Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2009-08-29 11:36
Antal inlägg: 4992

;)

Yonderboy - Ej medlem längre2009-08-29 12:00
Antal inlägg: 1661

Om jag går till Ika och köper en mandarin så är det väl inte konst fasten det är kultur. Att bidra med konst räcker det inte med att andas eller fjärta, men alla kan bli konstnärer när de bestämmer sig att skapa något.

Det måste väl ändå finnas någon form av tanke, projekt kring ett konstverk, hur ringa tanken måvara. En 3åring som kladdar på ett papper gör ett konstverk. En 30åring som torkar sig i ärschle med pappret gör inte konstverk, om han nu inte hade fått för sig att det skulle vara del av något performence konst. Då får man bajsa på papper.
En av de bästa konstverken jag sett var på en dadaistisk utställning i Tensta, det var en videokonställation där en fot sparkade sönder en bok på Berlins gator.

lusdrama - Ej medlem längre2009-08-29 12:12
Antal inlägg: 481

Konst är den skapande verksamhet som syftar till emotionella eller expressiva uttryck, eller resultatet av en sådan verksamhet.

så ja, mrperfect. visst är det konst. sen om du subjektivt upplever det som bra konst är en annan sak.

blankomblank2009-08-29 13:37
Antal inlägg: 1403

Man pratar aldrig om andra konstfomer i samma termer. Man kan ju ha grymt olika uppfattning om vad som är musik eller inte.
Sånt som berör eller upprör fastnar ju oftast i vårt medvetande i en alltför mediabrusande värld.
Jag tycker Odells installation blev ett konstverk men inte kring den fråga hon ville väcka utan snarare kring det som diskuteras nu, vad är konst?
Mycket lyckat för det kommer hon att bli känd för men hennes konstverk var totalt misslyckat.

taxam - Ej medlem längre2009-08-29 19:23
Antal inlägg: 427

Plumspapper: Jag jobbar inom psykiatrin sedan länge, jag har sett utvecklingen både hit o dit. Jag vet också "en" som svarat bra på en viss metod men jag vet tio som inte gjort det. Det går inte att känna "en" och sedan tro att det är "alla". Som jag skrev, spektrat är stort och vad "ni" tror därute om vad "vi" gör med psykaitriskt sjuka skrämmer mig faktiskt lite. Inte konstigt att en del mår dåligt i åratal innan dom vågar träffa oss inom psykiatrin!!!

taxam - Ej medlem längre2009-08-29 19:25
Antal inlägg: 427

Ps: vården är inte alls maktfullkomlig, tycker du borde försöka ta dig eb praktikplats inom psykiatrin...eller har jag tur som finns i ett bra psykvårdslandsting!

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 19:45
Antal inlägg: 1005

Men taxam... Mycket vuxet att rekommendera mig praktikplats. Tack, jag känner psykiater/överläkare som delvis delar min syn på vården så jag känner inte alls att jag behöver mer insyn för att uttala mig.

Lär dig läsa så ser du att ingenstans har jag skrivit att det som fungerar på en kan fungera på alla. Helt tvärtom föreslår jag att man skall ta mer hänsyn till patienten som individ. När man skriver "t ex bla bla" så betyder det att det är ett exempel på vad som kan passa en person, helt tvärtom att det skulle passa alla.

Ja du vet att det finns olika psykvårdslandsting och att det ser olika ut med resurser så det är en bra idé att inte tro att hela vården i ett land ser ut som i ditt län, helt riktigt.

Vården kan upplevas som maktfullkomlig och det är bland annat det som Anna Odell vill belysa.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 19:59

Jag förstår att man blir defensiv om man får höra skit om sitt jobb men det är ingen som har skrivit att hela psykiatrin är skit och att ingen blir hjälpt, däremot att det kan vara bra att diskutera de som far mest illa inom tvångsvården till följd av vissa metoder.

Så, du gör säkert ett bra jobb, klappa dig själv på huvudet. Men försök inte ta ifrån folk rätten att vara missnöjda eller rädda för det är precis vad en del (inte alla betyder det) är.

sally93 - Ej medlem längre2009-08-29 20:26
Antal inlägg: 1032

pappersplums. Jag tror inte lösningen på dina önskemål kan lösas härinne. Kanske du ska ta upp det med dina politiker?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 20:31

Vem har sagt att jag inte gör det?

sally93 - Ej medlem längre2009-08-29 20:34
Antal inlägg: 1032

Så bra. *Väntar med spänning på resultatet*

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 20:36

Haha :)

Chewbacca2 - Ej medlem längre2009-08-29 20:51
Antal inlägg: 2790

Konst är något konstigt man ser...

lusdrama - Ej medlem längre2009-08-29 21:43

jag tyckte inte heller om odells verk. mest för att jag upplever hela henne som moraliserande, det är så ointressant.

pion ekrot2009-08-30 09:46
Antal inlägg: 3340

Hela diskussionen om huruvida det är konst eller inte är ointressant, det är redan konst. Det är mer intressant att reflektera över varför man gillar/ogillar något.

lusdrama, Varför tycker du det är ointressant med moraliserande konst?

lusdrama - Ej medlem längre2009-08-30 13:13

en konstupplevelse för mig är något som berör mig på mitt djupaste plan. ofta blir jag konfronterad med något oformulerat i mig själv som jag kanske inte riktigt vill befatta mig med. sedelärande konst eller konst med politisk agenda upplever jag som platt och icke komplex - ointressant, för mig alltså. sen kan det ha en del att göra med att jag är uppfostrad i en närmast religös politisk miljö och reagerar instinktivt negativt då något försöker "dana mig" genom upplevelser.

samtidskonst är en helt annan sak. paul mccarthy är en konstnär jag uppskattar extremt mkt. rått, komplext och genialiskt. visst väcker han frågor också om moral och etik men på ett komplext och icke moraliserande sätt som fångar och berör mig så mkt mer.

6555562009-08-30 13:33
Antal inlägg: 857

Så jävla bra sagt lusdrama.

incitamento2009-08-30 13:33
Antal inlägg: 25

Livet är en konst.

mrperfect2009-08-30 18:35
Antal inlägg: 11437

Rhotheta, den där var ju superhäftig, musiken var intelligent hopkokad :D

lusdrama, det är nästan så jag håller med dig :)

pion ekrot2009-08-30 18:55
Antal inlägg: 3340

lusdrama, tack för ditt svar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?