Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ellel2010-04-18 20:01
Antal inlägg: 4

Stol,

Bönens kraft och verkan vet jag inget om, men jag hoppas.
Svenska Kyrkan, och andra trossamfund tar regelbundet upp kollekter till ändamål såsom Haiti. Pengar är otroligt viktigt, men personligen så är jag övertygad om att det är lika viktigt med en tro.

Elise

ingson2010-04-18 20:01
Antal inlägg: 4285

Alltså att religösa står och snackar en massa dumheter; det bör man förståss motarbeta.

Men inte genom att hindra dem ifrån att bygga en kåk.

stol2010-04-18 20:10
Antal inlägg: 1015

Ellel
Du säger att tron är lika viktig som att ha pengar. Om jag går in i en affär och ska handla mat så är enda sättet att få med maten är att betala. Jag kan tro och be hur mycket som helst men ska jag ha med mig maten så måste jag betala. Haitiborna behöver inte böner det vill ha konkret hjälp i form av pengar eller varor nedskickade.

_Nordiclight - Ej medlem längre2010-04-18 20:15
Antal inlägg: 7

Stol jag har läst andra trådar i samma ämne och du verka vara en människa som är rasist.

Tess 082010-04-18 20:18
Antal inlägg: 18003

Jag håller med mouche i sista meningen han skrivit.
Vi är alla människor av samma typ av kött och blod (eller muskelceller, skelett och blod) och det som skiljer oss är var vi råkar vara födda.

dropd - Ej medlem längre2010-04-18 20:23
Antal inlägg: 2

Men nu stol, är det inte dig det gäller och det är inte Haiti det gäller heller.
För dig är inte tro viktig, för mig är den heller inte speciellt betydande men för många andra, muslimer som kristna, så är tron, utövandet av tron och mötesplatsen för detta utövande, av stor betydelse.
De personer som kommer att besöka moskén är bosatta i vårt land och nog vore det väl ändå ganska futtigt att missunna dem detta?
De som har ont av det kan låta bli att titta åt det hållet för om jag förstått det hela rätt så bekostar den muslimska delen av vår befolkning, hela bygget själva.
Och ja, jag skrev den *muslimska delen av vår befolkning* för det är just vad de är och det kan varken du eller någon annan göra något åt.
De är en del av vårt folk och av precis lika stort värde och med precis lika stora rättigheter som du jag eller någon annan, s.k. ursvensk.

Cybertron2010-04-18 20:27
Antal inlägg: 254

dropd, jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

_Nordiclight - Ej medlem längre2010-04-18 20:28

Ja kvällens bästa inlägg som drop säger alla som bor i vårt land har samma rättigheter till att utöva sin religion

stol2010-04-18 20:28

Nordiclight

Jag är ingen rasist men skit samma. Ni humanister kan aldrig komma med några vettiga argument utan ni ska alltid kasta ur er samma sak och det är att man är rasist. Jag har lärt mig en sak och det är att de som kallar andra för rasist är egentligen de största rasisterna. Måste jag vara rasist bara för att jag inte vill att det byggs en Moskè i Göteborg. Jag vill inte heller att vi ska bygga buddisttempel eller någon synagoga. Vi har kyrkor i Sverige och det ska räcka.

_Nordiclight - Ej medlem längre2010-04-18 20:31

Visst fan är du rasist har kollat andra trådar och dina åsikter är rasistiska

stol2010-04-18 20:33

Muslimerna bekostar sitt bygge med egna pengar säger du. Är du säker på det. I Göteborg är 8000 av 12000 Somalier arbetslösa då undrar jag för villka pengar byggs Moskèn. Är det inte bättre att använda de pengarna så muslimerna integreras i vårt samhälle.

Cybertron2010-04-18 20:35
Antal inlägg: 254

men stol, jag är inte kristen...jag lever,liksom du, i världens mest sekulariserade land...i min bok behöver vi varken kyrkor eller moskéer...men nu råkar alla inte vara som jag och för att citera en berömd gammal man (även kallad Jesus): Vem är jag att döma? Om nu andra vill praktisera religion och leva ett liv på ett annat sätt än mig, så låt gå.

_Nordiclight - Ej medlem längre2010-04-18 20:38

Men egentligen var ju frågan har byggnadsnämnden gjort rätt eller var detta bara ytterligare en tråd för raister

teamgrens2010-04-18 20:47
Antal inlägg: 763

Svarar på ovanstående frågor.
Familjen kände sig kränkta av att flaggan hissades och att de samtidigt sjöng de "svenska sångerna" Det var ett rasistiskt påhopp mot grannarna.
Jag kommer inte ihåg om dem överklagade.
Det är 4-5 år sedan nu och jag har inte kontakt med honom längre. Dem flyttade efter det, som dem sa, till ett område där man får lov att vara svensk.
Det är bra att samhällets acceptans har ökat sedan mina morföräldrar kom hit för dem hade det inte lätt. Men det har slagit över på andra hållet nu. Och det klart att folk blir förbannade och därmed riktar ilskan mot "invandrarna". De borde rikta det agg mot systemet. Det är där det felar ju.

Mouche - Administratör2010-04-18 20:47
Antal inlägg: 24193

Vissa inlägg har försvunnit Ja.
Fler kommer att gå samma sorgliga öde till mötes om inte debattnivån hålls på en snygg nivå.

Mouche

dropd - Ej medlem längre2010-04-18 20:58
Antal inlägg: 2

Mycket märkligt. Jag har då aldrig hört talas om något fall där person//personer blivit dömda till böter för att de endast sjungit svenska sånger och hissat den svenska fanan.
Jag borde verkligen, av olika anledningar, ha uppmärksammat det om det verkligen skett.
Hur ofint det än kan låta så tillåter jag mig därför att betvivla sanningshalten i det påståendet.

teamgrens2010-04-18 21:04
Antal inlägg: 763

det får du gärna göra. men jag tror till och med att det stod i tidningen.
Jag har ingen anledning att hitta på en sådan bisarr lögn.
Som sagt jag kommer inte ihåg om dem överklagade.

_Nordiclight - Ej medlem längre2010-04-18 21:06

Länk eller nått till det annars är det bara en skröna

besch2010-04-18 21:06
Antal inlägg: 1

lailala
Om jag har förstått det hela rätt så är mosken i Högsbo en helt annan del av islam än den som nu avses byggas på Hisingen. "Högsbomosken" anses av en majoritet av muslimer vara så annorlunda att de inte alltid accepteras som muslimer. "högsbomosken" å sin sida är glada av att bo i ett land där de fritt kan utöva sin religion. Där jag bor finns minst 6 kristna frikyrkor plus stadskyrkan och islam har också en rad grenar.

Det handlar alltså om andra saker än om byggnaden är full eller tom.

Tess 082010-04-18 21:30
Antal inlägg: 18003

Stol skriver:
Måste jag vara rasist bara för att jag inte vill att det byggs en Moskè i Göteborg. Jag vill inte heller att vi ska bygga buddisttempel eller någon synagoga. Vi har kyrkor i Sverige och det ska räcka.

Varför? Varför ska det räcka med kyrkor?? Vad är kyrkor? Kristna kyrkor?? Frikyrkliga?
Du har inte svarat på varför du inte vill att det byggs en moské i Göteborg (och jar du det så har jag nog bara missat det).
Jag tycker att dessa resonemang tyder på en viss rasism...
Ska 'dom' komma hit så ska de faen i mig anpassa sig efter oss (för vi är så bra, eller varför ska de annars göra det?) för vi tänker inte anpassa oss efter dom... ?

Teamgrens- snälla skilj på de och dem! Det är så jobbigt att läsa annars. Ett tips är att skriva 'dom'...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?