Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 663 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-25 22:58 | |
![]() | Det lutar åt otrohet för min del. | |
| Equuleus | 2009-08-25 22:58 | |
![]() | dcastor, frestad att ge mig in i en diskussion kring det här ur ett kristet teologiskt perspektiv så nöjer jag mig ändå att hålla med dig i stora drag men med tillägget att även om du och jag har en syn på vad trohet innebär så måste ändå varje människa själv få definera sina gränser och vad orden har för innebörd. Heteronormativet som grundar sig i traditionellt kristna värderingar är idag bara en av många alternativa livsstilar. Till syvende och sist handlar det om vilken väg som individen ska gå för att hitta sin egen lycka. Och vägarna är som bekant rätt många. | |
| dcastor | 2009-08-25 23:11 | |
![]() | Equuleus, Jadå, jag vet att vi lever i ett samhälle med stor variation i synsätt och liksom du själv påpekade tidigare att du gjorde så gav även jag helt enkelt uttryck för mitt. Och även om människor, inom vissa gränser, är fria att söka sina vägar till lycka så tror jag inte att alla dessa många vägar är lika bra - därav utrymmet för diskussion. | |
| GeeBaby | 2009-08-25 23:24 | |
![]() | Låst: Anser det ej som otrohet. Då jag vet att sambon anser det som otrohet så menar jag att om d så visar sig att jag råkar ut för det så skulle jag ändå vara förlåtande till den delen att jag ändå skulle säga att jag förstår att vissa kanske gör sådana saker.kanske ej tänker på det dom gör eller bara har lite skoj... behöver ju som sagt inte betyda att man verkligen tycker om den personen bara för man gör nått sånt (alltså ex personen på cammen). Folk verkar ju reagera på minsta lilla nuförtiden vilket jag personligen tycker är lite flummigt.. Dansa med personens sambo och personen får utbrott eller någon fått för sig att man stöter på den andra så umstår gräl.. Folk är för svartsjuka helt enkelt och är glad att jag ej är sådan :) Kan tom skämta med sambon om att hon ska ut, dansa o reta andra killar... enjoy life =) | |
| Mjauuuu | 2009-08-26 00:41 | |
![]() | vindsus86, himla praktiskt att du skriver för mig också! Jag håller med dig. =) | |
| Equuleus | 2009-08-26 01:06 | |
![]() | dcastor, nu har jag ju inte nekat dig att varken ha eller framföra dina synpunkter. Tvärtom. Och gav jag dig inte en rejäl skopa med medhåll? Jag tror däremot att man är farligt ute när man börjar gradera olika sätt att leva på. Vad gör din väg till en bättre väg än någon annans? Jag tror man hamnar på rätt djupt vatten om man tillåter sig att tänka så. Nu handlar ju inte denna (rätt idiotiska) tråd om det utan om var folk sätter sina gränser för otrohet och där tror jag både du och jag gjort våra ståndpunkter rätt klara och dessutom i en hyggligt överensstämmande anda. | |
| VaKul | 2009-08-26 02:31 | |
![]() | Otrohet är det väl, så fort man tänker på någon annan och onanerar samtidigt? Eller.....?? | |
| dcastor | 2009-08-26 03:21 | |
![]() | Equuleus, Jag inser både att vi är ganska överens i sakfrågan och att vi tänjer på trådens ämne, men jag måste ändå få bemöta ditt hävdande om att man är på djupt vatten om man tillåter sig att värdera olika sätt att leva på. Jag tror tvärtom att man hamnar på ett gungfly om man inte gör sådana värderingar. Vad har jag för anledning att göra val om alla alternativ är lika bra? Varför skall jag ta ställning om jag inte får tycka att den ställning jag tar utgör ett bättre alternativ än övriga? Sedan är det naturligtvis en helt annan sak att inte gradera människor utifrån hur väl deras val stämmer överens med mina. Då är man ute på det där djupa vattnet (men man är tyvärr inte ensam där, för jag tror att alla gör de där djupdykningarna mer eller mindre ofta). | |
| Equuleus | 2009-08-26 03:51 | |
![]() | dcastor, till att börja med - gå och lägg dig! ;-) Knäckefrågan blir huruvida man anser ett alternativ vara bättre eller sämre för sig själv eller om man börjar lägga värdering i andra människors livsval. Ett alternativ kan vara det bästa för dig men det gör inte ditt val automatiskt till det bästa för någon annan. Det djupa vattnet hamnar man i när man värderar sin omgivnings val. Som en total parentes, bestäm dig. Pastor eller präst. Knappas både och... ;-) | |
| apbur | 2009-08-26 09:24 | |
![]() | Jag håller med dcastor i det här. Det blir ju en följd att man värderar omgivningens val utifrån sina egna värderingar. Annars blir ju dessa värdelösa och oanvändbara. Och var hamnar man när man säger att man inte ska göra några bedömningar av andra människor utifrån deras val? Möjligtvis lätt att säga men oerhört svårt att praktisera. Jag vill varken avrätta eller ta ifrån andra människor med för mig alternativa livsval några rättigheter. Men låt mig få välja bort människor helt på grundval av deras val och handlingar. Blir det inte fråga om hyckleri när man säger att man aldrig ska värdera andra människor utifrån deras val och livsstil? Är det öht rimligt? Jag har väldigt svårt för plattityder. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-26 10:04 | |
![]() | "Blir det inte fråga om hyckleri när man säger att man aldrig ska värdera andra människor utifrån deras val och livsstil?" Hm...i dom bästa av världar är det inte människan man "värderar", utan dennes val och hadlingar. Man bör hålla isär personen och dennes handlingar. När det är berättigad, så kan (och bör) man kritisera handlingen, men inte personen ifråga - så att säga. "Du gjorde fel, men du ÄR inte fel", som Tommy Hellsten skrivit i en av sina böcker. Det är den ena sidan, den andra är.... ...att så länge någons levnadssätt inte skadar någon annan, gör andra lidande, så varför ska man då värdera eller kritisera någons sätt att leva? Så tänker jag, men jag tar gärna in och grunnar på andras åsikter ifrågan också.... - Och något osäker är jag dessutom över att om jag verkligen lyckas vara konsekvent i alla lägen, trots att jag tänker som jag gör... | |
| apbur | 2009-08-26 10:15 | |
![]() | Vad karaktiserar en person? Tål att funderas på. Att säga att någon ÄR fel är väldigt märkligt och räknar inte alls bort dömande av andra människor. "du gör fel och jag vill således inte ha med dig att göra." Jag har dömt ut en person på antagligen ganska goda grunder. Men har jag förklarat att personen ÄR fel? Fel som människa betraktat? Nej. Fel som min vän? Ja. | |
| dcastor | 2009-08-26 10:17 | |
![]() | Go'morron. Jag vidhåller att det är rimligt att ha åsikter om vilka livsval som per se är goda respektive mindre goda val. För att hårdra det hävdar jag till exempel att den som väljer att utöva våld mot sin partner gör ett felaktigt val, även om partnern av desperation, rädsla eller annat låter bli att öppet invända. På samma sätt tillåter jag mig att tro att en relation som inte bygger på parets unika fysiska och känslomässiga överlåtelse åt varandra har sämre förutsättningar än den som faktiskt gör det. Så ett svar till apbur: Jag tror inte att man kan komma ifrån att bedöma andra utifrån deras val, men jag vill försöka undvika att värdera dem. För mig är det en stor skillnad, även om jag ständigt misslyckas även med den föresats jag faktiskt har. /David, som verkar som präst inom EFS där präster av tradition ofta kallas pastorer, vilket för övrigt även är en något ålderstigen synonym till kyrkoherde inom Svenska kyrkan ("pastor" betyder just herde), och därmed fullt kompatibel med prästtiteln. :-) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-26 10:41 | |
![]() | "Fel som människa betraktat? Nej. Fel som min vän? Ja." Precis så, bra poäng. | |
| Mouche - Administratör | 2009-08-26 21:47 | |
![]() | En mängd inlägg raderade. Mouche | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-08-27 13:29 | |
![]() | Herregud var strikt det har blivit på denna sida. Var är humorn på väg? Så fruktansvärt tillrättalagt och gullipluttigt så man spyr! | |
| nettan23 | 2009-08-27 13:51 | |
![]() | Man får ju komma överrens om vad som är otrohet. Jag personligen skulle inte acceptera web cam sex, men samtidigt så kan jag pussa och krama, både tjejer och killar på krogen. Utan att det är ngt sexuellt med det! Fantasier är okej så länge det inte är om en och samma person hela tiden, då kan man ju undra varför! | |
| BlondiBella | 2009-08-27 14:28 | |
![]() | smyger man bakom ryggen på sin partner, så är det stor brist på tillit i alla fall. Om det så gäller pengar, handlingar, information av väsentlig tyngd osv. Det är i mina ögon någon form av otrohet. Varför behöver man smyga??? Då har man ju inte fattat vad en relation går ut på. Sluta camma eller gör ni det tillsammans! | |
| Maskulinist | 2009-08-27 14:32 | |
![]() | Webcamsex? Är ni på riktigt eller har jag hamnat i White trash-helvetet? | |
| teklakluck | 2009-08-31 22:23 | |
![]() | framför skärmen? Nej! i båten en varm dag? JA (ot-ro-het). Flera gånger!!! (eka). | |