Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 411 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2010-04-17 23:31 | |
![]() | dixunis: nej, jag fattar inte kopplingen mellan att tycka att fett är bra och att vara gynekolog. Kan du förklara? Övriga kritiker: vad äter ni, vad har ni för kolesterolvärden och hur mår ni? Har ni någonsin sötsug? Äter ni mer än halva tallriken med olika sorters grönsaker? Får ni i er vitaminer? Inga blodsockerfall? Som jag har påpekat en massa gånger: OM man äter grönsaker så FÅR man i sig kolhydrater! Inget problem! Man MÅSTE inte äta en halv tallrik pasta med lite kött till för att bli en intelligent människa! Om man på fullt allvar tror att man behöver mjöl och vatten för att bli smartare,,,, tja...då kan jag nog inte förklara... Jag har diskuterat näringslära med ett flertal "specialkostare" som GI, LCHF, veganer och vegetarianer och börjar förstå att det är vi som kör LCHF som läser på (inte alla) vad man faktiskt behöver, medan många veganer och vegetarianer (inte alla) inte har en susning för att det gäller politiska ställningstaganden. | |
| Mouche - Administratör | 2010-04-19 11:47 | |
![]() | 5-6 inlägg raderade. Ett par av dem avlägsnades enbart för att de var svar på de inlägg som låg till grund för raderingen. Om man inte har något vettigt att tillföra i ett debattämne så tycker jag att sunda förnuftet borde säga att man inte plitar ner vad som först dyker upp i skallen bara för att man "måste"... Mouche | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-19 12:00 | |
![]() | Övriga kritiker: vad äter ni, vad har ni för kolesterolvärden och hur mår ni? *Äter vegetariskt. För det mesta veganskt och ibland vissa mejeriprodukter. Äter ganska mycket kolhydrater och fett och försöker få i mig protein men slarvar ibland med det. Kolesterolvärden vet jag inte om jag kollat. Mår för tillfället helt ok. Har ni någonsin sötsug? *Nej, i princip aldrig omotiverat sötsug fast om någon bjuder på något gott och sött kan jag bli sugen. Är sällan hungrig eller törstig heller. Har alltid varit sån, oavsett diet. Äter ni mer än halva tallriken med olika sorters grönsaker? Får ni i er vitaminer? Inga blodsockerfall? *Ja, rätt ofta mycket grönsaker fast ekonomin styr. Får i mig vitaminer. Dricker juice flera gånger om dagen. Äter frukt. Har inga blodsockerfall. | |
| wildcard | 2010-04-19 12:08 | |
![]() | Larvbrud: Ja, då har du ju det bra! Jag började undra så smått, då jag på en kurs i helgen "råkade på" en del veganer och vegetarianer som inte hade en susning över vanliga grönsaker, t.ex. sparris som låg på tallriken. Bland de glutenintoleranta så fanns det iofs en som inte visste att det fanns glutenfri pasta(?!). Gröna, svarta och röda bönor var också främmande för ett par av dem. Jag häpnade men kom då ihåg att det inte var helt ovanligt med okunskap bland de som _jag_ har råkat på i denna grupp av människor. Jag tror att det i de fallen har mer med politiskt ställningstagande att göra, då okunskapen verkar total om att man faktiskt kan äta det mesta som finns i grönsaksavdelningen! Med det sagt så påstår jag inte att ALLA som håller på med LCHF har koll men många av de som jag pratat med HAR det, inte bara nu i helgen så klart. Det gäller även annars. | |
| wildcard | 2010-04-19 12:10 | |
![]() | "Gröna, svarta och röda bönor var också främmande för ett par av dem. Jag häpnade men kom då ihåg att det inte var helt ovanligt med okunskap bland de som _jag_ har råkat på i denna grupp av människor. Jag tror att det i de fallen har mer med politiskt ställningstagande att göra, då okunskapen verkar total om att man faktiskt kan äta det mesta som finns i grönsaksavdelningen!" Här syftar jag till veganerna och vegetarianerna... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-19 12:15 | |
![]() | Nu vet jag inte om detta är en diet jag vill följa hela livet. Juicen tänker jag dra ned på och även försöka minska kaloriintaget i stort eftersom mitt kaloribehov egentligen borde vara väldigt lågt. Vill ju inte åldras i förtid. Det kortsiktiga målet är att försöka öka lite mer i vikt, vilket hittills har funkat med hjälp av ffa mer kolhydrater. Jag vet om en blandkostare som inte visste att kyckling är kött ;) Generellt är veganer och vegetarianer så pass friska grupper att man nog får tro att majoriteten har lite koll. Bland ungdomar och kanske även bland andra är det möjligt att det blir vanligare med Quorn och Billys vegetariska. | |
| Jojojojo | 2010-04-19 20:54 | |
![]() | Hej! Min syster har mycket god erfarenhet av den dieten. Kan vara värt att testa. Här kan den som vill komma igång få inspiration: tyckomlchf.blogspot.com/ | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:24 | |
![]() | www.aftonbladet.se/k...68 78687.ab | |
| wildcard | 2010-04-22 12:38 | |
![]() | Broken: Hur mycket var deras kroppar påfrestade av fett, diabetes och hjärtproblem? Svårt att säga att de inte skulle fått hjärtproblem ÄNNU tidigare med sin gamla diet... men har det stått i AF så är väl allt sant? Jag har som sagt facit hos flera i min närhet som har gjort testerna med resultatet att det dåliga kolesterolet är lågt och det goda är något högre än innan. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:39 | |
![]() | Hehe, och om flera i din sekt har gjort tester så är det förstås sant? ;) | |
| wildcard | 2010-04-22 12:40 | |
![]() | Larv: i min sekt? Förklara dig gärna... om det nu var mig du riktade dig till? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:43 | |
![]() | Jag vet faktiskt inte vad som är sant. Det är olika bud hela tiden i olika rapporter så jag säger inte att just den artikeln stämmer. De hade gjort en tittaromröstning och det var fler som tyckte dieten var farlig än bra. Men som sagt så vet jag givetvis inte tillräckligt för att ge ett rakt svar på det. Jag tror det är farligt i alla fall på längre sikt. | |
| wildcard | 2010-04-22 12:47 | |
![]() | Broken: Det kan vara så att det är sant, jag vet inte heller, jag bara skriver VAD jag vet. Jag känner inte att jag överdriver fettbiten heller, det är en del fett, en hyfsad del kött av olika sorter och mängder av grönsaker som jag går på. Jag tränade som sagt hårt i förmiddags och orkade massor, var inte särskilt hungrig efteråt och känner mig frisk och stark, det räcker för mig. Ingen sekt, bara god mat och massor av ork! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:47 | |
![]() | Det känns inte som att artikeln i aftonbladet var mindre trovärdig än dina motbevis, wildcard. Får också en lätt sektkänsla av denna diets anhängare och smileyn indikerar självklart att jag inte tycker att ni är en riktig sekt. | |
| wildcard | 2010-04-22 12:52 | |
![]() | oki, då förstår jag. Självklart ska du inte tro på något som jag påstår! Jag sitter bara och fabulerar ihop lite eftersom? =) Däremot har jag en känsla av att doktor Dahlqvist lätt blir lite rabiat i sina uttalanden och det ger så klart inte lika hög trovärdighet som om hon tagit det lite lugnare med argumenten. Jag ska försöka tänka på det för egen del, också. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:57 | |
![]() | Tja, finner det inte så troligt att du kan veta exakt vad som förändrat deras värden om du inte själv är deras läkare. Du själv verkar ju motionera väldigt duktigt. Undrar hur du kan veta vilka hälsofördelar du ska tillskriva motionen och vilka du ska tillskriva LCHF? | |
| wildcard | 2010-04-22 13:01 | |
![]() | Nej, det kan man ju så klart inte avgöra så här men jag har alltid motionerat med den skillnaden att jag orkade inte lika länge, med samma tempo som idag. Då kan man hävda att jag har under lång tid byggt upp kondis, visst, men det är inte därför jag inte får blodsockerfall efter träningen idag som jag alltid fått förut. Jag orkade knappt stå upp om jag inte klämde i mig en banan direkt efter träningen förr, nu kan jag klara mig i timmar efteråt om det skulle behövas plus att jag kan tydligt känna att orken finns där på ett helt annat sätt. Inga bevis för det, jag bara känner och vet det! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:06 | |
![]() | Ah, ja det är ju intressant. Förstår att jag verkar missunnsam. Tycker bara det vore extremt konstigt om det inte fanns nackdelar med denna diet som med många andra. | |
| wildcard | 2010-04-22 13:25 | |
![]() | Nej, jag uppfattar dig inte som missunnsam utan mer som kritisk och skeptisk? Det kan nog finnas nackdelar, jag har inte hittat dem ännu, bara. Vad jag kan tänka mig är om folk tar "fettdelen" på allvar och trycker i sig fett plus att de inte tar "kolhydratdelen" på allvar och får i sig socker i hyfsade mängder, då ökar ju förmodligen vikten. Eller att de äter/dricker saker med sötningsmedel i istället, då slutar aldrig hungern utan det finns alltid ett sug efter något litet. Då kan det nog bli alldeles galet, tror jag! Jag försöker använda mitt sunda förnuft i detta och det är faktiskt helt otroligt vad lätt jag kan känna om det finns socker i färdigmat (vilket det nästan alltid gör, i någon form), därför gör jag nästan allt själv. Det blir _lite_ bökigare, tar inte mycket längre tid och _mycket_ godare! =D | |
| wildcard | 2010-05-04 09:58 | |
![]() | www.jobbpartiet.se/p...rk ning.PDF Intressant artikel, undrar om det stämmer att de fraktar vanligt margarin i samma tankar på samma tankers som spillolja? Att det stämmer att man skövlar Borneos regnskogar för att odla oljepalmer, det tvivlar jag inte på, det finns det många uppgifter på... | |