Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-07-01 15:50
Antal inlägg: 17542

Lillot

Läs på lagen igen, de har inte rätt att besluta om husrannsakan på sannolika skäl, det måste föreligga fara i dröjsmål för att polis själv skall kunna gå in.

En planerad husrannsakan skall alltid beslutas av förundersökningsledare eller rättslig instans.

micro1132009-07-01 15:54

mommes

Yttre visitation innebär att de inte går in i bilen, öppnar luckor, eller går in i lägenheten utan tittar in genom fönstret utifrån.

Ser de då något misstänkt kan de gå över till nästa steg nämligen en husrannsakan - vilket då i efterhand kan fattas formellt beslut om.

De kan inte gå in i lägenheten bara för att kolla om det försigår något brottsligt, de kan inte heller leta igenom bilen bara för att kolla, de måste ha mer på fötterna än så.

Susssött - Ej medlem längre2009-07-01 15:58
Antal inlägg: 24

När en anmälan mot Polisen eller enskild Polisman anmäls går ärendet direkt till Cu dvs Polisens internutredning.Hela utredningen åtkomstskyddas & ingen har rätt till insyn.Detta är det enda land i Eu som har kvar detta system .Det sista land som tog bort en internutredning utan insyn var Irland -det säger en hel del.Sverige har 1991 skrivit på Fördrag att avskaffa detta odemokratiska system men så har ännu ej skett....Fördraget heter EU-lex-32001Fo2.
Jag själv har anmält min fd man som är Polis för misshandel & våldtäkter inom hemmet det är ett år sedan ...Jag är fortfarande kvar på Kvinnojour ...Han har hottat & kränkt mig & letat efter mig & Polisen gör ingenting...Så jag förstår...Det är skönt att människor börjar reagera över detta problem i vårt land som man inte tror ska existera i en Demokratisk rättsstat.gå gärna in & läs på
www.namninsamling.com/kvi nna_utan_skydd
Polisanmäl för tj'änstefel ,Jo anmäl samt Jk anmäl.....Någon ggr måste De styrande i vårt land agera & stoppa Poliskorrumptionen.!
Lycka till!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-07-01 16:00
Antal inlägg: 7605

Micro, nu menade jag yttre visitation av personen, inte fullständig kroppsvisitation.
Tror inte att polisen "stormar in" eller ber att få genomsöka bilen utan mycket goda skäl.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-07-01 16:05

Susssött, jag beklagar det du varit med om.
Här i trakten hände en liknande sak men där fick kvinnan upprättelse, maken blev avsatt som polis och blev så allmänt utskämd, att han flyttade långt härifrån.
Lycka till med din strävan.
Gå till högre instans om du inte får hjälp av myndigheterna i närheten.
Fundera på om du kan prata med massmedia. TV-program och tidningsartiklar kan sätta fart på rättvisan.

Lillot2009-07-01 16:07
Antal inlägg: 136

Micro 113, jag vet också att det gäller "fara i dröjsmål" och missade att ta med det, men poängen var att polisen i vissa fall har rätt att besluta om husrannsakan.

micro1132009-07-01 16:10

mommes
Jag missförstod dig, så det ber jag om ursäkt för.
Yttre kroppsvisitation har de rätt att genomföra liksom vanlig kroppsvisitation vid misstanke om te x narkotikabrott.

Lillot
Då är vi överens.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-07-01 16:12

Micro, det är inte lätt att förstå mig alla gånger :)

dilivio2009-07-01 16:38
Antal inlägg: 643

Ja dom ska få komma in hos mig när dom vill tycker jag, de får gärna vända upp och ner på skiten och sen säga förlåt och bjuda på middag också om dom inte hittar nåt kul.

Min integritet och frihet är något som jag värderar väldigt lågt, inte alls nästan. Polisen ska även få bära handgranater, ifall ingen öppnar när dom knackar på så ska de få spränga hela jävla taket och landa med en skattefinanserad ascool James Bond-helikopter i mitt badrum.
Jag, mufare och smygfascist, vill även att vi ska ha övervakningskameror i SAMTLIGA kvadratcentimetrar i vårt land (tänk om nån 17åring smygröker hemma i pojkrummet, eller hädar! Det går ju inte), fler poliser (typ 400.000 till hade inte skadat) och utveckla våldsmonopolet så att även domare och åklagare får dela ut piskrapp om man inte följer vårt kapitalistiska förtryckarmanus.
När vi ändå har börjat kan jag ju meddela att poliser gör inget annat än käkar anabola och sjunger nazistvisor på äkta svenskt manér på helgerna, så håll er på rätt sida kära medborgare.
Jag tycker även att det är helt naturligt att de råkar skjuta ihjäl några förortskids då och då som de kan skryta om på den nyutbyggda slottsliknande polisstationen sen, inte så mycket att lipa över egentligen, packet ska ju bort förr eller senare.
Tycker ni också som mig? Rösta i nästa riksdagsval på valfritt parti så ska ni se att allt blir bra!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-01 17:18
Antal inlägg: 2521

Några rader från Polisens egen hemsida.
Delar av en publikation, daterad, 2009-06-30 09:34;

"HANDLINGSPLAN FÖR MÅNGFALD OCH LIKABEHANDLING

Handlingsplanen är ett 17 sidigt dokument som förklarar hur myndigheten ska hantera de fyra nyckelbegreppen mångfald, likabehandling, jämställdhet och tillgänglighet samt ett inkluderande synsätt fram till 2011.
Mångfald innebär att alla människors lika värde respekteras oavsett bakgrund och individuella olikheter såsom kön, könsövergripande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder.
Mångfaldsarbetet ska ingå i det dagliga polisarbetet och för att göra detta möjligt står det i planen att särskilda handledningsgrupper, främst för poliser i yttre tjänst, ska starta detta år."
------------------------- -----

"Mångfald innebär att alla människors lika värde respekteras......", står det så fiffigt, men att det överhuvudtaget behövs ett sådant handlingsplan för Polisen kan jag tycka är rätt sorligt.
- Bra, att det åtminstone nu har upprättast, men sorligt...

När jag läser TS:s berättelse, så är det bland annat just det respektlösa bemötandet från Polisens sida som gör mig illa berörd...

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-01 17:31

*upprättats

angie_hell2009-07-01 19:18
Antal inlägg: 494

Det jag är mest upprörd över är inte at dem tagit urinprov på mig eller tagit min moppe(fick ju tillbaka den) Och husrannsakningar kan jag också ta.
Det jag blir förbannad på är att dom tog fel lägenhet. och när jag föklarar att personen dem söker bor brevid fnyser dem bara åt mig. Mopeden har dessutom tyckt upp i husranssakningar förr så vilket jag också informerade dem om. Att ha 4 poliser söka igenom min lägenhet två som skjutsar mig in till stationen ta ett urinprov som sedan skickas till labb ta in en moped som dem redan kollat upp förr och låta den ta plats där det blir mycket skattepengar.
Men jag ska kolla med jo. Pratade med en advokat men efetrsom ingen förundersökning startats så sa han att det inte gick att göra så mycket.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-07-01 19:26

Har du samma efternamn som någon mer kriminellt belastad i närheten, kanske?

Dear Robert - Ej medlem längre2009-07-01 19:29
Antal inlägg: 39

En ursäkt från polisens sida vore sannerligen på sin plats.
Om du orkar och tycker att det är värt det tycker jag absolut att du ska gå vidare med detta till JO. Det går att få rätt mot polisen, men det är inte det lättaste. Av det du har berättat här om detta fall tror jag dock att du har en tämligen god chans.

apbur2009-07-01 19:34
Antal inlägg: 9699

Om inte annat borde de ju själva utreda varför de gick in i fel port och och dessutom sen fel dörr.
Kanske en bieffekt av miljonprogrammet. Alla hus ser likadana ut.

Restetus2009-07-01 19:35
Antal inlägg: 42

Var glad för att polisen försöker göra ett bra jobb istället. Jag hade blivit väldigt glad om det gjort liknande efterforskningar efter flertalet stölder i invandrartätt område i Stockholm (man blir skittrött på detta).

Har du och din "karl" fläckfritt förflutet kan jag förstå att du blir lite sur. Men du verkar bo i ett stökigt område. En JO anmälan leder inte till mycket i dagens Sverige. Det finns inga pengar att hämta utan du får max en klapp på axeln.

Dear Robert - Ej medlem längre2009-07-01 19:39
Antal inlägg: 39

Som jag har förstått det är Angie ute efter upprättelse, inte pengar.

Det är bra att polisen försöker göra ett bra jobb, men om de misslyckas i den föresatsen ska de naturligtvis få veta det.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-07-01 19:42

En sak är säker: man behöver inte lämna urinprov upprepade tillfällen för att ha åkt på en ev stulen moppe.
Möjligtvis kan man få uvi av det men det skiter nog polisen i.
De är alltså på drogjakt.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-01 19:46

Du kanske skulle kunna kontakta;

www2.centrumforrattvisa.s e/ (Centrum för rättvisa)

Det står bland annat följande på deras hemsida:

"För att Centrum för rättvisa ska kunna engagera sig i ett fall måste det beröra en rättsligt skyddad fri- eller rättighet. Antingen direkt i form av en olaglig kränkning, eller indirekt genom att en principfråga av denna karaktär aktualiseras i fallet.

Utgångspunkten är att vi driver fall som rör rätt till likabehandling (icke-diskriminering), föreningsfrihet, äganderätt, näringsfrihet, rättssäkerhet och personlig integritet.

Som huvudregel ska alltså stat eller kommun vara motpart. I vissa fall kan vi även driva fall där privata särintressen på ett otillbörligt sätt har gynnats av stat eller kommun. När det gäller kränkningar av rättigheter på arbetsmarknaden är det naturligt att arbetsgivare eller fack blir motpart." /

Sen tänker jag också att man ska nog tänka sig för hur mycket man ger ut av sitt privatliv på en sajt som denna, och framförallt inte uppge personinfo, namn och så...

angie_hell2009-07-01 19:53
Antal inlägg: 494

Halva min släkt är kriminellt belastade så det är inget märkligt att dem gör husrannsakningar hos mig (men jäkligt jobbigt.) Dock är jag upprörd för att det inte handlade om min familj denna gång utan att dem gick "vilse" och när jag sedan försöker förklara det för dem så lyssnar dem inte ens. Jag tycker inte att dem gör ett bra jobb när dem nonchalerar det jag försöker förklara för dem.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?