Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 146

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-11-25 21:49
Antal inlägg: 11612

Jag äter danskt kött,irländskt kött och svenskt.

Trots nyheter hit och dit...jag tog en svensk skinkmacka till lunch.

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-25 21:52

Vad jag menar är att man inte kan bojkotta allt och bli vegetarian,

det finns säkert oegentligheter där också..morötterna kanske

innehåller för mycket kadmium.

Deltiolog - Ej medlem längre2009-11-25 21:56
Antal inlägg: 116

Djurhållningen i Sverige är överlag väldigt bra och det jobbas från LRF bl.a. för att ytterligare förbättra den. Tyvärr uppdagas såna här fall någon gång då och då, och då fokuseras det till den milda grad på just ett specifikt fall att alla de som sköter sig glöms bort.
Men givetvis är det bra att det uppdagas och de som gör sig skyldiga till denna typ av vidrighet skall straffas hårt.
Inte tänker jag sluta äta griskött, men iofs vet jag vart mina grisar kommer ifrån.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:04
Antal inlägg: 634

Deltiolog: 94 specifika fall, om jag inte minns fel...

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-25 22:06
Antal inlägg: 7605

Jag håller med dig, Deltiolog.

Danskt kött köper jag inte. Om många klagar på deras (och även svensk) dåliga djurhållning, så förbättrar de sig säkert. Missnöje och sviktande kundunderlag är ganska bra påtryckning.

Deltiolog - Ej medlem längre2009-11-25 22:07

Ok, men visst är det bra att de uppdagas då!

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-25 22:07

Ja,det låter mycket..kanske lika bra att spy upp lunchmackan.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:08

Deltiolog: De uppdagades endast efter att man smygfilmat djuren utan tillstånd. Ett sådant system är inget bra system.

Deltiolog - Ej medlem längre2009-11-25 22:14

Nä, inte om det är så överallt...framgick det att det var så?

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:15

För den som bryr sig om böndernas version har sydsvenskan en ganska bra genomgång:

sydsvenskan.se/sveri...se rna.html

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:16

Deltiolog: Nej, men det är illa nog att det bara är ett fåtal som verkligen är vanvård.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-11-25 22:16
Antal inlägg: 4050

Det har ju hänt saker med djurskyddet. Svensk djurhållning är inte immun mot politiska beslut.
Sen om Sverige ska påverka inom EU är det kanske extra viktigt att svenska djur verkligen har det bättre än andra.

Deltiolog - Ej medlem längre2009-11-25 22:17

jaap-conrad: Håller med till fullo, och jag hoppas att de kontroller som görs ökar så sådant här kan slippas i framtiden!

Globularis2009-11-25 22:19
Antal inlägg: 153

Tyvärr går det inte att garantera att alla djurbesättningar har det bra då det finns en del bönder som har problem (missbruk, psykiska, ekonomiska problem etc) som leder till vanskötsel av djuren.

Dålig_apa - Ej medlem längre2009-11-25 22:23
Antal inlägg: 149

Jag mår bra och jag äter kött, har faktiskt gjort det hela mitt liv.
To each his own eller nåt...Jag försöker inte pracka på veganer att de faktiskt måste äta kött, så låt bli att dissa mina matvanor, koncentrera er på era dreads, näverstövlar och hampabaserade kläder istället så kan ni leka att ni drar ert strå till stacken eller nåt sånt..

run-marie2009-11-25 22:33
Antal inlägg: 1806

Tyvärr, trots alla tidningsrapporter tänker jag äta julskinka som de senaste 60 åren.

caughtbock2009-11-25 22:36
Antal inlägg: 7699

Jag har tur som aldrig varit så mkt för julskinka. Föredrar brunkål så då gäller det väl bara att få mormor att inte steka den i ister. :/

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:36

Det jag tror att många nyligen upptäckt är att mycket av det som upptäcks helt tillåtet.

sydsvenskan.se/sveri...se rna.html

Följande punkter tas upp:

1. På en av scans gårdar är det till exempel 2000 grisar - en inte helt ovanlig besättningsstorlek. Att någon av grisarna dör i princip varje dag verkar enligt ovanstående källa (sydsvenskan) inte vara speciellt ovanligt. Det upptäcks på morgonen.

2. Även den kalkpudrade döda grisen som visades på bilderna -- den låg en låda -- torde inte innebära något lagbrott, enligt sydsvenskan. I alla fall hade inspektörer bevittnat den.

3. Suggor som ska betäckas och som precis har ''grisat'' får vara fixerad i stålgaller några dagar.

4. Suggan med liggsår håller på att dia sina kultingar själv (något som är ett krav) och har fått ett liggsår. På filmen ser man en sprayfläck vilket betyder att hon är under observation och får vård.

5. En liten gris sitter ned på en av bilderna - ett tecken på sjukdom enligt djurrättsalliansen. Ett tecken på att den är nyvaken klockan 3 på natten, enligt bonden.

Jag är helt säker på att flertalet av de gårdar där djurrättsalliansen anmält vanvård egentligen inte är vanvård enligt bestämmelserna -- och det är väl det som är extra skrämmande för många. Flera av bönderna hävdar (och det går väl att bevisa) att de brukar få beröm av djurskyddsinspektörerna. Så det som ser riktigt jävla läskigt ut för den ''naive'' är egentligen business as usual.

Jag tror den här dokumentationen var behjälplig för många som inte känner till hur det är (eller som inte har tillräckligt med fantasi för att förstå vad ett lastbilsflak med 200 grisar torde innebära i termer av ångest hos grisarna). Var det nödvändigt att göra det på det här sättet? Kanske inte. Det är oklart hur djurrättsalliansen uppfyllde kravet på skyddskläder och tvätt av skor när man vistas hos grisar, medan de sprang mellan gårdarna och filmade mitt i natten. En bonde hävdar också att han har bevis för att han blivit förtalad (det finns en diskrepans i öronmärkningen mellan filmen och verkligheten).

Å andra sidan verkar sådana här dokument behövas för att människor ska kunna göra ett så kallat ''informerat'' beslut i äta-kött-frågan. Så jag tycker det är positivt.

Själv har jag tillräckligt med kunskap och fantasi och information, men brister tyvärr i empati och sympati. Ska ta mig en skinkmacka med punchsenap. Sedan läggdags.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-25 22:40

''Det jag tror att många nyligen upptäckt är att mycket av det som upptäcks helt tillåtet.''

Jisses. Jag tror många inte inser att mycket av det som nu avslöjats faktiskt är helt tillåtet.

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-25 22:46

ja,jag vet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?