Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 420

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-26 01:16
Antal inlägg: 4050

Tråden heter "sjukt" och ordet djurplågeri nämns i första inlägget och i några andra. Så undrar folk hur den kunde spåra ur.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-26 01:22
Antal inlägg: 2212

Jag tycker man kan ha en spontanöppnad fall-lycka under hundstolpen, kanske med ett gäng hungriga krokodiler nedanför. Det ska vara lite sport också.

MaadMaxx2010-05-26 02:15
Antal inlägg: 349

Att vi människor överhuvudtaget fram avlat husdjur för vårt eget höga nöjes skull är sjukt, tycker jag. Att koppla en annan levande varelse utan att den bett om det, att binda fast någon utan dennas medgivande, det tycker jag är sjukt och djurplågeri.

Men nu är sällskapsdjur något accepterat i vårt samhälle och utifrån det tycker jag inte att det är vare sig sjukt eller djurplågeri att binda sin hund utanför affären.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-26 02:21

Fast å andra sidan, hade inte hunden blivit ett sällskapsdjur så hade den förmodligen fötts upp i stall, stått på middagsmenyn och i princip aldrig sett solens ljus. Människan är sjuk, så bara är det.

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-26 08:06
Antal inlägg: 263

Alla tycker olika och ser olika men min åsikter är att det är otroligt elakt mot hund att lämna utanför matbutik, finns många ägare som lämnar hunden ute när det ÖSREGNAR eller SOLEN som skiner som fan o ute är rätt varmt o hunden måste stå "stilla i kanske 1 timme för att ägaren ska kunna handla i lugn o ro". Det är otroligt detta.. Tycker synd om alla hundar som måste stå vid stolpen o väntar! Stanna hemma istället o leka med leksaker eller tugga ben, när ägaren kommer hem så kan man ju ta en lång promenad eller vad än ni brukar göra..som sagt, era åsikter, min åsikter, jag tycker bara synd om hundar!

Har själv 3 hundar, lämnar dom ALDRIG ALDRIG utanför matbutik eller nån annan butik, dom får stanna hemma istället, när jag kommer hem så går vi ut o leker eller ta en promenad, eller åka in till skogen..

Som sagt alla HAR olika åsikter, min frågan var vad tycker ni..o jag tycker själv det är djurplågeri så är det..

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-26 08:07

Brukar du lämna din hund utanför så är det DIN ensak!

nettan232010-05-26 08:47
Antal inlägg: 4086

Bor i en relativt liten kommun, binder henne ibland utanför affärer osv

Men skulle inte göra det i storstan

Djurplågeri njaeee :P

Riskfyllt, kan vara!

TopBanana2010-05-26 08:49
Antal inlägg: 752

Min hund brukar både följa med till affären; och bli lämnad hemma ensam ibland. Han föredrar att följa med till affären; sitter väldigt snällt utanför och ignorerar alla som kommer förbi i väntan på att jag kommer ut igen. Bor i och för sig i ett land där 90% av befolkningen är rädda för hundar och tar stora omvägar där han sitter. Tycker varken eller är djurplågeri från hundägarens sida; såvida man inte lämnar hunden hemma för långa tider; min hund följer med till jobbet varje dag, är van vid människor och när jag lämnar honom ensam hemma är det max ett par timmar just för att han INTE är van vid att vara ensam. Kanske borde man börja en tråd om att det är SJUKT att plåga / stjäla hundar som är fastbundna utanför en matbutik istället, för det är ju det som är djurplågeriet :)

miaurora2010-05-26 08:58
Antal inlägg: 178

-Niskanen- 2010-05-26 08:06
.../"...o hunden måste stå "stilla i kanske 1 timme för att ägaren ska kunna handla i lugn o ro""/...

DET kan jag också kalla för djurplågeri, men jag har _aldrig_ sett någon som lämnat sin hund utanför en butik längre än max 5-10 minuter (och tycker således inte heller att 5-10 minuter är djurplågeri)
Däremot har jag flera gånger sett hundar i bilar under längre perioder, vilket väder det än varit, sol är värst, man kan inte undgå att bli orolig då.

emmylicious2010-05-26 09:21
Antal inlägg: 4501

Skulle heller aldrig lämna min hund utanför affären, dels för att jag inte vill ta den risken att han KAN bli stulen, och sen är han inte van med andra hundar så det är liksom ingen idé att ställa honom utanför affären.

Satte fast honom utanför en pizzeria en gång när jag skulle gå in och hämta pizzan och man såg i hans ögon att han blev helt förtvivlad, så nej, att lämna honom utanför affären skulle aldrig gå.

emmylicious2010-05-26 09:25
Antal inlägg: 4501

Men att det skulle vara djurplågeri att göra det? För min hund kanske, för han mår ju uppenbarligen inte bra av det. Men alla hundar är olika till sättet och i sin "uppfostran".

Kan dock tycka att det är läskigt med hundar som står utanför affären och väntar för man vet inte alltid vilken idiot som lämnat dom där, det kanske är en instabil hund. Jag har sett många ledsna hundar utanför affärer faktiskt..

Sussmimmi2010-05-26 09:26
Antal inlägg: 101

Klart att det inte är djurplågeri!! Men en stor risk att den blir stulen. Jag skulle aldrig göra det men det är upp till var och en...

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-26 09:40

nej alla tycker olika... Jag har sett hundar suttit länge i butiker. jag storhandlade en gång o såg det fanns en hund där..när jag var klar med storhandla tog 55 min ungefär, gick ut från affären såg hunden var kvar där o såg rätt förtvivlad ut..

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-26 09:43

önskar det finns lag att man inte ska lämna hund utanför..

dragabol2010-05-26 09:52
Antal inlägg: 382

tycker inte att det kan klassas som djurplågeri , men iofs själv lämnar jag aldrig min utanför en affär, jag vet ju inte vem som går fram till honom - han är så godtrogen så han är övertygad om att alla på jorden är snälla men det tror inte jag.
Handlar jag så är han hemma, är jag borta längre stunder har han hundgård med hus att gå in i - med värmeelement och radio .

Lalita2010-05-26 09:56
Antal inlägg: 362

De flesta hundägare är vettiga människor som snabbhandlar när hunden väntar, sen finns det de människor som lämnar hunden 1 timme eller så i stekande sol, eller ösande regn utanför ex. ett café, det är inte lika trevligt.
Jag jobbade i en butik en sommar och fick klagomål på att en kille hade lämnat sin hund modell större okopplad utanför. Hans förklaring var att när han hade handlat sist så hade han som vanligt kopplat hunden. Under de 20 min han var borta hade några idioter lyckats skrämma hunden samt sparka sönder käken på hundstackarn som inte kunde komma loss och fly.

Så det finns rötägg åt alla håll och kanter, och det går inte göra något åt.

Kewla2010-05-26 10:24
Antal inlägg: 195

förra veckan när jag fikade på espresso house så band en yngre kvinna sin hund utanför och gick in och tog en fika med några vänninor.
Hon satt där under den timmen jag satt där.
Utanför satt hunden och ylade.
Det tyckte jag var hemskt!
Men att binda hunden utanför den lokala ican i 5 min medans man handlar en tidning ser jag inget fel i.

Em782010-05-26 10:36
Antal inlägg: 130

Tycker att det borde finnas stränga regler för vem som får ha hund och inte. Hade vi haft det så hade kanske de flesta hundar varit sunt uppforstrade och trygga i sig själv och med sin plats i flocken. En sådan hund mår inte dåligt av att sitta uppbunden en liten stund och en bra ägare lämnar inte hunden bunden mer än max 10 min.
Sen har vi ju alla andra idioter som rör sig runt uppbundna hundar.... De kan vi inte göra ngt åt direkt och de kan skada hunden för livet. Så nä.... Är hunden lugn och trygg i psyket så är det inte djurplågeri att binda den utanför affären en stund men... det är absolut inte att rekommendera då man inte vet vad som kan hända.
Ngn som hade lämnat sin sovande baby i vagnen utanför affären samma stund? nä.. just det.

Sweetlime2010-05-26 11:27
Antal inlägg: 105

Värsta jag sett var den pyttelilla hunden som man nästan snubblade över, bunden utanför en krog sent på kvällen. Hunden gick inte att se inifrån stället och den såg helt övergiven ut... morrade dock ganska friskt om folk närmade sig. Såg övergiven ut, ingen rolig syn.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-26 11:36

Jag tror att vi alla har sett riktiga skräckexemplar på uppbundna hundar, dock tror jag inte att detta är särskilt vanligt.

De gånger jag själv sett en hund stå öergiven längre stunder, eller lämnade i bil flera timmar så har jag ringt polisen.

Jag respekterar dem som lämnar sina hundar utanför butiken för kortare stunder, jag skulle själv aldrig göra det, inte med någon hund/ras. Jag skiter i %-satsen för att något skulle hända när det gäller mina familje/flockmedlemmar i sådana här sammanhang.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?