Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-07 15:45
Antal inlägg: 205

neger för en svart man och nigress för en svart kvinna borde inte vara några fula ord.

Men man vågar inte ens säga negerboll längre ju.
Av risk för att låta rasistisk, vilket jag definitivt inte är.

clullanc2010-04-07 16:15
Antal inlägg: 180

Tycker själv inte att det är en så stor grej. Men det beror ju mest på om man menar det som något nedsättande när man säger det eller inte. Tycker heller inte att det borde vara någon skillnad om en vit eller svart människa drar rasistiska skämt. Men verkar bara vara en stor grej om personen som gör det är vit. Samma sak med sexism. Det är tydligen bara sexism om det kommer från en man.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 16:22
Antal inlägg: 262

Jag håller med Minta om att det konstigt nog oftast är de som blir upprörda över att kallas svennar som verkar brinna mest för att få säga neger. (Om jag tolkade henne rätt) Hur kommer detta sig?

Zeke, jag skulle nog säga att din upprördhet över Svenne Banan är lite...jo, jag måste säga det... PK, som om man inte får skämta om en viss typ av män (i det här fallet bonniga svenskar).

teamgrens2010-04-07 16:24
Antal inlägg: 763

clullanc: Jag är av samma åsikt. Neger är inget skällsord, men Nigger kan jag tycka låter hemskt.
För att stärka din kommentar så ger jag ett exempel.
Ni kommer väl ihåg allt stohej när GB lanserade Nogger Black? Det är riktigt skumt att de fick dra tillbaka det. Black är en färg. Och glassen var just black eftersom det var lakrits. Helt logiskt för mig.
MEN är det någon som protesterat mot Magnum Vit???? NÄÄÄÄ....
Jag säger tyvärr fortfarande negerboll. Och det gör jag inte för att nedvärdera andra människor. Det bara heter så. Det är bara ett ord.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 16:27

Ja visst var det skumt Teamgrens, jag menar vita och svarta människor har ju behandlats lika genom hela historien?
Slaveri, apartheid, KKK och dricksfontäner reserverade för vita är nog bara skrönor.

teamgrens2010-04-07 16:32

Jo jag kan min historia, men vi lever i nuet. Och just i detta nuet (i alla fall här i Sverige) så har vi väl ett ganska jämlikt samhälle. Betoningen på ganska då allt faktiskt kan bli bättre. =)
Men Black är fortfarande en färg. Ska man inte kunna använda det ordet då? I ett syfte som inte är rasistiskt menat. Glassen ska alltså inte kunna heta "Fucking black ass" såklart.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 16:34
Antal inlägg: 1682

Det var nog inte bara ordet black utan kombinationen med nogger som är ganska så likt en annat ord om du tänker efter.

Måns_E2010-04-07 16:36
Antal inlägg: 12023

hade Magnum Neger kännts lika ok som Magnum Choklad?

Även jag kan tycka att just Nogger Black var lite fånigt (där tycker jag nog att man övertolkar ett glassnamn som faktiskt inte alls syftar på raser överhuvudtaget)

Annars så tycker jag att det är ganska enkelt, om nu en stor grupp folk blir illa berörda för att kallas för negrer så är det väl bara att låta bli?

Att hävda att det är orättvist att man "inte får" säga det visar väl mer på att man själv har någon form av problem, är det inte i så fall bättre att ta tag i det?

Måns_E2010-04-07 16:36
Antal inlägg: 12023

en stor grupp människor skall det så klart stå

memento-mori2010-04-07 16:36
Antal inlägg: 2261

Jag har sagt negerboll sen jag var liten, alla sa det då, varför ändra på det nu, för att helt plötsligt har de en rasistisk betydelse? inte för mig...!

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 16:37

Jo, man får använda ordet Black, men som Brokenstring påpekar så var detta ett lite speciellt fall.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 16:40

Och hela glassdiskussionen var rätt tramsig, men argumentet att ingen minsann säger något när en sak är vit känns ju också lite sådär. Med tanke på att det för vissa är viktigare att kränka folk, bara de får köra sitt eget race, så kan man knappast säga att samhället är jämlikt.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 16:40

Varför sluta säga gubbjävel, svin, cp osv när det bara betyder gulligt i min värld? Varför ska jag ta hänsyn till andra människors känslor eller sympatisera med de förtryckta människorna som finns i världen?

Nä jag fortsätter att leva i min lilla bubbla och tänker enbart på mej själv.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-07 16:42

Men Brokenstring, en gång var det någon som sa nåt dumt om en vit gubbe, det hörde jag. Därför får jag göra som jag vill!

memento-mori2010-04-07 16:43

De är väl ändå en väldig skillnad på gubbjävel och cp jämnfört med negerboll!?

Och vadå får man inte säga svin om grisar?

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 16:43

Vad är det som händer om man väljer att säga chokladboll istället för negerboll?
Smakar den annorlunda? Får du inte rätt vara i affären? Är ordet för svårt för att man ska klara av det? Eller blir man kränkt om man inte får säga negerboll?

Så otroligt barnsligt att bara vara tvungen att säga negerboll, herregud!!

teamgrens2010-04-07 16:44

Jo nogger låter likt ett annat ord, men nogger har ju funnits jätte länge och ingen har syftat på att det låter rasistiskt. Jag bara menar att det är lite löjligt. Klart att ingen ska känna sig illa berörd, men det är fortfarande bara en glass.
Jag går inte runt och säger neger till folk direkt. Jag behöver inte påpeka deras hudfärg eller ursprung

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 16:45

Det är väl ingen skillnad alls. Gubbjävel i min värld är gulligt, de jag kallar för det blir jätteglada.

memento-mori2010-04-07 16:46

okej broken då är jag fruktansvärt barnslig i din värld!

Behringer2010-04-07 16:50
Antal inlägg: 3575

varför ska just neger vara så svårt att vänja sig av med?

Städerska ( möjligen i enstaka undantagsfall städare ) sa man när jag var barn. Det har sedan utvecklats till lokalvårdare/hygienteknik er

Idioter satt på dårhus på den tiden, nu pratar man om patienter som vårdas på mentalsjukhus

Vad gäller begreppet då så anser de svarta jag träffat att neger kan man säga om man nu måste, liksom negerboll. Däremot anses negerjobb vara kränkade, då det syftar på "sämre" jobb vilka främst skulle vara lämpade för svarta

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?