Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-03-23 16:02 | |
![]() | Wildcard, skam och skuld vägleder oss människor. Det är en väldigt effektiv känsla som gör att vi inte gör sånt vi inte borde. När man väl har hamnat i skiten så är det däremot inte så konstruktivt att skuldbelägga individen. Jag ser dock fördelarna med att låta missbruk vara något skamligt. | |
| wildcard | 2010-03-23 16:03 | |
![]() | nailil: men problemet ser ju olika ut för olika familjer. Man kan ha levt i alkoholism eller medberoende och ha andra erfarenheter än jag och du har. | |
| Satyra | 2010-03-23 16:03 | |
![]() | Jag har varit stenhård med att absolut inte bjuda mina barn på minsta droppe alkohol innan de blev myndiga. Tror att den gränssättningen hjälper till att fördröja och höja ungdomarnas ribba för vad som är ok angående alkoholintag. Det finns det till och med studier som visar, att det är så att ungdomar som får smaka hemma dricker mer även utanför hemmet och det tror jag på. | |
| wildcard | 2010-03-23 16:04 | |
![]() | ok, då förstår jag vad du menar, apbur | |
| lailala | 2010-03-23 16:05 | |
![]() | Ja,jag tror oxo på det.Tack för stödet nu ska dom få på jobbet! | |
| apbur | 2010-03-23 16:12 | |
![]() | Jag tror som satyra att man konsekvent ska neka barnen alkohol. Det gör att de får respekt för alkohol. Mina föräldrar började inte bjuda mig på vin till maten förrän de verkligen fått bevisat för sig att jag kunde hantera alkohol. Min mor tittar fortfarande snett på mig när jag inte protesterar när det erbjuds påfyllning. | |
| lailala | 2010-03-23 16:17 | |
![]() | Vi närmar oss påsken en stor fyllehelg,iaf i denna del av landet.Sorgligt tycker jag. | |
| wildcard | 2010-03-23 16:18 | |
![]() | Jag blev inte heller bjuden på alkohol hemma hos mor och far, den var alltid slut! =D När jag var över tjugo år och min far varit nykter i ca fem år så bjöd de på vin hemma och då fick jag också smaka. Min far drack inget och har aldrig gjort det sedan den dagen han bestämde sig för att vara nykter. Inte en lättöl eller svagdricka. Starkt och beundransvärt! Det har nog gått drygt 25 år som han har varit nykter nu... | |
| waliop | 2010-03-23 16:20 | |
![]() | Attityd | |
| lailala | 2010-03-23 16:22 | |
![]() | Vidriga minnen av far och mor,någon? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 16:25 | |
![]() | Jag har också satt gränsen vid 18 här hemma med mina barn. Jag vet däremot när min dotter dricker eftersom vi kommit överrens om att hon ska berätta det för mej så jag själv inte dricker något en sån kväll om något händer. Hon är 17 och drack första gången vid 15 som jag vet. Jag anser det är bättre att veta än att vara ovetande. Men hon dricker bara vid särskilda tillfällen så det blir ca 3 gånger per år och på sin höjd tre till fyra cider. Det är ändå ok tycker jag. Jag är för så öppen relation som möjligt eftersom jag inte själv hade det hemma hos mej när jag var liten. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 16:52 | |
![]() | BrokenString: Jag ser ingen motsättning mellan att vara öppen och att förbjuda sin ungdom att dricka alkohol. Om man med förbud menar att man skrämmer ungdomen så att han/hon inte vågar vara ärlig har man nog problem med sin relation. Säger inte att du har det, utan generellt är det nog så. | |
| lailala | 2010-03-23 17:00 | |
![]() | Jag FÖRBJÖD mina ungdomar att dricka tills de var myndiga(även efter det).vet att de dricker när de känner för det,men jag hatar det.Blir alltid orolig när de är ute. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 17:01 | |
![]() | Jag har självklart sagt att hon inte får dricka och att det är förbjudet för minderåriga. Men jag lurar mej själv om jag inbillar mej att hon lyssnar på det. De flesta tonåringar gör en massa saker som de inte får och håller det hemligt för sina föräldrar, inget konstigt i det egentligen. Men jag tycker det är bättre att veta vad och när hon gör det. Men jag köper inte ut till henne eller accepterar det. Jag gör klart för henne att jag inte gillar det men att det är bra att hon berättar. | |
| lailala | 2010-03-23 17:04 | |
![]() | Ja,det är det bästa med att de vågar berätta hemma.man vet iaf vad de gör.Vad som förvånar mig är att så många föräldrar själva sitter hemma och dricker fast de vet att deras barn gör detsamma,skulle tycka det vore jobbigt att inte kunna åka och hämta dem om det skulle behövas. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 17:17 | |
![]() | "De flesta tonåringar gör en massa saker som de inte får och håller det hemligt för sina föräldrar, inget konstigt i det egentligen." Nej, inget konstigt. Inte med tanke på att uppfostran så ofta bygger på straff. | |
| HUSMUSEN2 | 2010-03-23 17:20 | |
![]() | Sådana här trådar gör en till alkis... | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 17:20 | |
![]() | Tror inte det har med det att göra öht larvbrud utan mer än frigörelseprocess där man frigör sig från sina föräldrar. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 17:26 | |
![]() | Lite synd om frigörelseprocessen måste se ut så. Jag hade kompisar som ljög och var ögontjänare redan i lågstadiet. Tvivlar starkt på att detta är något unikt för tonåren. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 17:28 | |
![]() | Det behöver ju inte handla om ljuga utan att man helt enkelt inte berättar allt. Ljög du själv för dina föräldrar någon gång eller berätta du allt du gjorde larvbrud? | |