Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 18:02
Antal inlägg: 3604

Gunilla: vad jag är ute efter? Att du ska svara på min fråga. Du verkar inte vilja göra det (en mycket enkel JA- eller NEJ-fråga) så jag fick försöka läsa mellan raderna. Uppenbarligen prickade jag rätt. Det jag for efter var att man kan använda droger regelbundet utan att vara missbrukare.

DieHard stoppade huvudet i sanden och undvek min fråga. Vem har sagt att det är "jävla bra" att tända på? Du är så full av fördomar att din läsförmåga verkar ha drabbats av kramp.

En sak har du rätt i DieHard, det finns problem med de flesta njutningsmedel. de har biverkningar. Om man tycker att njutningen är värd biverkningarna är väl upp till var och en att bedöma utom i de fall där samhället går in och säger att en drog är för farlig för att användas av någon.

Det jag vänder mig mot i första hand är hur oerhört inkonsekvent den svenska drogpolitiken är. Att den sedan är så skenhelig så att den bidrar till att knarkare inte kan få rena sprutor utan måste dra på sig allehanda sjukdomar är en stor skam. Men det är en annan femma.

DieHard, jag vet mycket väl hur verkligheten ser ut, men den ser inte likadan ut från alla perspektiv. Så ta av dig skygglapparna och var lite trevligare i tonen om du har något att säga i debatten.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 18:04

Ah, och på vilket sätt skulle det vara intressant vad du tror om min och andras drogkonsumtion, brynske? FYI är alkohol den enda drog jag nyttjar. Narkotika är olagligt, som du vet.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-05 18:08
Antal inlägg: 4050

Gunilla: Ungefär en halv miljon britter använder ecstasy. Tror knappast alla dessa är fast i ett psykiskt beroende.
Hur väger du detta psykiska beroende mot alkohol om du ser alkoholen som en social drog? Kan man inte vara psykiskt beroende av alkohol?
Väldigt många måste ha den för att ens våga göra sexdebut.

Det går inte att som du påstå att denna drog inte kan användas då och då men att alkohol kan användas då och då. Vad baserar du detta på förutom att många säger...?

DieHard: Ingen tjänar på att man klumpar ihop kokain och heroin med droger som inte är lika beroendeframkallande.
Ingen tjänar heller på att man förnekar att alla droger kan vara farliga.
Dock lever vi i ett samhälle där vi tillåter tobak och alkohol.
Tröga människor kan tro att vi gör det för att dessa droger är hyfsat säkra. Så är det ju inte.

Gunilla _2010-06-05 18:12
Antal inlägg: 4425

Jag har väl ingenstans skrivit eller ens antytt att man är missbrukare för att man dricker alkohol regelbundet? Anledningen till att jag inte kan svara ja eller nej på din fråga beror på jag inte har en susning om hur du, Nisse eller Klara och övriga människor jag inte träffat i situationen reagerar på alkohol. Nisse som är världens härligaste kille på fyllan på krogen kanske går hem och dänger frugan gul och blå efter krogbesöket?
Därför fick du ett "förmodligen är inte de flesta som brukar alkohol missbrukare" (Flertalet av de jag träffat på fyllan har nämligen _verkat_ okej). Jag förstår fortfarande inte vad det har med diskussionen att göra...

Gunilla _2010-06-05 18:15

(Det var riktat till ElectricEye.)

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 18:17

Gunilla, vad det har att göra med diskussionen får väl du svara på. Du skrev så här: ett regelbundet intag av droger är alltså inte (aldrig?) synonymt med ett missbruk? När är man missbrukare i dina ögon?

Det är svårt att tolka detta uttalande på annat vis än att du - som så många andra - (felaktigt) menar att man är missbrukare så fort man intar droger regelbundet. Mitt lilla motexepel tjänade till att visa hur fel du har.

DieHard - Ej medlem längre2010-06-05 18:19
Antal inlägg: 23

Jag går inte in på vad den eller den personen skrivit eftersom jag då jag läste reglerna såg att man inte får diskutera enskilda debattörer här på siten.
Men eftersom du riktar dig direkt till mig så kan jag säga så här.
Jag har snabbläst några av dina inpass i en del olika trådar här ElectricEye och i tråd efter tråd så fastnar du som om du fått arslet i en klisterburk med orden *svara på min fråga*.
Du tillför noll och inget utan kör upprepning på de orden i ett, i ett, i ett.
Varför? Enda förklaringen jag kan komma på är att du uppenbarligen inte förstår det du läser.
Du kan tjata precis hur mycket du önskar men jag viker mig aldrig på min åsikt om att alla droger är skit och att de förstör alla de får grepp om. Ibland tar det lång tid, ibland går det snabbt men resultatet är alltid att drogerna förstör den människa de får grepp om.
Tjat biter inte på mig för den delen och gissa vad det beror på?
Jo det beror på det faktum att jag jobbar med pundare och de är experter på att tjata gråta hota jävlas så jag är van ser du.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 18:23

Eh, Gunilla började tjata om att jag skulle svara på en fråga. Då är det väl rimligt att hon är hövlig och svarar på min ...

Och det lustiga i sammanhanget är att du själv verkar vara en person som sitter och ältar samma sak om och om igen och inte lyssnar på det andra skriver och säger.

MatsJoel2010-06-05 18:29
Antal inlägg: 686

DieHard skulle du vara öppen för en mer liberal narkotikapolitik OM det visade sig att det ledde till mindre missbruk?

Gunilla _2010-06-05 18:42

Okej Larvbrud. Då nöjer vi oss med att fortsätta förbjuda heroin (som ju är en jävla skitdrog) men inget annat eftersom övriga droger/narkotika funkar utmärkt för skojs skull, men inte ger mer beroende eller (bestående) men än alkohol? Nee...

Om alkohol hade upptäckts idag så skulle den säkerligen blivit förbjuden. Jag hävdar ändock att alkohol är "mildare" ur den aspekten att den inte är lika beroendeframkallande som de flesta övriga droger (narkotikaklassade eller ej). Det är vad jag har hört och läst mig till och den erfarenhet jag har av vänner som använder/använt både det ena och det tredje.

Det ElectricEye fick du svar på iom att jag funderade på om det var okej att byta ut ölen på fredag/lördagkväll mot heroin (regelbundet bruk) eftersom det då med största sannolikhet skulle bli ett snabbt beroende = troligt MISSbruk (då, som sagt, heroin inte är en direkt myspysdrog). (Men då skulle vi visst inte prata heroin...)

Jag är nämligen fortfarande av den övertygelsen att heroin, amfetamin och flertalet andra droger är betydligt mer beroendeframkallande än alkohol och därmed leder till ett missbruk om man ersätter sin normala alkoholkonsumtion med dessa. (För, alltså - hur många som bara nyttjar alkohol typ ett par gånger per år - vilket också är regelbundet för den personen - skjuter istället heroin?)

DieHard - Ej medlem längre2010-06-05 18:47
Antal inlägg: 23

MatsJoel // Efter ett antal år i det här yrket är jag öppen för vad det vara må som skulle minska antalet missbrukare och kanske t.o.m göra livet drägligare för killarna och tjejerna som redan nu är inne i svängen.

Vad jag efterlyser är en saklig debatt utan glorifiering och utan omogna inpass av personer som helt solklart enbart är ute efter att väcka uppseende. Kunnighet och insikt lyser med sin frånvaro hos vissa och det kan inte annat än att göra en förvånad att läsa en del inpass.

MatsJoel2010-06-05 18:59

Skönt att höra.

Det som upprör mig mest när det kommer till narkotikadiskussioner är hur många som från "droger är farligt" direkt drar slutsatsen "och därför ska det vara olagligt" istället för "och därför ska vi göra vårt yttersta för att minimera skadeverkningarna."

brynske - Ej medlem längre2010-06-05 18:59
Antal inlägg: 123

Tycärr är det inte förvånande, vilket jag hoppas beror på att just dessa nyttjar droger och skriver en del inpass under rus.När jag bl.a. får till svar att vi skulle förbjuda folk att ha sex för att det finns missbrukare,ja, vad säger man?? Droger har alltid och kommer alltid att vara ett gissel för mänskligheten och i den mån att vi åtminstone kan begränsa det så mycket som möjligt bör vi naturligtvis göra det.Om det innebär inskränkningar i mitt privatliv ser jag ionga som helst problem med att göra avkall på min kalla öl en fredag för att hjälpa mina medmänniskor att inte hamna i träsket.Den enorma egoism som idag råder i hela samhället gör att folk sätter skygglappar på skallen för att låtsas som om att detta inte är ett problem.Varför blir man inte förvånad??Detta genomsyrar allt i samhället och naturligtvis även droger och dess anv.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 19:00

Gunilla, om du mot förmodan vill svara på min fråga, vänligen gör det med "ja" eller "nej".

DieHard, din svepande kritik är meningslös. Var konkret så kan du säker få svar på de områden där du känner dig osäker.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-05 19:03

Gunilla: Jag skrev klart och tydligt att både kokain och heroin är väldigt beroendeframkallande. Hur du kan få detta till att vi bara ska låta heroin vara förbjudet förstår jag inte.

Jaha, vad _exakt_ har du läst dig till om ecstasy och beroende? Att många säger (till dig?) att de blir psykiskt beroende övertygar inte mig. Många jag känner har provat väldigt många droger utan att bli psykiskt beroende av alla dessa. Så, berätta mer om ecstasy och beroende.
Hur beroendeframkallande är alkohol, ecstasy och heroin jämfört med varandra?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 19:03

brynske, försöker du påskina att jag skulle nyttja droger och skriva inlägg under rus? Ditt inlägg är osmakligt, speciellt med tanke på att jag informerade dig om att jag endast använder alkohol (väldigt måttligt, kan jag tillägga).

brynske - Ej medlem längre2010-06-05 19:07
Antal inlägg: 123

El, ja hur kan man i denna debatten jämföra en sexmissbrukare med t.ex. en heróinist??Var det ett sakligt insalg i debatten?? dessutom skulle du sänka dig till min nivå...snacka om osmakligt...

Gunilla _2010-06-05 19:11

Är mitt svar avgörande för något Larvbrud? Jag kan länka till flera människor som anser att det är så. Gör det någon skillnad för din åsikt menar du?

Fö var det för väl att även du anser kokain hör till de väldigt beroendeframkallande. Ursäkta att jag missade det.

Och ElectricEye, du har pm.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-05 19:15

Gunilla: Det är inte bara vad jag anser, det är vad forskningen säger (heroin och kokain i toppen).
Det var du som påstod tidigare att alkohol kunde brukas då och då medan ecstasy inte kan det.
Det skulle väl vara avgörande för hur trovärdigt ditt påstående förblir om du faktiskt kunde länka till nån artikel som stödjer din uppfattning.

MatsJoel2010-06-05 19:18

"Vid en lineralisering är det så att konsumtionen alltid ökar."

Källa på det, tack.
Gör en snabb googling på portugal drug policy eller liknande så kan du få siffror på hur utvecklingen varit där sen de dekriminaliserade privat bruk av droger 2001 (inklusive heroin och kokain). Antalet dödsfall minskar, antalet nya HIV-smittade från sprutor minskar, antalet som söker hjälp ökar, etc.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?