Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-25 20:17
Antal inlägg: 547

Skogis: Ja, varför inte! Allt annat du köper betalar du ju på en gång, antar jag om du nu inte lever på kreditkort :)

Bankerna gör flera körningar varje vardag så man kan få pengar på eftermiddagen även om man har olika banker! Naturligtvis tar jag hänsyn till olika banker och ev helger, men JAG anser i alla fall att de ska betalas a.s.a.p så jag får pengarna direkt vid nästa bankkörning.

Själv betalar jag direkt då jag får vinnarmail, oavsett om det står 3, 5 eller 7 dagar i auktionen. Tycker det tillhör god ton..

skogstorparn2010-06-25 20:39
Antal inlägg: 2287

ja visst har du rätt i det mesta men inte ska man behöva sitta å passa sluttiden på en auktion man budat på,eller?.och du!hade du varit lite mer generös m betalningstiden hade du kanske fått mer budare å kanske ett högre pris! ,fast du kanske fått vänta nån dag extra på pengarna iofs..tradera är nog inte rätt ställe om man är ute efter snabba cash..

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-25 21:14

Haha, jag HAR jäkligt höga bud på allt jag lägger ut redan. Jag är inte ute efter snabba cash, utan jag vill veta att pengarna kommit in så jag kan skicka iväg grejorna..

Inte behöver man passa sluttiden, men om man vet att man bjudit så kollar man väl om man vann eller inte, i alla fall inom något dygn eller så? JAG kollar direkt och betalar direkt, som sagt, tycker det är god ton...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-26 13:27
Antal inlägg: 4050

gottmix71: God ton och god ton... Det är ju bara psykopater som sitter vid datorn varje dag ;)
Du kan inte jämföra med annat man handlar. När man handlar på andra ställen kan man betala direkt, ja.
På Tradera kan man ju _inte_ betala direkt utan man måste vänta på ett slutdatum såvida det inte finns Köp Nu att välja på.
Normala, hederliga människor har oftast andra planer än att bevaka en auktion :)

Så... Jag tror som skogstorparn att man går miste om budgivare om man är för strikt med tiden.
Fast det är ju dina auktioner och du bestämmer precis som du vill.
Verkar otroligt jobbigt bara att börja fundera på om man måste skicka påminnelser efter 3 dagar, för det kan ju vara så att pengarna är på väg... Låter som merarbete ;)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-26 17:00

Japp, mina auktioner och mina val!! :)
Har heller aldrig sagt att någon ska betala INNAN auktionen gått ut, men jag förutsätter att om man är med och bjuder så har man liiiite koll på när det är slut! Hon var ju dessutom en av dem som var med och bjöd ända till slutsekunden och måste ju rimligvis ha vetat att hon vann, och därför var det märkligt att hon inte svarade sen.
De som handlar av mig betalar i 99,9 fall direkt, samma dag, det var därför jag undrade! De flesta mailar ju också och talar om att det satt in pengarna!
Inte behöver jag sitta 24/7 för att se vad som händer på mina auktioner heller.. Att jag var med till slutet på denna var för att jag var intresserad av vad den skulle ge eftersom jag fått den värderad redan.. :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-26 17:03

Jo, de flesta betalar direkt och det gör jag själv också (jag är psykopaten vid datorn).
Spännande :) Blev du nöjd med budet?
Har du kollat vad hon har för omdömen?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-26 17:07

japp, det låg en bit över värderingen faktiskt :) så jag är nöjd.

Bara + omdömena och hon mailade nyss faktiskt, med en förklaring som jag köper, så allt är klart och pengarna sitter på kontot redan! :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-26 17:10

Kul :) Ah, ja det brukar ordna sig, folk är i regel rädda om sina omdömen :)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-02 18:13

Ny auktion
Fy fan!
Från början: Hon mailade mig när jag skickat vinnarmailet och sa att vi mailat varandra och kommit överens om Schenker istället för posten. Jag mailade tillbaka och sa att hon aldrig mailat mig och frågat om det.

Hon mailade igen och tyckte frakten via posten var hög och bad att jag skulle skicka med Schenker istället. (det medför vissa problem då schenker inte finns där jag bor, utan en bit bort, men vad gör man inte för kunderna). Jag skrev att det var ok, och då blev frakten plus priset bla bla bla...... Sätt in på mitt konto bla bla bla..

Sen har jag inte hört av henne! Jag har mailat flera gånger, senast för typ 14 dagar sen och påmint henne och nu har det gått 1 månad utan att hon hört av sig!

Jag gav henne negativt nyss och VIPS! inom 1 minut (då gick det fort minsann!) har jag negativt från henne där hon skriver typ, dåligt att inte sänka frakten, gick inte med på att skicka med schenker, rekommenderas ej. skitdyr frakt osv osv osv.. och jag kan ju inte försvara mig!!!!..
Jag gick ju med på allt men hon hörde ju inte av sig och satte inte in några pengar, ska jag ha negativt då !!!

Kan man göra något åt det?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-02 19:37

Haha, undrar vem som har dåligt samvete!!
Jag mailade henne nyss och undrade om hon glömt att jag erbjöd Schenker, men att hon i alla fall inte betalade och inte har hört av sig på en månad. Undrade också varför hon lämnar hämndomdömen!
VIPS, så får jag mail från tradera...

Nu har HON ansökt om "återtagande av negativa omdömen" hos tradera.. Om det inte vore för att det drabbar mig själv skulle hon gott kunna sitta där med sina dåliga omdömen (Hon hade inget vidare omdöme innan heller), men eftersom jag vill fortsätta ligga på topp så går jag väl med på det... :)

LisaLong2010-08-03 08:29
Antal inlägg: 2725

gottmix ja hämndomdömmen har jag också varit med om. Måste bara fråga skrev du fraktkostnaden i auktionen?
Men återtagande av negativt omdömme är väl bra varje fall?:)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-03 08:39

Jag hade skrivit klart och tydligt frakten för en vara, och hon köpte 4 st av mig. Jag hade också skrivit att jag bara använder posten (eftersom schenkers inlämningsställe ligger mycket längre bort).

Nu fick jag maila en annan tjej för 3:dje gången, nu med hot om negativt omdöme, och DÅ svarar hon blixtsnabbt, att hon är på semester och kanske betalar imorgon! Vad är det för nördar?? Man budar väl inte på grejor och åker på 3 v semester sen och skiter i det? Jag kan vänta, det är inte det, men då kan man ju säga till om det innan.

Jo, Lisa, det är ju bra att det finns ..

LisaLong2010-08-04 11:48
Antal inlägg: 2725

gottmix71 men gick frakten på den summan hon betalade? Jag menar bara många tar ju mycket i frakt fast det i själva verket inte går på så mycket. Håller med dig fullständigt när det gäller folk som budar på grejer och sen drar på semester, har själv varit med om det.
Säljer ju själv på Tradera:) Har du en länk till dina grejer?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-04 12:28

Frakten för en grej blev när jag vägde den 43:- och då kan jag ju lika bra använda posten gröna förbetalda kuvert för 45:-, och slippa fixa med lådor och inslagning och sånt, vilket jag upplyst om i både auktionen och vinnarmail.. 45:- i frakt.. samfraktar gärna står det i alla mina auktioner. Vid samfrakt räknar jag ut priset för alltihopa och mailar kunden.

Nu vann hon (till och med 5 st såg jag nu) och det handlar om glas, så jag packade dem i bubbelplast i en låda, mätte lådan, vägde den och gick in på postens sida och kollad vad frakten skulle bli för lådan, glasen, emballaget och hela kittet.. Det blev 150:- och det ville hon inte betala, hon påstod att Schenker bara skulle ha 43:- för samma paket men när jag tog mig ända dit och vägde in paketet så skulle de ha 66:- vilket jag erbjöd henne.. Då hörde hon inte av sig alls!! Inte svarade hon på påminnelser och inte satte hon in pengarna.. När jag sen ger henne neg. så återuppstod hon inom 2 minuter och kastade skit på mig.. Nu har jag spärrat henne och ska kanske lägga ut glasen igen..

Har en annan grej som ligger här och som en dam vunnit.. Hon har inte heller hört av sig trots 1 vinnarmail och 2 påminnelser!! Just nu har jag ingen som helst lust att sälja något där mer :(

Lisa: Jag har inga auktioner ute just nu..

reson - Ej medlem längre2010-08-04 12:32
Antal inlägg: 408

Det verkar lite som att det finns en hel del oseriösa personer på Tradera!!

EvaP2010-08-04 13:57
Antal inlägg: 32

har köpt och sålt på tradera ett par år nu.... aldrig blivit lurad... man kollar ju lite på vad dom fått för omdömen innan man bjuder o sälja de är ju ingen konst... pengar först o skickar sen.... =)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-04 16:27

jojo, EvaP, det är ju så det har funkat hittills...

Fnuttus2010-08-04 20:48
Antal inlägg: 37

Blev lurad på Tradera en gång på 1 000 kr. Det finns ju alltid en risk. Svårt på näthandel att undvika dom bitarna. Däremot så driver jag ett budföretag där frågorna ökar angående om vi kan sköta leverans av sålda varor och ta emot betalning samt inbetala dessa till säljarens konto. Allt är möjligt även om kunden får betala för dessa extratjänster. Hör gärna med era loka budföretag hur dom kanske kan hjälpa till när det rör sig om mycket pengar, allltid finns det budföretag med nya ideér som är mer anpassad efter dagens näthandel som är relativt nytt för transportbranschen att hantera.

caspersmamma2010-08-04 21:11
Antal inlägg: 175

Är det inte stora summor så kan man betala direkt annars så rekommenderas Payson, paypal eller internetgiro. Då är man säker även om det kostar någon tia extra. Postförskott får bara användas av företagare.

Tinna2010-08-04 23:02
Antal inlägg: 20250

Vet inte riktigt om min fråga passar här, men jag gör ett försök..
Jag ska sälja porslin på blocket är det tänkt, och vill inte frakta det, utan isf får köparen hämta det här..
Ska man mötas på en offentlig plats, eller ska köparen komma hit?
Ska man kanske ha en kompis över på besök samtidigt?
Löjliga frågor kanske, men nån som har erfarenheter?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?