Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 482

Forumkategorier

Användare Inlägg  
regression2010-01-18 22:26
Antal inlägg: 1563

Tess, 'Det är inte deras ensak, det är ju min (och sambons) som försatt oss i situationen!''

Vilken betapetiskt inkorrekt slutsats. Och du ska stoltsera med över 10 000 inlägg?

OneW2010-01-18 22:26
Antal inlägg: 1207

oj vilken underbar diskussion det blev och att det blev så skilda reaktioner.

Någon skriver att alla ska hjälpa till hemma och det ska man minsann inte betala för. I nästa vända får dom 250 kr i månaden. Bara så där. Bra. Det funkar säkert för er. Jag tycker kanske att det är lite samma sak.

Vårat system funkar för oss. Har ett par vänner, syster och kollegor som har gjort samma. För alla utom en funkade det. Helt okej.

Men ni som snackar om pedagogik och man ska göra si och så. Dra något över er! Det finns INGEN och då menar jag verkligen INGEN i hela världen som vet vad som är rätt eller fel! Moraltanter och besserwissers åsikter betyder 0 och inget.

Alla föräldrar ska göra det dom finner bäst i sitt hem. Om det är att ge en peng i veckan eller månaden eller låta barnen tjäna pengarna, gör det ni tycker är bäst.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-18 22:27
Antal inlägg: 4050

Leopardhonan: Det var ett förslag på hur man kunde lära barnen att pengar inte växer på träd.

monew12010-01-18 22:29
Antal inlägg: 231

Tess: jag vet att du har barn! Jag vet att det är det värsta som finns att klaga på sin ekonomi inför sina barn, eftersom jag fått höra det själv. Det finns inget bra med det. Tror att jag hade blivit glad över att få lära mig att jobba för att få pengar osv. Men jag tror min mamma ville ge mig allt nånstans, även om hon inte hade råd. Jag är lite likadan med min son.

apbur2010-01-18 22:29
Antal inlägg: 9699

Leopardhonan, jag vet inte riktigt vad det är jag ska besvara men kan för all del försöka.

"Om jag kallar dig Apbur besvarar du då? Det var inte menat som ngt hån bara en förkortning, du får gärna kalla mig leoparden, vad har det med ämnet att göra??
"
Ingenting med ämnet att göra, jag ville mest informera. Jag kan även informera om att du sparar in en bokstav när du skriver apan istället för apbur.

"Belöning eller sparkonto för sina barn är en annan sak än lön.. Lön får man inte förrän man har ett "sommar"jobb, eller jobb när du är vuxen....."

Jag anser att lön är en form av belöning, tycker de är synonymer och gör inte alls så stor skillnad mellan de två begreppen som du gör.
Håller inte med dig där.

"Du säger också att du inte förstår varför "vi" andra inte förstår vikten av pedagogik i det här..?? eh? Att det är så viktigt. Vet du vad pedagogik betyder??"

Jag vet vad pedagogik betyder, vet också vad pedagogiskt betyder.
Förstår inte varför du undrar.

"Dessutom handlar det här inte om elever, det här handlar om familjers situationer med deras barn, alltså inte om hur man jobbar pedagogiskt i en skola etc."

Jaha, det var så du menade. Jag tycker man ska vara pedagogisk när det gäller ens egna barn också.

"är det nÅn som tycker om dig Apbur?"

Ja, flera stycken faktiskt.

monew12010-01-18 22:30

Larvbrud: nåns son var ju 17år här.

regression2010-01-18 22:30

OneW,

For the record så tycker JAG att det är ett utmärkt system med poäng/pengar för hushållsarbete.

monew12010-01-18 22:31

Jag med.

regression2010-01-18 22:32

For the record så gillar jag apbur, trots att hon i den här tråden inte håller samma höga nivå som i andra.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-18 22:34

monew: Okej, men hur mutar man ett barn? Ett barn ska få allt barnet behöver av föräldrarna. När det redan har mat, kläder och kärlek måste de extra pengarna gå till något extra. Om barnen inte är materialistiska eller fett godissugna lär de inte anstränga sig för några tjugor hit eller dit.
Äter man näringsrik mat vill man inte ha så mycket godis.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-18 22:34

Jag gillar också apbur och håller dessutom med henne i denna tråd. Tror du får komma med bättre argument leopardhonan.

monew12010-01-18 22:34

Mutar? vem snackar om muta? inte jag, resten vet jag inte.

apbur2010-01-18 22:36
Antal inlägg: 9699

Jag tycker man gott kan bedriva barnarbete, men då med andras barn.
Haha, regression, jag har ju faktiskt argumenterat för min sak till skillnad från många andra :)

lycopersicon2010-01-18 22:36
Antal inlägg: 355

Larvbrud: Du skämtar, va? Dina inlägg är så fruktansvärt fjantiga att det inte ens är någon idé att besvara dom. Jisses!

monew12010-01-18 22:38

Larv: jag tror snarare att om man verkligen får ALLT hemma, så blir man inte motiverad att göra något. (detta gäller såklart från tonåren)
Jag tänker på mig själv då jag blev skoltrött och bara sket i allt.
Hade jag fått kämpa lite, bli lite motiverad, fått lite ultimatum, kanske jag hade haft några betyg att göra något av! Jag var ju smart. Istället blev det bara blaj av det mesta.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-18 22:40

monew: I övre tonåren hade man väl ögonen på någon utbildning man ville komma in på. Motivation att få bra betyg är betygen. Fattar man vad man ska ha dem till räcker det gott.

Leopardhonan2010-01-18 22:41
Antal inlägg: 556

Larvbrud, har du ens (sLarVat) läst igenom hela den här tråden och läst mitt första inlägg ens där jag håller med Apbur i många meningar? gå och lägg dig. Du verkar inte överhuvudtaget ha läst mina argument för och emot saker i denna tråd.

regression2010-01-18 22:42

Apbur, det är inte så mycket argumentationen som det faktum att du har objektivt fel jag tänker på ;)

Folk verkar bli lite tokiga när pengar kommer in i bilden. Att ge ett barn pengar för att de har plockat ur diskmaskinen är väl inte principiellt annorlunda än att belöna dem med något annat medel (en kram, lite beröm, godis, extra tv-tittande eller whatever).

Jag kan ibland tänka att pengar till och med är bättre än många andra sätt att skapa incitament för gott beteende. Det är neutralt, det är enkelt att distribuera rättvist, alla känner till och kan jämföra dess värde, och det torde åtminstone i dotter-fallet uppmuntra till förvärvsarbete utanför hemmet. Jag menar, man vill ju inte invagga ens tolvåriga dotter i tron att hon är mer älskad för att hon står vid spisen och vaggar...

Leopardhonan2010-01-18 22:42
Antal inlägg: 556

OneW har SÅ rätt!! Besserwissers kan lägga ner, det betyder NOLL komma NOLL.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-01-18 22:43

lycopersicon: Jag skämtar inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?