Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 707

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-05-19 12:19
Antal inlägg: 9699

Visst råder det förvirring kring begreppet "pitbull" men man kommer ändå inte åt problemet genom att förklara den riktiga pitbullen som fredlig. Jag kan se att det är relevant om det är tal om förbud mot vissa hundraser. Det vore ju naturligtvis tragiskt att förbjuda en stabil och välfungerande ras för att blandraserna är farliga.

Jag anser bara att jag får mer och mer belägg för att kontrollerad avel är den bästa lösningen på problemet.
Har man inte ansökt om avelstillstånd, kanske något för jordbruksverket, eller inte är registrerad så ska polisen kunna beslagta den dräktiga tiken eller hennes valpar direkt.
Jag kan tänka mig att folk hade anmält oregistrerade uppfödare med nöje.

llNickel2010-05-19 12:27
Antal inlägg: 42

Den riktiga pitbullen??? Vem säger att en blandras är farligare en än renrasig hund? Det där är ofta skitsnack.
Varför ansöka aveltillstånd för hunden, då är det väl snarare personen i sig som behöver aveltillstånd ffs då är det bättre att de beslagtar ägaren.

Nej och åter nej hur du sköter en hund är det prio 1 sen finns det korsningar som behöver uppmärksamhet tex hade en kompis som köpte en blandras mellan amstaff och alaskan husky. Det va ingen hund du skulle ha i en lägenhet och gå ut med ett par gånger om dagen, den behöver extrem motionsträning, vilket polaren inte förstod sig på då hon skaffade hunden.

Man får s till rasernas egenskaper och välja hund utöver det, min Dobermann betedde sig som en knähund tex har flera exemplar på polare som har hundar. Nej släng in hundägaren om han inte sköter om sin hund rätt, vare sig det är en golden eller pitbull.

Låftamannen2010-05-19 12:33
Antal inlägg: 120

llNickel: Och det blir samma skador från ett taxbett som från ett pitbull (eller liknande hundras)bett? Nej just det. Och överrepresentationen från taxbett och småhundsbett kan kanske bero på att det finns väldigt många fler av den sorten?

Med ditt ogenomtänka inlägg bekräftar du många fördomar om en kamphundsägare.

llNickel2010-05-19 12:39

Innan du säger just det borde du ta reda på tex hur en tax biter och vilket villebråd den jagar, *just det*
Se på pudlar tex vad de bits.
Jag orkar inte skriva det sistämnda du skrev, men ta dig i kragen och ta reda på fakta innan du öppnar munnen och tro dig veta saker du inte har ett hum om.
*puss*

apbur2010-05-19 12:41

llNickel, det vore bra om du kunde presentera en alternativ lösning på problemet. Naturligtvis är det ägaren som ansöker om tillstånd, inte hunden. Det är också ägaren (uppfödaren) som får eventuellt avslag. Inte hunden.

Pudeln räknas in bland sällskapshundar. Jag tror inte den brukar bitas så mycket.

llNickel2010-05-19 12:45

Pudlar bits väldigt ofta.
Jag tycker inte att man skall behöva ansöka om tillstånd överhuvudtaget faktiskt Då skall man göra det på varenda jycke man köper...
De som sönderavlar hundar är just kennlar som skall få dem att följa ett visst mönster etc, nog om det, det va inte frågan...

Låftamannen2010-05-19 12:46

Jag har sett många hundbett i mina dagar och baserar min kunskap utifrån det. Kan du ärligt säga att skadorna från ett taxbett/småhundsbett brukar vara lika allvarliga som från ett kamphundsbett?

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-05-19 12:46
Antal inlägg: 3451

Om man nu inte väljer en pitbull för att vinna respekt, varför väljar man då inte en ras som inte skrämmer skiten ur folk?

llNickel2010-05-19 12:50

Jag säger att det förekommer betydligt mer bett ifrån tex en tax in på sjukhusen än vad tex pitbulls bett.
En tax har ett grymt bett i sina käkar, sen om du skall mäta styrkan i käken så är det möjligt att en pitbull har större kraft, men till det jag skrev tidigare det är fler taxbett som folk söker vård för än en pitbull.

llNickel2010-05-19 12:51

En grand danois skrömmer många pga av sin storlek, men är stora knähundar.

Låftamannen2010-05-19 12:54

Att det är vanligare att folk söker vård för taxbett/småhundsbett beror ju på att de sorternas hund är vanligare förekommande än kamphundar?
Grejen är ju att hundar bits oavsett ras, men när hunden väl biter är det större risk att offret skadas allvarligt om det är en kamphund.

apbur2010-05-19 12:56

Mycket märkliga påståenden från nån som nyss begärde av en annan skribent att ta reda på fakta innan han uttalade sig. Pudlar bits ofta. Sjukhusen tar emot en jäkla massa taxbett och killen vill inte ens reglera aveln.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-05-19 12:57
Antal inlägg: 3451

Varför tycks så många pitbull-förespråkare vilja frånse det faktum att pitbullen skrämmer folk. Vilken egenskap är det hos pitbullen som lockar så många smågansgsters ute i förorten?

llNickel2010-05-19 12:57

Kamphundar? vilka raser pratar vi då om, och vilken årtionde pratar vi om? Du får ju gå tillbaka långt för att se vad varje hund är framavlad till.
Likaså får du se att tex en rottweiler tex är en hund många barnfamiljer skaffar sig. Sen får vi inte glömma vad som nämnts är i slutskedet människan som kan locka fram kamplusten hos framavlade kamphundar.

llNickel2010-05-19 12:59

Jag är ingen pitbullsförespråkare jag anser att det är hundägaren och inte hunden som bär det tyngsta ansvaret.

llNickel2010-05-19 13:02

Hur skall du kunna reglera aveln? Det kommer aldrig att kunna genomföras.
Och att reglera aveln gör att de präktiga stamtavlevinnarna skadar sina hundar ännu mer, för att de skall se perfekta ut inte fungera socialt, inte såklart alla. Men det borde jag ju inte ens nämna

apbur2010-05-19 13:03

Jag tror att pitten egentligen har förlorat mest på att ägarna uteslutande verkar vara white-trash. Har blivit nån slags begåvningshandikapp-hund.
Man kanske borde sy upp lite hundvästar där det står: Klappa mig inte, jag jobbar!

llNickel2010-05-19 13:06

Det där är inte sant, har vänner med pitbull och även en som föder upp amstaff, de har barn runtomkring sig som tjoar och stimmar utan att något händer. Det spelar inte så stor roll om det är en liten snäll rar hund, den kan bitas vid stoj och skrik...
Fattar inte riktigt vad ni får era fördomar ifrån, visst white trash kanske har en pitt men är den mer farlig då?

Haslo - Ej medlem längre2010-05-19 13:07
Antal inlägg: 304

Svårt att veta vad som är level och inte i denna tråden.

Jag håller iaf med låftamannen och apbur i det mesta dom skriver.

"En tax har ett grymt bett i sina käkar, sen om du skall mäta styrkan i käken så är det möjligt att en pitbull har större kraft, men till det jag skrev tidigare det är fler taxbett som folk söker vård för än en pitbull."

Det här är så fruktansvärt dumt skrivet...

wildcard2010-05-19 13:08
Antal inlägg: 1966

apbur:
Vad är white-trash? Förklara gärna närmare...
Jag känner några och känner till några andra som har dessa hundar. De är verkligen inte begåvningshandikappade!
Det är trevliga och sociala människor med likasinnade hundar.
Minska gärna ner på generaliseringarna, tack!

Det finns givet de som du nämner också, annars hade inte ryktet och otrevliga situationer uppstått men de är INTE i majoritet!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?