Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2010-05-12 17:13 | |
![]() | Jo men pga att nynazisterna sjunger nationalsången gör ju inte att det är rasistiskt att sjunga den som normal svensk. Det är ungefär som att säga att alla mc-gäng är kriminella bara för att vissa grupper håller på med olagligheter. Tänk om man skulle aplicera det på verkligheten och förbjuda alla att ha på sig sina mc-västar på offentliga platser, eftersom de kan vara kriminella. ehhh, hmm :-P | |
| bove | 2010-05-12 17:28 | |
![]() | För att gå tillbaks några steg i diskussionen: Man kan vara stolt över sitt land utan att vara patriot. Patriotism ringer lite för mycket "blind lojalitet" i mina öron, typ "support our troops" oavsett om man anser att de gör gott eller ont. Varför det skulle vara något eftersträvansvärt begriper jag inte. | |
| teamgrens | 2010-05-12 17:29 | |
![]() | Vi sjöng nationalsången på avslutningarna i grundskolan. Varje år. 1990-1999. Och i högstadiet var "svenskfödda" en minoritet (i alla fall i min klass) Jag hörde aldrig någon som tyckte sig kränkt. Vi slutade dock ha avslutningar i kyrkan i mellanstadiet tror jag, kan ha fel. =) men jag är inte för religion över huvudtaget så mig kvittar det. Tycker dock att man ska kunna sjunga nationalsången när som utan att vara rasist. Och varför sjunger vi om norden som ett enat land?? det känns så. Sverige finns inte med i texten. =) | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2010-05-12 17:59 | |
![]() | Nationalsången skulle sjungas lite oftare. Självklart på skolavslutningar, men också i andra sammanhang. Det är inget fel att vara patriot. Det är inte synonymt med att vara rasist eller att nedvärdera andra länder. | |
| dalapower | 2010-05-12 18:04 | |
![]() | När jag gick ut Gymnasiet i Örebro 1993 fick vi inte sjunga Nationalsången,då invandrarna skulle känna sig kränkta sa de. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:27 | |
![]() | det är självklart inte rasistiskt! dumheter. jag älskar nationalsången och tycker att det är en mkt trevlig tradition. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:28 | |
![]() | men argumentet har jag hört förut... nu får man inte ens sjunga nationalsången osv. har dock aldrig stött på ngn sådan inställning någonstans. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:57 | |
![]() | redbergsskolan (hette den så) göteborg 2003 var det väl? = ingen nationalsång då detta uppfattades som främlingsfientligt. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:02 | |
![]() | det var mycket disskussion kring detta på tre skolor (redberg, bagaregårdens och en till) intill eftersom de olika skolorna hade 0-4, 4-6 resp högstadie och då samma avslutning om jag minns det rätt. jag minns att den inte sjöngs till slut iaf. | |
| Måns_E | 2010-05-12 19:17 | |
![]() | Att man inte sjunger nationalsången på alla skolor betyder ju inte att det är förbjudet. Förövrigt tycker jag att den svenska nationalsången är rätt blek och tråkig. Patrioter tycker jag mest är lite fåniga, och de brukar ju oftast inte vara de som lyfter upp vårt samhälle. Att vi inte är så patriotiska i just Sverige beror väl förmodligen på att vi under modern tid har varit förskonade från krig, och det är ju bra. | |
| E G N | 2010-05-12 20:06 | |
![]() | Jag tycker att sjunga Du gamla du fria är tradition precis som Den blomstertid nu kommer eller vissa andra låtar som barnen sjunger varje år. No big deal, vare sig det sker i kyrkan, gympasalen eller ute. Har aldrig varit med om att någon låt skulle förbjudas av hänsyn till någon religiös eller inte, eller annan anledning. Jättetramsigt värre att det nånsin sker/har skett tycker jag. apbur har en god poäng. För övrigt var jag i tonåren dödligt kär i en kille som kallades Norden. Ja jag vill leva, jag vill dö hoooos Norden ... ^^ | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-12 21:52 | |
![]() | ja du krill, det finns tokigheter åt alla håll. inget att bry sig om. | |
| Lillstölla | 2010-05-12 23:36 | |
![]() | Det där med att man inte ska få sjunga nationalsången är ju löjligt! Det är ju vårat lands sång!! Sjukt att man förbjuder den vid skolavslutningar och liknande. | |
| blue_moon | 2010-05-13 04:25 | |
![]() | Som många redan påpekat har vi inte som tradition att sjunga Nationalsången på skolavslutningar i Sverige. Under min skoltid på 50- och 60-talen sjöngs bara sommarpsalmer. Folkskolan på landet höll avslutningarna i kyrkan och realskolan/gymnasiet i stan höll alla avslutningar i skolans aula. | |
| sanlin | 2010-05-13 09:09 | |
![]() | "Den blomstertid nu kommer" sjöng vi alltid på skolavslutningar. Mina barn sjunger den också. Varken jag eller barnen har någonsin sjungit "Du gamla du fria" på avslutningar dock. Det har aldrig varit tal om att förbjuda den utan det är nog mest för att "Den blomstertid......" är somrigare. :) Ang att ha avslutningarna i kyrkan är det inget jag har något emot. Däremot så blir det såååå trångt i vår kyrka när 3-4 klassers föräldrar + ofta några fler släktingar ska trängas och försöka se nåt i en överfull kyrka... Önskar faktiskt att varje klass kunde ha ett eget firande i det egna klassrummet så man både kan se o få höra sina barn för en gångs skull. | |
| Pocaloca | 2010-05-13 10:00 | |
![]() | jag tycker att självklart ska vi få sjunga den! | |
| bove | 2010-05-13 10:53 | |
![]() | Nä, nationalsången sjöngs aldrig på någon av mina skolor och jag minns inte heller att någon nånsin uttryckte en önskan att göra det. Att man skulle sjunga nationalsången på skolavslutningar är faktiskt något helt nytt för mig. Känner man ett stort behov av det kan man ju alltid samla ihop ett litet patriotgäng och göra det efteråt. | |
| Bergarn1 | 2010-05-13 11:27 | |
![]() | bove: Det är en definitionsfråga om detta med patriotism, precis som med feminism. Men att vara patriot i "det tysta" och sitta själv och tycka om landet gagnar inte sammhållningen i landet. Man kan vara patriot utan att vara blind. Man kanske ibland kan se bort från det man inte tycker om med landet och ändå visa att man är stolt. Det blir aldrig perfekt... | |
| cyberamanda | 2010-05-13 13:12 | |
![]() | haha alltså, helt otroligt dåligt för nerverna är detta forum. helt urflippat. Nationalsånger är fina, de gör en lite varm i hjärtat. Sen att de flesta av de anspelar på mycket underliga känslor, med du gamla du fria som exempel "du tronar på minnen av fornstora dagar" och så vidare. Den handlar liksom inte bara om fosterlandskärlek utan någon sorts vi ska ta över världen-feeling. Men rasistisk? Inte nödvändigtvis. Personligen tycker jag det är värre att vi icke kristna ska behöva vara i kyrkor på skolavslutningar men det är ju en helt annan diskussion. Men självklart ska man få sjunga den där låten om man vill. Vi gjorde alternativ och sjöng Kents "sverige" i typ nian. Det kanske kunde vara ett alternativ ???? | |