Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-04-19 17:00
Antal inlägg: 5809

tydal: Om du nu inte heller har en stor tilltro till media så tycker jag att det är märkligt att du tror mer på Aftonbladet få rader om ett plan än artikeln från DN.

Jag har aldrig sagt att vi ska flyga med fulla plan in i ett askmoln som vi kan förmoda förstör flygplanet och riskerar att dra ner 300 personer i fritt fall mot marken för att ALLA motorer har havererat.

Däremot har jag ifrågasatt varför så få har köpt de reglerna som gäller. Och att vi har ställt in alla flyg en hel helg, även de som skulle kunna flyga på höjder som inte riskerar det ovanstående.

Jag ville väcka en debatt om regler som vi har och som gör att halva Europa står stilla inte får kritik då och då. Många har en enorm tilltro till de som bestämmer. Du kan ta andra ämnen som svininfluensans massvaccinering, där vi svenskar ligger i topp med att ha gått snällt till vårdcentralerna och tagit något vi inte vet vad det är.

Sen får du gärna läsa vad du vill och tro vad du vill. Men du kan inte förvänta dig att du kan övertyga med dina argument när det finns uppgifter som visar det motsatta. Många kanske tror som du och det får de gärna göra . . . men jag gillar att tänka lite extra och fundera på frågor som jag skrev i början av tråden.

Ha en fin solig dag med en blå himmel och utan askmoln! :)

Dumle862010-04-19 17:17
Antal inlägg: 351

Tycker det är tråkigt, hur det drabbar individen.

Men att hela världen får se hur ALLA skadliga ämnen sprids i atmosfären, tycker jag är superb.

Detta kanske kan visa ett axplock av hur skadliga ämnen sprids om 3 världen eller kina skulle börja med t ex bilar i den utsträckning som industriländerna gör idag.

Andra ex är freoner från kylskåp eller sprajburkar.

Kontentan är att, detta visar på ett drastiskt och påtagligt sätt hur alla på jorden drabbas av någons orenlighet.

Yonderboy - Ej medlem längre2010-04-19 17:20
Antal inlägg: 1661

Svårt,att,se,att,askmåln, med,svavel,och,annat,skit ,ska,vara,nyttigt.

tydal2010-04-19 20:40
Antal inlägg: 548

kafountine: Visst känns DN något seriösare än Aftonbladet, men som jag har skrivit så har jag ingen större tilltro till någon av dem. Jag vänder mig till källorna i stället.

Både det som står i Aftonbladet och i DN mycket väl kan vara sant. Det är inget motsatsförhållande. I Finland har de flugit i en massa vulkanaska, i Holland/Tyskland har de inte det. Det flygbolagen i DN:s artikel ifrågasätter är inte farligheten att flyga i vulkanaska, utan ifall det finns någon signifikant mängd vulkanaska i luften över deras länder.

Källa för AB-artikeln:
www.ilmavoimat.fi/in...hp ?id=1152

Källa för DN-artikeln:
corporate.klm.com/en...s- releases

Jag kan försäkra dig att jag har tänkt och funderat mycket om det här - men framför allt tagit reda på fakta (inte i media, som sagt).

Visst tycker jag man borde ha något bättre sätt att detektera aska, men nu när man inte har det så tycker jag inte det är konstigt att trafiken ställts in.

Snoosy2010-04-20 23:06
Antal inlägg: 4273

Det ska tydligen bli en kallare sommar pga vulkanutsläppet.
Men är inte detr bra? För klimatet menar jag ?

LisaLong2010-04-21 10:13
Antal inlägg: 2725

jag tror inte det gör så mycket massor av plan går ju i övriga världen. Däremot blir ju vår infrastruktur förstörd/påverkad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?