Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:36 | |
![]() | Om ett barn kom in med sin mamma i en butik och återlämnade en stulen guldnougat med tårar i ögonen skulle jag inte bli personlighetsförändrad och utbrista: "Ja, men det var väl tur lille Pelle för jag har saknat den och undrat så vart den tog vägen" Det får väl finnas nån måtta på hur lågt man kan sjunka. Jag vet att det verkar överdrivet att hänga upp sig på detta. Det är bara förbluffande hur det genomgående verkar ok att bete sig som en figur ur en sagobok bara för att man möter nån som är yngre än en själv. | |
| lailala | 2010-04-16 18:43 | |
![]() | Larvbrud,det är lätt att tala om hur man ska vara mot barn innan man får några själv.Därför undrade jag om du hade några.Som förälder lär man sig hela tiden.Spelade känslor hör till.Har du fått en söt daggmask i morsdagspresent nån gång?Som ska sova hos dig HELA natten. | |
| micro113 | 2010-04-16 18:46 | |
![]() | hussar Ja, jag tycker jag har varit rak om vad som är rätt och fel. Det är fel att stjäla och det är fel att vara uppkäftig mot pappa. Mycket enkelt. | |
| micro113 | 2010-04-16 18:51 | |
![]() | Larvbrud Det finns inget så lågt som när man träffar på vuxna som förväntar sig att en sexåring skall förstå och kunna bemötas som en vuxen. Det sårar ofta sexåringar oerhört - barn är sällan mogna för rena sanningar, barn behöver bemötas som barn. Därför ljuger vi vuxna konstant för de små barnen - som lailala skriver, vi tackar glatt för daggmasken. Vi förstår att kludden på pappret är en vacker häst osv osv.. Det är vår uppgift som vuxna att anpassa sanningen till barnet, inte att kräva att barnet skall kunna ta in och hantera sanningen. På samma sätt anpassar man saker man förklarar till barnets nivå - det skall vara klart enkelt att förstå - inget abstrakt rappakalja, inga invecklade långrandiga förklaringar, inga nakna sanningar. Nivån skall vara så att budskapet går fram till barnet - klart, koncist, enkelt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:53 | |
![]() | lailala: Vi vet inte om butikspersonalen hade egna barn eller ej. Jag har hur som helst synpunkter på deras fåniga beteende. Hur ser du på att man anställer dagispersonal och lärare som inte har egna barn, som omöjligt kan veta hur man ska bemöta barn? Jag är inte uppvuxen med vuxna som ljuger och förställer sig i onödan. Så jag tror inte alls det behöver vara svårt att hålla sig ifrån att göra det. Träffade på en del såna vuxna och ifrågasatte dem faktiskt redan som 6-åring. Jag tror du förstår vad jag menade med spelade känslor. Jag menar att man inte behöver piska fram en stämning där barnet gråtande återlämnar ett snattat föremål och personalen börjar låtsas att de undrat var chokladbiten tog vägen. Målet verkar vara katharsis för alla inblandade vuxna. Skippa dramat tycker jag. | |
| micro113 | 2010-04-16 18:55 | |
![]() | Larvbrud Skippa dramat - hur då? Skulle jag ha nekat pojken att gråta? Nekat butikspersonalen att tala? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:56 | |
![]() | Tycker det är abstrakt rappakalja när man börjar låtsas och glider ifrån vad som verkligen har hänt. Vuxna är ingen homogen grupp. Hur vi bemöter barn beror nog mycket på vad vi har för utbildning, bakgrund, erfarenheter, uppväxt med mera. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:57 | |
![]() | Nej, det kunde du inte. Du verkade bara lite nöjd med att de spelade med som om det var något bra. Det förstod jag inte. | |
| micro113 | 2010-04-16 19:00 | |
![]() | Larvbrud Butikspersonalen gled inte ifrån vad som hade hänt - de godtog ursäkten, konstaterade att det var bra att han erkände eftersom de hade märkt att chockladbiten var borta - en av dem sade att de skulle ha ringt polisen om de inte hade fått veta var den tog vägen. Det kretsade hela tiden kring chockladbiten - att det var fel att han tog den - att det var bra att han kom och bad om ursäkt och betalade - och att de kom överens om att han inte skulle göra det igen. Ingen av personalen gled ifrån ämnet - de sa i princip samma sak alla fyra. Butikschefen sa att det var hedersamt att han kom tillbaka, för det visade att han inte var en tjuv i alla fall. | |
| Gunilla _ | 2010-04-16 19:02 | |
![]() | Man lurar ungar med tomten och tandfen och allt vad det är också, men att använda det eller daggmaskar som jämförelse med stöld - det känns helt omotiverat. Att vara ärlig hör sannerligen till begreppet "rätt och fel", så hur kan man påstå att man ljuger för att lära ett barn något? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-16 19:04 | |
![]() | hur gammalt var barnet micro? | |
| micro113 | 2010-04-16 19:04 | |
![]() | Larvbrud Jag är nöjd med det. Jag har själv jobbat i butik när kollegan började trösta barnet som blev ditdraget av sina föräldrar och sa att "det gör ingenting, du behöver inte vara ledsen, det är många barn som snattar" osv.. Hade det gjort någon liknande med min grabb så hade jag nog sopat till dem -- i alla fall skällt ut dem och konstaterat att i fortsättningen kan de ha att han snattar i butiken. Nu var det här vår hembutik, de vet att jag är ganska strikt med barnen i affären, och insåg väl att ett sådant bemötande knappast skulle gagna någon. Jag ville att de skulle säga att han gjorde fel som stal, att det blir arga då - men att det var okej att han kom tillbaka och att det kan vara glömt den här gången, bara han aldrig gör om det. Ungefär det fick jag också. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 19:04 | |
![]() | Gunilla_: Har du barn? ;) | |
| micro113 | 2010-04-16 19:05 | |
![]() | ramsay Sex och ett halvt ungefär. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-16 19:10 | |
![]() | då var det ett väldigt bra bemötande (om man bortser från larvs dramatisering). | |
| micro113 | 2010-04-16 19:10 | |
![]() | Rent formellt var det faktiskt inte heller jag som ljög - eftersom jag inte sa det om att chokladbiten saknades och om polisen. Dock tycker jag att det är en petitess -- för även om man inte ljuger för sina barn, så anpassar man sanningen -- den skall vara åldersanpassad. | |
| micro113 | 2010-04-16 19:11 | |
![]() | ramsay Ja, jag tycker personalen gav ett bra bemötande. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 19:13 | |
![]() | Nej, jag har inte sagt att du ljög heller. Jag bara invände mot att det var en fin historia och kommenterade i hur de vuxna agerade. | |
| lailala | 2010-04-16 19:15 | |
![]() | Larvbrud.Att skolor och dagis tar in personal som inte är utbildad händer ju hela tiden.Personligen har jag bara bra erfarenheter av det.Jag anser att en hel del pedagogik har gått överstyr.Vikarierna som tas in är ofta unga killar och tjejer,något barnen uppskattar.De jag har träffat har inga egna barn.Så slipper du påpeka det. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-16 19:15 | |
![]() | Jag förstår inte, vad är det micro (eller någon annan) har ljugit om? Jag tycker att det blev en ganska bra och lärorik liten episod i knattens liv. Skönt att se att personalen i butiken var med på noterna också. | |