Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 178 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bove | 2010-06-02 13:02 | |
![]() | Angående ditt inlägg 12.23. | |
| Minta | 2010-06-02 13:04 | |
![]() | Det är på många sätt självklart att stödja den som är i underläge, men tror ni att Israel hade lämnats ifred om de inte försvarat sig så effektivt? Hade Palestinierna accepterat staten Israel? | |
| Mindymoo | 2010-06-02 13:41 | |
![]() | Det finns en fredsrörelse i Israel. Det finns många både där, liksom i arabvärlden och i övriga världen, som vill ha en fredlig, varaktig och respektfull lösning på konflikten. Och jag fortsätter bojkotta Israel till den dag det råder fred. | |
| lyyydia12 | 2010-06-02 16:40 | |
![]() | Jag har ett förslag: Sänd fram israeliska soldater till områden som Tibet, Darfur, Tjetjenien och Armenien, då hade FN helt plötsligt reagerat mot förtryck och våld och all världens "biståndsarbetare" hade fått eld i "---". | |
| teamgrens | 2010-06-02 17:10 | |
![]() | SirMattBusby du skrev precis det jag tänkte. så sant så sant | |
| stol | 2010-06-02 17:40 | |
![]() | Vad har Israel för varor som vi kan bojkotta? | |
| remvanrijn | 2010-06-02 17:46 | |
![]() | Gautama ; "Jag skulle kunna länka till 100tals länkar där högt uppsatta politiker och flera stora länder fördömer Israels agerande. Så att det gått till som media säger är det inte många som tvivlar på." Ja, och jag kan ge dig 100tals länkar där högt uppsatta ledare påstår att Saddam Hussein hade massförstörelsevapen Och därför är det sant??? Gaza isolerad?? Gränsstationen Ashod Gränsstationen Rafah med Egypten gränsen . Om den har hållits stängd hittintills, få ni väl protestera lite mot Egypten.. vem startar en tråd genast nu?? Att varor förs in i ett "land" endast vid gränsstationer är väl inget ovanligt. I sverige kan man inte heller bedriva nån importverksamhet i Lomma hamn och landsätta en massa varor, då där inte finns en tullstation. Om de lider brist på förnödenheter på Gaza tvivlar jag på. Ser man bilder därifrån står varannan man och röker... Det största problemet är nog att Hamas fördelar de befintliga varor orättvist och prioriterar deras egna anhängare framför Fatah sympatisörer. Det finns hundratals gränsundergångar längs Sinai sidan där Hamas kräver tillstånd av smugglarna för att bedriva verksamheten och tar in "tull" på värdet. Hosni Mubarrak gett uppdrag att öppna Rafah gränsen , så nu är det intressant att se vad det senast avsände skepplasten tar vägen. Gör de samma aktion som föregångarna är det huvudsakligen ett jippo och inte en hjälpsändning enl. mig | |
| remvanrijn | 2010-06-02 17:47 | |
![]() | Stol, du kan fråga grundsnygg, han har en krog och de köpte tydligen massvis varor därifrån. Nu dock är det slut med det enl. TS | |
| zagg - Ej medlem längre | 2010-06-02 17:48 | |
![]() | SirMattBusby "De mindre fem båtarna i Freedom Flotilla bordades utan våld. De israeliska soldaterna verkar ha varit totalt oförberedda på det våld som aktivisterna på Marmara satte i gång med så fort den första israelen hissades ner från sin helikopter." Hur vet du det? Det är väl konstigt att inte nämna något om den "förvåningen" hos de som befann sig på den fredligt flaggade konvojen...när de mitt i natten blir attackerad av kommandosoldater via helikopter med mera. Din beskrivning stämmer inte heller inte alls med hur svenskarna som kommit hem berättar historien, vilket fartyg de än befann sig på. | |
| remvanrijn | 2010-06-02 17:52 | |
![]() | Venatici.. så du bojkottar sen länge varor från Kina. GREAT ! tack, behöver lite tips.. det finns väl knappt nån elektonikpryll som inte innehåller delar komponent tillv. i Kina hur gör du? Barn har du kanske inte, för det finns knappt en leksak inte tillv. i Kina.. Även om märket är västerländskt, så tillverkas det i lågpris Kina tyvärr | |
| zagg - Ej medlem längre | 2010-06-02 17:59 | |
![]() | Stol: det här hittade jag: Bojkotta dessa israeliska varor Dessa israeliska varor finns i svenska butiker, och de ska bojkottas: • Jordbruksprodukter (Carmel/Agrexco är moderbolag för i princip alla) Apelsiner, Jaffa Grapefrukt, Jaffa Sweetie, Jaffa Avocado, Carmel och Top Cocktail- eller körsbärstomater, Rini Cherry, Melody, Bio-Top, Dana Cherries, Arav A, Carambola, Carmel Dadlar, Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plaints, Medjool Paprikamix, Hemköps ekologiska märke Garant Sharonfrukter, Carmel Sötpotatis, Carmel, Assis Ltd, I & B Farm Products, Meshek Industries (Beit Yishak 778) Ltd och VITA Vindruvor av märket Perlette Nedanstående produkter kan vara importerade från Israel, kolla butikens märkning: Blekselleri Clementiner Körsbärstomater Meloner Morötter (ekologiskt odlade) Paprika/Paprikamix Röd grapefrukt (Krav) Animaliskt Kycklingdetaljer Primefood • Vegetariskt Samtliga djupfrysta produkter av soja- och/eller veteprotein från Hälsans Kök, Nutana kan var producerade i Israel eller av Israel ockuperad mark. Diverse djupfrysta produkter av märket Zoglos, som bl.a. säljs av Hemköp • Systembolaget 2517 Chardonnay, Yarden 2518 Mount Hermon Red, Yarden • Drycker SodaStream-produkter, inkl smakkoncentrat Konsums ekologiska läsk, apelsin och grape (koncentrat från bl.a. Israel) Tomatjuice Eldorado • Hudvårdsprodukter Krämer från Döda Havet med beteckningen Ahava. Volare International AB säljer hudvårdsprodukter från Israel. • IT-produkter WizLAN, CheckPoint, RiT, RadGuard, Algorithmic, Ossi Scandinavia AB Larmutrustning av märket Rokonet som i Sverige marknadsförs och distribueras av TeleTec-Connect. E-postprogrammet Incredimail Programmet ICQ Programmet WordPoint från företaget Galtech Soft Ltd • Övrigt Skolkritor Omega Vissa dammfria kritor av märket Crayola Vissa snittblommor Arbetsbänk Black & Decker med artikelnummer 324100005 • Resor Stöd inte ockupationsmakten, åk inte till Israel! på www.proletaren.se/in...p; Itemid=1 Flyg inte med det israeliska bolaget El Al! | |
| YamahaJet | 2010-06-02 18:37 | |
![]() | Jag känner mig smått besviken över att läsa regressions övertygande redogörelse beträffande bristande effekt vid konsumentbojkotter, eftersom jag själv låter politiska övertygelser styra min konsumtion. Exempelvis bojkottar jag varor från alla länder som erkänt Kosovo, från Ryssland för att de är falska och Grekland för att de bombade Belgrad. Från Kina för att jag förlorade mycket pengar på en klantig kines och Australien för frihetsberövandet av Kapetan Dragan. Dessvärre kvarstår i princip endast Nordkorea, vilket vållat problem i min dagligvarukonsumtion. Jag kommer dock efter denna incident stödköpa Israeliska varor, och även frångå min princip att inte äta frukt och grönt för att kunna konsumera landets varor. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2010-06-02 18:38 | |
![]() | Att du aldrig kan överraska yama | |
| Venatici | 2010-06-02 19:08 | |
![]() | Remvanrijn: Just det där med elektronik är lite svårt. Står det Kina på den köper jag inte, men smådelar i produkten vet jag såklart inte mycket om. Mycket möjligt jag köpt något med "Kina-komponenter". Det sticker jag inte under stol med. Men som sagt, är det tydligt utmärkt köper jag det inte. Jag har inte ens en TV eller DVD, så jag har inte mycket elektronik öht. Jag tycker vi överkonsumerar. | |
| dracena | 2010-06-02 19:17 | |
![]() | Apropå bojkott som politiskt vapen, tveksamt om det funkar men jag chansade: förra året varje gång jag gick till mat affären så tog jag israeliska varor och flyttade dem, färska örter och annat grönt o frukt lämnade jag i affärens frysdiskar under andra frysvaror, torr produkter i på andra hyllor långt in bakom andra varor o.sv. Det funkade på kort sikt, affären slutade ta in israeliska varor för en tid och jag vet inte hur mycket det har påverkat. Antagligen ganska lite. | |
| Venatici | 2010-06-02 19:20 | |
![]() | Det stod ju i tidningen för något år sedan om en del affärer som inte märkte ut frukt och grönsaker från Israeliska också, just för att folk inte köpte det. | |
| Venatici | 2010-06-02 19:20 | |
![]() | *Israel | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-06-02 19:48 | |
![]() | Tack Zagg för ett bra inlägg! Ska skriva ut det och ha med mig när jag storhandlar nästa gång. Jag förstår att de flesta här är för unga för att förstå, att detta är en följetong som startades av uppgörelserna efter andra världskriget, de tragiska konsekvenserna och konflikterna är bland annat Israel/Palestina, och även Irak, samt f.d. Jugoslavien. Som ingen lösning har, eftersom de står på en grund som är ostadigt byggd; ändå är mitt val att i dagens läge (inte bara grundat på Ship to Gaza) anse, att det är Israel som bör blockeras och Gaza ska ha en försörjning. Det grundas på följande: Ifall Israel verkligen vill ockupera Gaza, så kan man folkrättsligt försvara det, eftersom Hamaz skickar raketer i en stadig ström på israeliska städer. Men det skulle enligt folkrätten innebära, att de tar ansvaret för befolkningens väl och ve, vilket ju skulle kosta en del. Nu väljer Israel att enbart trakassera Gaza, lämna dem utan försörjningsmöjligheter, men inte heller tillåta Gaza att agera som en stat, dvs att ha handelsförbindelser. Därför måste blockaden brytas, därför har Israel inget folkrättsligt stöd för att förhindra båtar som vill anlöpa hamnen i Gaza. Jag skulle också önska, att befolkningen i Gaza valt en annan regering; om det nu över huvud taget var ett giltigt val. Men så länge Hamaz styr, måste Israelerna förhandla direkt med dem, eller ockupera. Något mellanalternativ finns inte. Och i huvudsak är det Israel som från sin maktposition måste söka en lösning. Så vad vi klan göra här är faktiskt väldigt lite; en bojkott av Israeliska varor kan vi i alla fall bidra med. | |
| blame me | 2010-06-02 19:49 | |
![]() | quorn eller va de heter är så vitt jag vet en israelisk produkt, H&M har öppnat en butik på ockuperad mark. Är man ett land i krig får man räkna med att de säller ibland! Bara för att en stad har en nattklubb betyder inte att dem är untouchable.. | |
| lycopersicon | 2010-06-02 19:54 | |
![]() | Jag kommer att fortsätta att köpa så många israeliska varor jag bara kan precis som jag alltid gjort för att visa att jag stöder Israel som omges av terrorister som aldrig kommer att erkänna landet och som inte kommer att sluta skjuta raketer och skicka självmordsbombare förrän Israel upphör att existera. Vad som också är häpnadsväckande är att så många tycks tycka det är oförsvarbart att Israel inte lyckas förhandla och komma till fred med muslimska länder när majoriteten av svenskar definitivt inte vill ha med muslimer att göra och gapar och skriker över att de kommer hit och bär slöja och liknande. | |