Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 518 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-22 17:46 | |
![]() | Jag kan förstå Vindsus dilemma. Hon har nog svårt att sälja dem till vem som helst med tanke på att det finns misstanke om den här sjukdomen. Jag skulle iaf känna mig tvungen att berätta det för blivande ägare. Vet inte heller vad djurhem kan göra. Ibland tar de inte emot katter som man tagit hand om. | |
| vindsus86 | 2009-10-22 17:48 | |
![]() | jag vet bara att de inte ville ha katterna när de var så små att de inte klarade sig själva och nu har jag ju lovat bort dem till en så då kan jag inte ge dem till katthem. | |
| vindsus86 | 2009-10-23 20:43 | |
![]() | plumspapper, om du ville skänka en liten slant så har en annan generös en gjort det nu i alla fall. :) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-23 20:51 | |
![]() | Så det går framåt!? Jag kan bara bidra med futtigt lite. Skickar pm... | |
| allida | 2009-10-23 21:17 | |
![]() | Avvakta ett tag till, blir den sämre så är avvlivning humanast | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2009-10-25 09:26 | |
![]() | Nu har jag sponsrat en liten summa till kattungarnas vet.besök, hoppas verkligen att allt går bra!:) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-10-25 16:00 | |
![]() | Vindsus, låt mig bums klargöra en sak: En veterinär som tar mer betalt för att behandla en oförsäkrad katt är inte seriös. Frågan är om denne till och med bryter mot lagen. SJÄLVKLART betalar en kattägare lika mycket för en oförsäkrad som en försäkrad katt. Veterinären du pratade med menade förmodligen att det blir ju dyrare för dig med en oförsäkrad katt, inte att det KOSTAR mer. Priset är detsamma. Försäkringen har nämligen veterinären inte ett dugg med att göra, det är något du tar med ditt försäkringsbolag. (Du betalar alltså HELA beloppet och skickar sedan kvittot till försäkringsbolaget, som betalar ut ersättning efter att självrisken dragits av.) Jag rekommenderar dig å det starkaste att kontakta veterinärer i din närhet (finns säkert fler än en) och be om uppgifter för vad den totala kostnaden skulle bli för att testa dina två kattungar för FIP, och hur säkert testet är. Priserna KAN skilja sig avsevärt från en veterinär till en annan. När du har fått en prisuppgift kan du återkomma här, jag är absolut en av dem som gärna ställer upp med ett par hundralappar. Men då vill jag veta vilken veterinär du varit i kontakt med och vad denne sagt om testet. Vad gäller sjukdomen har jag dock inget att tillföra eftersom mina katter som jag haft och har nu aldrig varit sjuka. För övrigt: Jag har alltså sex bondkatter som går ute. De är självklart försäkrade. Jag värderar inte mina katter lägre bara för att de inte är renrasiga, utan de är försäkrade, kastrerade, vaccinerade och får det bästa fodret (vad jag kan avgöra). Det ÄR dyrt att ha katt. Självklart ska du ha heder av att du räddade de små liven, men klarar du inte att ta hand om dem så bör du lämna ifrån dig dem. Den som ska ha katterna SEN får väl ta dem redan nu och själv betala för undersökningar, tester, kastrering, öron-/chipmärkning och försäkringar. Eller så ger du katterna till ett katthem som tar ansvar för katterna. Visst, risken finns att de inte har plats eller möjligheter att ta hand om katterna, och då blir det avlivning. Men vad är alternativet? | |
| vindsus86 | 2009-10-25 19:20 | |
![]() | jag skall ta dem på undersökning i veckan och se vad veterinären säger. jag visste inte exakt vad som gällde med försäkringar. jag värderar också mina andra katter (som just nu tas om hand av mamma och pappa) högt, men har inte försäkrat dem ändå. så jag tycker inte det har med värdering att göra. jag börjar mindre och mindre tro att någon av dem bär på FIP, åtminstone våt FIP som är det enda veterinären kan testa för. om de haft det hade de nämligen varit döda nu. jag skall ändå kolla upp den enas mage eftersom den är större än den bör vara. och öronen, då. den som skall ta dem sen skall betala för vaccineringar, sterilisering, chipmärkning och sådana saker, men det är väl inte så konstigt om man vill veta att katterna är friska innan man lämnar över dem? jag skall lämna bort, efter SM. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-10-26 00:35 | |
![]() | "...men det är väl inte så konstigt om man vill veta att katterna är friska innan man lämnar över dem?" Konstigt, absolut inte. Men så länge du inte har råd med testerna kommer du ju inte att KUNNA veta att kanterna är friska och då kommer du inte lämna över dem...? Men visst, att avvakta och se om de utvecklar sjukdomen är ju ett billigt sätt att avgöra saken. Nå, inte mitt problem, men tänker förstås på de små liven. Det bästa för dem är att vara hos någon som har råd att ta hand om dem. Om den blivande ägaren inte kan ta katterna redan nu och få dem testade för sjukdomar, märkta och KASTRERADE (inte steriliserade) så kanske han inte heller är lämplig att ha dem? Det där avgör naturligtvis du själv. Jag själv skulle aldrig lämna bort ett par kattungar till någon som inte har ekonomisk förmåga att ta hand om dem. Skulle aldrig GE bort katter, utan sälja. DET är en fråga om värdering. (Och för mig har även försäkringsfrågan att göra med hur högt jag värderar mitt djur. Blir min katt skadad eller sjuk och måste ligga på sjukhus några nätter kan räkningen lätt stiga till femsiffriga nivåer. Utan försäkring står man där och måste förmodligen avliva. Nej tack. Betalar hellre 60 spänn i månaden och kommer aldrig behöva hamna i den hemska situationen.) | |
| vindsus86 | 2009-10-26 01:11 | |
![]() | ja ja, jag har alltid kallat det sterilisering i honfall bara. :) jag tycker inte det har med värdering att göra. mina två äldsta katter är som sagt inte försäkrade och inte heller familjens hund. sedan kan jag väl nämna att vi bodde i nederländerna när vi skaffade dem och där hör det inte till att man försäkrar. det är inte lika stort där så priserna man får betala för ett oförsäkrat djur är praktiskt taget desamma som för ett försäkrat. tror aldrig mamma och pappa ångrat att vi inte försäkrade dem även om hunden fick opereras nyligen för tumörer. pappa räknade ut att det han fick lägga ut på det blev mindre än han fått lägga ut på försäkring under hennes liv+operation. så... jag tänkte begära en slant för katterna eftersom det är otur att ge bort. | |
| micro113 | 2009-10-26 01:19 | |
![]() | vindsus Varför lånar du inte de 600 kronorna av dina föräldrar då? Det är ett konstigt resonemang att ni har råd att ha djuren oförsäkrade -- men när pengarna skall ut så vänder du till folk på internet. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-26 03:16 | |
![]() | Det hela började med att några i tråden erbjöd sig frivilligt, micro. Katalias: De test som har diskuterats i tråden verkar så pass osäkra att konsensus blev att hon skulle avvakta. Det hade inte enbart med ekonomi att göra utan sjukdomen och testen i sig. Jag förstår inte riktigt att ni har så svårt att leva er in i situationen. Man tar helst inte en liten kattunge som har problem med öronen och magen och ger bort den eller sätter ut den på Blocket utan nr 1 är att ta sig till veterinären. Det är ju det som andra i tråden inser och tycker att det som skulle kännas bäst om man själv var i situationen är att få fortsätta observera sjuklingen och inte tvingas omplacera den i detta läge. Finns det folk som vill ge pengar så finns de ju och då finns plötsligt det bästa alternativet, att den katt som är dålig får tillfriskna där den är. I ett krisfall skulle det kanske funka om ett djurhem lovade att ta emot den och sörja för vårdkostnader omgående men det är ju inte alls ett säkert kort. Jag skulle nog också värdesätta att det faktiskt finns en som är intresserad, trots att det fanns ett syskon till katten som drabbades av FIP. Ska hon lyssna på er riskerar hon ju att stå där utan köpare och kanske bli nekad av djurhem. Dessutom kanske det är någon hon känner som hon litar på är bra med djur? Katterna hade varit döda redan om ingen tagit dem. Jag brukar inte ha pengar i bakfickan till eventuell försäkring och chipmärkning och kastrering för övergivna eller skadade djur jag hittar men jag brukar göra mitt bästa för att hjälpa istället för att vända ryggen till. Många fattiga vänner till mig har också tagit sig an katter och senare hittat bättre hem till dem där det funnits resurser. Jag tror inte katterna lider av att vara oförsäkrade så länge de får vård. Jag tror nog att den som ska ha katten kommer se till att få ihop pengar till kostnaderna för djuret. Varför skulle han/hon inte vilja det? | |
| Uncle Sam | 2009-10-26 03:24 | |
![]() | micro113: jag lånar inte av mina föräldrar eftersom det första de sade då jag tog hand om kattungarna var "du får inte låna av oss till dem." de andra djuren betalar mamma och pappa för. | |
| Uncle Sam | 2009-10-26 03:25 | |
![]() | jaha. inne på skojnick. aja. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-26 03:26 | |
![]() | Hej heting ;) | |
| vindsus86 | 2009-10-26 03:27 | |
![]() | sådär. och angående att fråga folk här om ekonomisk hjälp. det kanske var dumt, men det var ju först när folk började erbjuda sig att hjälpa som jag tyckte det lät okej. eller inte ens då till en början, utan ett par veckor senare. det var inte direkt så att det första jag gjorde var att gå hit för att tigga. folk sade att de kunde hjälpa till och då tycker jag att jag är dum om jag tackar nej. | |
| vindsus86 | 2009-10-26 03:30 | |
![]() | plumspapper, tack för allt du skrev. då slipper jag. :) den som skall ha katterna kommer ha råd, men jag vill helst inte ge bort dem om de är sjuka. det känns fel. därför vill jag kolla upp dem först. och som plumspapper sade och som jag själv också just sade så hade jag inte minsta tanke på att be andra om pengar innan andra här erbjöd sig. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-10-26 03:38 | |
![]() | Puh, jag som kände mig beskäftig :) | |
| vindsus86 | 2009-10-26 03:47 | |
![]() | :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-10-26 11:06 | |
![]() | Plumspapper: "Jag förstår inte riktigt att ni har så svårt att leva er in i situationen. Man tar helst inte en liten kattunge som har problem med öronen och magen och ger bort den eller sätter ut den på Blocket utan nr 1 är att ta sig till veterinären." Jag har verkligen inga problem att leva mig in i situationen. Det finns redan någon som skulle ta över kattungen. Vindsus hade inte råd med veterinär, hur svårt är det att prata med den som vill ta över och be denna göra det bums och bekosta veterinär? Självklart är nr 1 att gå till veterinär, jösses... "Katterna hade varit döda redan om ingen tagit dem. Jag brukar inte ha pengar i bakfickan till eventuell försäkring och chipmärkning och kastrering för övergivna eller skadade djur jag hittar men jag brukar göra mitt bästa för att hjälpa istället för att vända ryggen till." Just det Plumspapper. Man gör allt man kan och vänder inte ryggen till. Inte jag heller. Men har jag inte pengar i bakfickan vänder jag mig till någon som har. Exempelvis köparen man redan har bestämt med som tydligen har råd. | |