Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 319 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stjärnsyster | 2010-06-12 14:49 | |
![]() | Nettan23: Jag har testat alla möjliga varianter av nedtrappning, jag tog faktiskt å pillade ut korn, men ÄNDÅ var det för jobbigt. Det tyckte i alla fall omgivningen! Antar att det för mig blir mer påtagligt med de psykiska biverkningarna vid en sakta nertrappning och fler fysiska vid en snabb. Från 75 mg till 0 var helt klart värst än allt annat! Nu orkar jag inte krångla med att må så dåligt under nertrappningen, jag kanske inte klarar att vara utan medicin i nuläget. Kanske aldrig någonsin, men det är nåt jag får acceptera :) | |
| nettan23 | 2010-06-13 11:18 | |
![]() | SethGecko: Oj det va strongt! Verkligen kul att höra, blir förvånad över att du inte fick mer utsättningssymptom. De flesta har ju verkligen beskrivit det som ett rent helvete att sluta med just Venlafaxin. Tack! Det är alltså inte omöjligt att sluta ;) Känner oxå av det där med att vara känslosam (se aggressiv) och ändå har jag bara trappat ner lite grann. Japp då får man väl räkna med att bli världens drama queen, hehe. Stjärnsyster: Ja då har du ju verkligen testat allt! Som du säger, man får ju någonstans acceptera sina begränsningar. Huvudsaken är ju att du klarar av vardagen, utan att må piss. Vissa kan ju helt enkelt inte hålla sina serotonin/noradrenalin nivåer uppe utan kemisk hjälp. Visst hade psykvården vart bättre så hade nog fler klarat sig utan medicin. Men som det är nu, finns det ju bara bra privata terapeuter och de kostar ju...hmm... en del. Har du testat kbt terapi? har det hjälpt dig ngt isåfall? Jaha själv så går det fortfarande bra, drack t.o.m. ett par glas vin igår utan att jag påverkades. Dumt kanske, men det gick ju bra! Fortfarande utan biverkningar, dock fick jag svårt att kontrollera vänster hand igår, för en tjugo minuter eller ngt. Jätteskum känsla, ungefär som när man får såna där ryckningar i ögat, fast i den vänstra (?) handen. Har iof märkt av liknande ryckningar i nacken innan. Ngt ni andra som har tagit SNRI märkt av? Eller är det bara jag hehe. | |
| Stjärnsyster | 2010-06-13 21:26 | |
![]() | nettan23: Jag har under lång tid (sen jag var 12-13) haft en mängd olika terapeuter, men aldrig fått prova kbt, trots att det är någonting jag har bett om. Men nejdå, inte det, trots ätstörningar, ocd osv (detta är dock saker jag jobbat bort på egen hand ändå). I göteborg där jag nu bor har jag aldrig sett maken på underutvecklad psykiatri. Jag blir tokig på inkompetenta läkare som glömmer bort sjukskrivningar, medicinering osv... Jag har gett upp psykiatrin, håller mig till psykiatrisk sjukgymnastik och arbetsterapi. Den psykoterapeutiska delen har jag vänt mig till ungdomsmottagningen för, jag räknar med bättre hjälp därifrån, där de ser en som en människa istället för ett fall, en journal osv... | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-06-13 21:39 | |
![]() | Jag slutade tvärt utan några som helst biverkningar. Iofs tog jag två glas rioja varje kväll för att bli lugn. Men som folk poängterar..trappa ned långsamt. | |
| Stjärnsyster | 2010-06-13 22:10 | |
![]() | Oj, fick du inte några fysiska biverkningar? Även om spriten "gjorde sitt" för att bli lugn, men man brukar ju få en hel del fysiska ändå... Och för att inte folk ska tro att jag tycker att det är en bra idé att tvärsluta och dricka istället: NEJ! Det är ingen bra idé! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-06-13 22:14 | |
![]() | Men som folk säger..trappa ned långsamt. det var mitt råd. det med vinet var bara min realism. Mitt råd var alltså långsam nedtrappning..inget annat. | |
| nettan23 | 2010-06-14 13:40 | |
![]() | Anneli: Alla sätt som fungerar för en själv :) Personligen så får jag lätt bakfylla=ökad ångest, så inget vin för nerverna för min del ;) Stjärnsyster: Jag veeet, bor lite utanför Gbg, här får man vara närmst självmordsbenägen eller väldigt tjatig som mig. Går kbt nu, men där får man ju bara gå ca: 10 ggr, sen är det bye bye. Vill rekommendera dig att gå in på Gbg:s universitets hemsida. De har psykatri elever som går sista året på sin utb, (med uppföljning/stöd av sina lärare) som har kbt terapi och det kostar bara 100 kr per gång. Jag gick gruppterapi där förra året mot min sociala fobi, det hjälpte ändå en hel del! Du kan ju iaf. kika in det? :) | |
| snorklan | 2010-06-14 13:52 | |
![]() | Nettan.. KBT'n går ju mycket ut på att träna själv så att klara sig på 10 ggr är ingen omöjlighet (för egen del var jag klar efter 8:e sessionen). Tänk bara på att inte slarva med dina övningar och att verkligen träna på att bli av med säkerhetsbeteende. Det bidde kort och koncist.. menar självklart inte att det är något enkelt att göra, men jag hoppas det går bra för dig :) | |
| Stjärnsyster | 2010-06-14 16:18 | |
![]() | nettan23: vågar man fråga vilken klinik du tillhör? Jag tillhör den på lergöksgatan (för närvarande, jag tänker byta. Det är kaos på det där stället!) Hmm... elever kan vara intressant, de är inte heller så inbitna i ett visst tillvägagångssätt antar jag?? | |
| nettan23 | 2010-06-14 19:15 | |
![]() | Stjärnsyster: Jag går inte i Gbg utan i Kungsbacka kommun :) Elev terapi kan nog vara på både gott och ont. Men det e ju absolut seriöst och handlett av utbildade terapeuter/lärare. Sen träffa du ju andra med liknande problem om du går i gruppterapin. | |
| nettan23 | 2010-06-14 19:17 | |
![]() | Snorklan: Min kbt terapi är inte uppbyggd av övningar utan mer samtal, men det hjälper, men hade velat gå fler ggr bara! Kul att höra att det hjälpte dig. Var det innan eller efter du slutade med medicinen? :) | |
| ger055 | 2010-06-14 19:29 | |
![]() | Jag vill bara önska lycka till! (Har ingen erfarenhet jag kan dela med mig av) | |
| Stjärnsyster | 2010-06-15 00:18 | |
![]() | Nettan: Okey, men det är samma landsting, det räcker. Innan jag flyttade hit läste jag om den dåliga psykvården, men jag skulle aldrig gissa att det var såhär dåligt! Hemma i hudiksvall fick man recept på medicin inom några timmar. Här i gbg så har man tur om de skriver ut rätt recept inom en månad... Hur går nertrappningen hittills? | |
| Syntax-Fe | 2010-06-15 00:29 | |
![]() | nettan23: här är ett mycket bra forum med råd och tips, som har hjälpt mig mycket i att hantera mediciner man fått för lite info om: www.depressionforums...l- f50.html | |
| snorklan | 2010-06-15 09:41 | |
![]() | KBT-behandlingen kom efter att jag slutat, fick inte hjälp genom landstinget med det nämligen. Har tur som har en snäll chef som tyckte det var skräp att jag inte fick hjälp så han ordnade med det. | |
| Pocaloca | 2010-06-15 09:52 | |
![]() | trappa ner med proffs hjälp. INTE utan =) | |