Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-02-03 20:42 | |
![]() | kafountine Nej, de skall vara med i TV för att visa vad man äter för mat i Peru -- i Peru äter man marsvin. Alltså köper de ett marsvin och tillagar, för att kunna visa vad man äter i Peru. Det är liksom det som är poängen med programmet -- att visa vad man äter i andra länder..... vad våra invandrare har för matkulturer i sina hemländer. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 20:43 | |
![]() | De har säkert visat stötande program om svenskar som smakar på exotiska djur i andra delar av världen. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:45 | |
![]() | Ohhhh . . . . nu fattar jag. Jag visste väl varför jag inte saknar min tv. :) | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 20:46 | |
![]() | såg nån av er programmet? hamsterfallet var inte ens med! det handlade om fint/fult inom matlagning. inga hamstrar, hundar eller ens en liten hajfena. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-02-03 20:49 | |
![]() | SVT - eller vem det nu var - hade säkert läst alla upprörda insändare här och tänkt sig att lägga ner hela skiten. Bra att Beta finns. :D | |
| apbur | 2010-02-03 21:00 | |
![]() | micro, jag tror många gånger vi kan översätta det du säger i att man tar bort djuret när man tror att djuret själv hade velat det om de kunde förmedla sig. Att enbart utgå från lidandet blir oerhört problematiskt när vi inte vill använda oss av samma princip på människor. En människa torde också lida mer eftersom hon kan reflektera och förstå att smärtan aldrig kommer ta slut. Kanske tom eskalera. Dubbelmoral blir det. Anser man att lidande är dåligt tycker man oftast njutning är bra. Att ta bort någon för att den inte ska lida längre innebär också att den inte kan njuta längre. Något som borde vara dåligt för den som ser njutning som något gott. jag säger inte att dessa frågor är enkla, säger mest att du försöker göra dem väldigt enkla vilket jag tycker är fegt. | |
| micro113 | 2010-02-03 21:18 | |
![]() | apbur Nej, jag tar nog bort djuret för att jag tycker det är barmhärtigast -- och anser faktiskt inte att djur har någon vilja när det gäller det, eftersom jag anser att djur är omedelbara och inte planerar och tänker framåt. Det är mitt ansvar att ta det beslutet. När det gäller människor anser jag att det skulle finnas bättre möjlighet att låta dessa somna in ockaå -- det är dock något mer komplicerat, eftersom människor besitter förmågan att planera och tänka framåt, och har egna åsikter i frågan. Varför skulle det vara fegt att inte göra allt så svårt -- att du skyggar för döden, kan ju knappast jag lastas för -- i mina ögon kan den mycket väl vara en befriare, bara den kommer till djuret eller människan på rätt sätt. | |
| apbur | 2010-02-03 21:30 | |
![]() | micro, fegt i den bemärkelsen att det inte är så genomtänkt och man riskerar göra dåliga val. Väldigt principfasta människor kör bulldozer genom livet. Risken finns att nåt hamnar där under. Det kan hända att du är konsekvent, det är inte jag. Jag kan se konsekvenserna av olika resonemang, det betyder inte att jag handlar konsekvent. Jag skyr förresten inte döden mer än nån annan. Jag har dödat djur, jag är dock inte principfast i svåra frågor. Det är för riskabelt anser jag. | |
| Rigoletto | 2010-02-03 21:37 | |
![]() | Än en gång micro gillar jag ditt resonemang! Ställer mig frågan, om nu familjen anser att marssvinet är så kärt...säljer man det då överhuvudtaget på blocket...... | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 21:40 | |
![]() | ja det kan man, rigoletto. jag hade en katt som var hur kär som helst för mig, men eftersom jag plötsligt utvecklade allergi så var jag tvungen att göra mig av med honom. konstig va? | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-02-03 21:43 | |
![]() | Jag kan förstå om familjen inte tänkt sig att marsvinet skulle ätas upp och reagera på det. Däremot ser jag ingen skillnad på att äta upp ett marsvin och en ko. Båda är levande och kännande varelser. | |
| mrperfect | 2010-02-03 22:22 | |
![]() | Omman fiskar så får man ju ta hem fisken och sedan rensa den utan någon licens, what´s the bloody difference? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 22:27 | |
![]() | Fiskarna i det fria får inte välja djurskyddsrepresentant. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-02-03 22:37 | |
![]() | Fjant-tv kallas det! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-02-03 22:46 | |
![]() | Nästa steg är att vi låter Linda Rosing köpa en undulat med bur och allt. Hon får fixa lite cozy åt fågeln..Men sedan måste hon steka upp undulaten i stekpannan..för att få arvode. Nej,dålig tv. | |
| regina_1 | 2010-02-03 22:58 | |
![]() | Några stycken som skrivit liknande mening ... "om man bryr sig om sitt djur så säljer man det inte på blocket" ... varför inte? varför betraktas blocket som en oseriös annonsplats. De flesta som ska ha tag i i något kollar på blocket, kanske även de som har uttalat sig om att man inte säljer djur på blocket, men med den tanken så förutsätter man att personer som köper/säljer saker på blocket automatiskt är oseriösa, betraktar man även sig själv som oseriös då om man köper/säljer något på blocket? eller det kanske bara gäller djur? och varför skulle det vara mer oseriöst där än att sälja djur någon annanstans ? Det är väl lika lätt för vem som helst att titta på annonser på blocket som på andra annonssajter, tidningar etc, tvivlar ju på att just blocket skulle dra åt sig de mest oseriösa köparna/säljarna För övrigt .... Inte så kul med marsvinet, men är det något nyhetsvärde i detta? och "nyheter" i kvällsskvallertidningar = Exp å Aft bör tas med en nypa salt, inte mycket som är sant där inte :/ | |
| cokki | 2010-02-03 23:07 | |
![]() | Håller helt och fullt med Regina-1! Förr hade vi gula tindingen och ännu längre tillbaks vanliga tidnings annonser. Idag finns det nästan bara blocket... Vilket är helt suveränt. Du kan se bild och prata med annonsören. Har själv köpt både det ena och det andra genom blocket. Och talar vi nu om djur så kommer min hund därifrån..och seriösare hund uppfödare finns inte. | |
| cokki | 2010-02-03 23:08 | |
![]() | Sorry lite dyslektiker | |
| susssssi | 2010-02-03 23:12 | |
![]() | Jag tor att det som upprör är snarare att keldjuret slaktas och visas som underhållning i svenskt tv. Det är sjukt. Sedan tycker jag att alla får äta vad man vill. | |
| Snoosy | 2010-02-03 23:21 | |
![]() | Fick för mig att det handlade om två helt olika fall. Jaha, så den peruanska familjen köpte ett marsvin för att käka, i tv ? Det låter ju helt sinnessjukt om jag får uttrycka mig hårt. Ett marsvin är och förblir ett husjur här i Sverige. Så är det. Sen att det är delikatess i andra delar av världen hör inte hit. | |