Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 358

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lyrika2009-11-30 14:38
Antal inlägg: 19

Rättelse: Självklart har jag läst i tråden. Att någon irriterar sig över att Zlatan benämns som svensk "hela tiden" är som sagt i mina ögon inte en anledning att starta en tråd. Han ÄR svensk, punkt.

Ingen sa ett smack när Björn Borg var stor och hur ofta han kallades svensk. Bara för att Zlatan har utländsk påbrå så är det plötsligt jobbigt?

Idioti enligt mig.

KLuBBeR - Ej medlem längre2009-11-30 14:41
Antal inlägg: 5771

Personlig information:
Namn: Zlatan Ibrahimović
Smeknamn: Ibra, Ibracadabra
Födelsedatum: 3 oktober 1981 (28 år)
Födelseplats: Malmö, Sverige
Längd: 195 cm[1]
Vikt: 95 kg

Frågor på detta?

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-30 14:41
Antal inlägg: 634

Jag skulle vilja se EN enda länk till en artikel där det påpekas ''hur svensk'' Zlatan är. En enda. En endaste liten futtig länk. Från vilken tidskrift som helst.

ANDERStG2009-11-30 14:41
Antal inlägg: 7560

Lyrika: TS är troligen irriterad på det motsägelsefulla att framhäva svenskhet i vissa sammanhang och invandrarskap (någonting annorlunda) i andra.

Våra barn och andras ungar.
Svenskt fotbollsproffs och invandrarligister.

Lyrika2009-11-30 14:45

Som sagt, ägaren till den här tråden borde få sig en känga för att ens ifrågasätta saken. Läs vad KLuBBeR skriver och gilla läget. Han är född och uppvuxen i detta landet, precis som du.

Osis.

ANDERStG2009-11-30 14:47

Lyrika: Trådstartaren uttrycker inte ovilja mot invandrare. Hon må vara positiv, negativ eller neutral till invandring och första till sjunde generationens nysvenskar, hennes inlägg handlar inte om det.

Lyrika2009-11-30 14:48

Ärligt talat, där finns för mig inte ett enda hållbart argument för att ifrågasätta hur svensk en svensk medborgare är ANDERStG.

Skriv en tråd om hur fel det är att stämpla invandrade (utöver Zlatan då) som "dåliga" istället för att gnälla för att just Zlatan blir upphöjd.

Då hade jag kunnat förstå.

micro1132009-11-30 14:49
Antal inlägg: 17542

Steve Zissou
Du får ursäkta, men jag trodde att vi talade om en utpekad person - Zlatan - i den här tråden.

Jag har inte i någon tråd klistrat på någon en etikett gällande nationell tillhörighet när jag diskuterat brott eller brottslighet -- eftersom jag mig veterligen inte diskuterat enskilda brottslingar.

Om jag diskuterar folkgrupper, eller grupper indelade i olika kategorier - då använder jag mig av de definitionerna när jag diskuterar dem, eftersom diskussionsunderlag annars skulle saknas - eller hur.

När jag diskuterar invandrares - eller svenskars - brottslighet har jag alltså inte klistrat en etikett på en enskild individ, och dessutom inte på någon som uttryckligen bett om att få slippa etiketten, det blir en viss skillnad på det anser jag.

ANDERStG2009-11-30 14:51

Lyrika: Jag beklagar att du inte gillade det retoriska i att inleda med ett exempel. Jag vill påpeka att jag, som det nästan antyds i ditt första stycke 14:48, inte försvarat eller framlagt ett endaste "argument för att ifrågasätta hur svensk en svensk medborgare är".

Lyrika2009-11-30 14:54

Beklagligt att du försöker försvara det ens. Kontrasterna mellan hur accepterad Zlatan är jämfört med många andra invandrare må vara orättvis men att det är just att Zlatan är så accepterad och återkommande blir kallad svensk pekar åt ett håll jag inte anser är okej.

Gnäll över rasismen i landet istället för det motsatta. Det är förjävligt.

ANDERStG2009-11-30 14:56

Det där låter mer riktat till TS. Jag har inte gnällt. Jag är inte ens svensk.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-30 15:00
Antal inlägg: 1821

Lyrika, jag uppfattade det inte som gnäll över zlatans framgång... men okej, läser man det så så blir det ju som du säger...för djävligt.

Lyrika2009-11-30 15:00

Det är riktat främst till ägaren av tråden men även till de andra som delar den känslan av irritation.

micro1132009-11-30 15:02
Antal inlägg: 17542

Lyrika
Faktum är att andra med samma status som Zlatan räknas som andra generations invandrare, i statistiken och officiellt.

Lyrika2009-11-30 15:04

Som jag ser det finns det två varianter. Antingen är ägaren till tråden i mina ögon helt utholkad och borde blunda och hålla för öronen istället för att gnälla över upphöjningen av svenske Zlatan eller så har personen formulerat frågan helt åt skogen och borde göra om och göra rätt.

Okej är den iallafall inte som den är just nu, inte i min värld.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-30 15:05

fast du klagade ju på tråden. kolla trådskaparens senare inlägg så ser du att du kanske övertolkat det hela.

Själv unnar jag zlatan all framgång, och kan inte låta bli att småle åt svärdets dubbeleggade blad. Utan framgång, ingen äkta svensk!?

ANDERStG2009-11-30 15:08

"Antingen är ägaren till tråden i mina ögon helt utholkad och borde blunda och hålla för öronen istället för att gnälla över upphöjningen av svenske Zlatan eller så har personen formulerat frågan helt åt skogen och borde göra om och göra rätt."

*skrattar*

Någon borde starta en tråd om hövlighet och debattetikett. ;)

Tears_of_god - Ej medlem längre2009-11-30 15:09
Antal inlägg: 63

just d Lyrika rasismen var d ja..nedvärderingen av svenskar och vårt land Sverige har inte bara som effekt att den skapar förakt bland ivvandrargrupper mot svenskar. Den bidrar också till att svenskarna själva i viss mån börjar acceptera de kränkningar de utsätts för. En arab sa i en inervju att det var mer okej att våldta svenska flickor än andra. För honom var svenskföraktet öppet och medvetet. Han hade sett tillräckligt många filmer, löpsedlar och TV-serier för att lära sej att förakta ursprungsbefolkningen, och han tyckte inte det var nåt konstigt med det han sa.

Lyrika2009-11-30 15:09

Jag är mycket väl medveten om vad andra med samma status som Zlatan kan benämnas som. Det förändrar ingenting.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-30 15:11

En riktig arab ToG!? Han är säkert lika reprsentativ för araber som du är representativ för mina åsikter, har du tänkt på det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?