Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 329 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pocaloca | 2010-06-15 08:47 | |
![]() | ...jag tror på det där med magkänslan, sunt bondförnuft och luuugn o fiiin =)) | |
| Urek | 2010-06-15 10:40 | |
![]() | Zmrzlina, jag håller med dig, så därför vill jag få till något som kan betraktas som övernaturligt men ändå ej lurar skiten ur folk. Har du någon idé om vad det skulle kunna vara? Jag har nämligen gett mig fan på att existerande religioner inte ska få stå oemotsagda längre och att goda alternativ ska skapas.. | |
| Ven1Vid1Vic1 - Ej medlem längre | 2010-06-15 10:46 | |
![]() | En liten men ack så intressant fråga är: Hur ska detta projekt finansieras? Jag förmodar att Guru-verksamheten kräver lite cash eller? Tiggeri a la "donationer" kanske? En årsavgift för att få tillträde till de utlovade godsakerna? | |
| Urek | 2010-06-15 11:00 | |
![]() | I detta stadie behövs inte nå cash just och växer det upp till en rörelse får man i sann demokratisk anda besluta om fiansieringen. | |
| MatsJoel | 2010-06-15 11:16 | |
![]() | "22 anser att man ska använda så lite droger som möjligt. Detta av flera själ, dels för att kroppen inte mår bra av det, men framför allt för att inte stödja ligor som tjänar pengar på denna hantering och i sitt sätt att vara trampar på människor och till och med dödar dem ibland." Med den här inställningen hoppas jag att ni verkar för legalisering av droger. | |
| Maccah | 2010-06-15 11:36 | |
![]() | Jag har en egen religion som heter K Ä R L E K E N! Den är bara bäst =) | |
| Träsmak | 2010-06-15 11:40 | |
![]() | Kärleken? Mjeh, och detta skall komma från en kvinna? Vi vet ju att ingen kvinna kan skilja på kärlek och sex. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-15 13:21 | |
![]() | sant. omöjligt ju. iaf bra sex och kärlek. finns det eg en skillnad. 6. budordet. du ska ha bra sex? | |
| Dyslekso | 2010-06-15 13:29 | |
![]() | Otroligt slappt att utgå från att det ska finnas 22 bud fast man bara bemödat sig om att själv komma på fem. Om det var så att du själv hittat på 100 stycken av vilka 22 skulle röstas fram hade det varit en lite annan sak, men att bara utgå från att 22 är ett bra antal är lite märkligt. Är det inte bättre i så fall att se vad det finns för förslag, sovra bland dem, se hur många de kan destilleras till och sedan kalla religionen för den siffran? 22 får nog också rätt många att tänka på moment 22, skulle jag tro. Vet inte om det är så lämpligt. | |
| Urek | 2010-06-15 13:42 | |
![]() | Dyslekso: Har en hel del ytterligare bud på g men tycker nu att andra kan komma in och hjälpa till. Vad moment 22 har med det här att göra begriper jag inte!? I så fall kan man nog till varje siffra hitta nåt som gör siffran olämplig. Nu tänkte jag så här och då blev det så här, svårare än så är det inte. Du kankse har nåt bud.... | |
| Huli-Man | 2010-06-15 13:55 | |
![]() | Det känns snarare som att du skapar alternativ till budorden i religioner med budord än alternativ till religionerna i sig. Ingår det inte i själva definitionen av en religion en tro på något utomvetenskapligt? Vilka är det tänkt ska lockas av den här idén? På vilket sätt utmanar den någon religion? Jag förstår inte riktigt. | |
| Dyslekso | 2010-06-15 14:00 | |
![]() | Nej, jag tycker inte om att pådyvla andra mina så kallade livsvisdomar. Det ligger något djupt töntigt och självgott i det tycker jag. | |
| Urek | 2010-06-15 14:14 | |
![]() | Huli-Man: Definitionen av religion är väl att tro? Sen får man väl egentligen tro vad man vill. Själva utmanandet består i att få över folk som har behov av att tro från gamla amsagor och maktstrukturer till en tro som gagnar människan, som bygger på demokrati och humanism och inte gynnar nåt prästerskap eller mullor. Dyslekso: Detta är inte frågan om att pådyvla utan erbjuda ett alternativ. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-15 21:28 | |
![]() | alltså, de här budorden dödar mig:) tänk positivt! | |
| Väderkvarn - Ej medlem längre | 2010-06-15 21:51 | |
![]() | Och hur skulle ditt lyda? | |
| Väderkvarn - Ej medlem längre | 2010-06-15 21:52 | |
![]() | Tycker att det verkar vara bra budord jag.... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-15 22:50 | |
![]() | så här kanske Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och [Han har anbefallt er] att visa godhet mot [era] föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem. Och sänk ödmjukt [ömhetens] vinge över dem och be: "Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig [med kärlek]; förbarma Dig [nu] i Din nåd över dem!" Er Herre vet vad ni bär inom er. Om ni strävar efter att leva ett rättskaffens liv [skall Han överse med era fel och brister] och Han är alltid beredd att förlåta dem som, när de har begått ett fel, återvänder till Honom med ånger i sinnet. Och ge den nära anförvanten vad han med rätta väntar och [ge till] den behövande och vandringsmannen, men slösa inte över all måtta. Slösarna är demonernas bröder och Djävulen visade stor otacksamhet mot sin Herre. Och om du vänder dig ifrån de [behövande, därför att] du själv hoppas på din Herres barmhärtighet, ge dem då [åtminstone] ett vänligt ord. Bind inte handen vid din hals, men sträck inte heller ut den så långt, att du får förebråelser [för slösaktighet] eller [till sist själv] råkar i nöd. Din Herre ger den Han vill riklig och [den Han vill] knappare utkomst; Han är underrättad om Sina tjänares [behov] och förlorar dem inte ur sikte. Döda inte era barn av rädsla för fattigdom; Vi sörjer för dem och för er. Att döda [dem] är en svår synd. Håll er borta från [alla frestelser till] otuktiga handlingar! Sådant är skamlöshet och en ond väg. Tag inte en annans liv - Gud har förklarat det heligt - annat än i rättfärdigt syfte. Om någon dödas med orätt, ger Vi den som för hans talan bemyndigande [att kräva rättvis vedergällning]; men denne skall inte gå för långt vad vedergällningen beträffar. [Den döde] har redan fått [Guds] hjälp. Rör inte den faderlöses egendom - annat än för att föröka den - innan han nått myndig ålder. Och håll vad ni lovar; ni kommer att ställas till svars för [era] löften. Och mät med fullt mått när ni mäter, och väg med rättvis våg. Det är ett gott [i sig] och det främjar [er eviga välfärd]. Befatta dig inte med det som du inte riktigt vet; ditt öra och ditt öga och ditt hjärta skall [alla en Dag] tillfrågas om detta. Och trampa inte jorden med dryga översittarfasoner; du kan aldrig borra dig igenom dess [innandömen] och inte heller kan du nå högre än bergens krön. Allt det onda [som har nämnts] är djupt förhatligt för din Herre. Detta som din Herre här har uppenbarat för dig är visa förmaningar och varningar. Sätt därför inte en annan gud vid Guds sida; då kommer du att kastas, förhatlig och utstött, i helvetet!” [al-Israa’ 17:23-39] | |
| Urek | 2010-06-16 00:27 | |
![]() | De e ju sånt här religiöst svammel vi vill bort ifrån... | |
| MatsJoel | 2010-06-16 01:47 | |
![]() | Jag vill bort från ditt svammel också. "22"-sidan känns som ett ofärdigt, hafsigt högstadieprojekt av nån som inte orkat googla ens ett par timmar på existerande humanistiska grupper. | |
| stefanf | 2010-06-16 08:16 | |
![]() | MatsJoel +1 En smula underhållande dock, särskilt konstaterandet att religionen ska utvecklas i en intellektuell process.. :) Bortsett från alla betänkligheter som uppstår redan vid en snabb okulärbesiktning (religionen ska "inte pådyvla andra".. varför då "bud" istället för valfria förslag....?) så tycks TS inte ens besitta de mest elementära religionskunskaper. Några frågor: - Hur definierar du (Urek) religion? - Vad är skillnaden mellan en religion och en filosofi? - Vad är skillnaden mellan din "religion" och helt vanliga hemmaregler (som mamma och pappa sätter upp)? - Hur mycket tid har du ägnat åt att definiera de få luddiga regler/bud/förslag som du publicerat hittills...? - På vilket sätt skiljer sig din "religion" från de andra då du säger (ung.) att du vill utrota övriga religioner eftersom de (enligt dig) har som mål att utrota alla andra*..? * Något som förövrigt inte är sant då det finns mycket gott om religioner som funkar mycket väl i respekt och samförstånd. Grundtanken är dock bra. Dvs. att aktivt försöka göra _något_ för att skapa en bättre värld. Dricker du kaffe förresten? (med tanke på ditt eget bud om droger) :) | |