Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 109 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chuchford | 2010-07-05 11:04 | |
![]() | Kajix är inte alls ute och cyklar i skidspåren(anörja), "he de bordi anörja" har jag hört från både umebor och lyckselebor. Att "hyta kallpären" = skälla på ngn (pären = potatis) är också något jag fick höra uppe i Västerbotten. Päreflås =potatisskal kommer vad jag förstår ännu längre norr ifrån. Favoriter från norra Bohuslän: flö dor = flytta på dig schledden = risig/trött/ful/sliten Favoriter från Floby socken: krösamos = lingonsylt vackert = lugnt/försiktigt | |
| Blondie__90 | 2010-07-05 11:23 | |
![]() | Man säger inte "gör över med pengar", jag är värmlänning, så de har du fel.. Men något man säger ofta i Värmland..... "Jag ska jämt göra det" Som betyder jag ska bara göra det.... Sen "Jag är bäst i hele vaala" = Jag är bäst i hela världen. "Jag ska göra en smege" = Jag ska göra en macka. "Jag ska lägga mig i söffan å slappe" = Jag ska lägga mig i soffan och slappa. Finns massa sköjj :) | |
| kajix | 2010-07-05 11:25 | |
![]() | i texttolkningen till ett avsnitt ur julkalendern från 1984, "julstrul med staffan och bengt", översattes pären med päron. jag minns inte om handlingen förändrades nämnvärt för de hörselskadade tittarna. | |
| Blondie__90 | 2010-07-05 11:26 | |
![]() | Fast iof dom kanske säger så någon stans "Gör över med pengar" i Värmland, finns ju olika dialekter :P | |
| kajix | 2010-07-05 11:45 | |
![]() | "ale pären" | |
| jejeje - Ej medlem längre | 2010-07-05 11:57 | |
![]() | Blondie_90: En som bor i norra värmland bekräftade ju tidigare i tråden att de säger "göra över med pengar" och jag kan också intyga att det på vissa ställen talas så.. | |
| Blondie__90 | 2010-07-05 13:34 | |
![]() | Som jag la in, att det finns säker några som säger så i Värmland.. Men inte därifrån jag kommer ifrån... | |
| Jobbar | 2010-07-05 22:54 | |
![]() | Bra att du påminde mig Kajix, h'ä dags å ale pären (kupa potatisen, alltså) | |
| kajix | 2010-07-05 23:28 | |
![]() | "natta däri nybergs", vad betyder det egentligen? | |
| JAgULareN | 2010-07-06 04:14 | |
![]() | "Hellre en fisk i smöret, än att tappa humöret" brukade min speciallärare säga. | |
| MissyElliott | 2010-07-06 04:42 | |
![]() | i skövde säger många "blir det plats här" när man frågar om det finns plats för dig att tex sätta sig vid bordet. man säger "åpen" om gluskhet i allmänhet i skövde ( skaraborg) också, precis som någon annan skrev tidigare :) | |
| MissyElliott | 2010-07-06 04:49 | |
![]() | sen finns det uttryck som är lånade fr "utländska", tex sho län, som används som hälsning... | |
| Liisa-Pirjo | 2010-07-06 08:09 | |
![]() | I Huskvarna lägger man till eller i slutet av meningar. Ska vi åka till stan, eller? R i slutet försvinner så det låter som Ellen. Trodde ett bra tag att folk trodde jag hette Ellen. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-06 09:59 | |
![]() | shoo len är knappast lånad av *utländskan" utan en egen slang. men men. | |
| Megaherz | 2010-07-06 10:22 | |
![]() | knö/knöka/knökfullt = knuffas, trängas osv tyken = uppkäftig la = väl (vet du la = vet du väl) västgötska är bäst ;) | |
| Megaherz | 2010-07-06 10:30 | |
![]() | blö = blöda blo = blod flane = idiot flö på dig = flytta på dig grunna = fundera hövvö = huvud :) | |
| Blondie__90 | 2010-07-06 11:40 | |
![]() | Västgötska, snott mycket från värmländskan. | |
| bahrt - Ej medlem längre | 2010-07-07 02:15 | |
![]() | Liisa-Pirjo - att man lägger till "Eller" i slutet i meningen är inget som är speciellt med huskvarna... Åk till vilken stad som helst i Sverige så lovar jag att du hör det lika mycket som hemma. Där emot undrar jag om ordet "Bella" används mycket i dina trakter? Har hört att det ska betyda ramla i Jönköping och kring dom trakterna.. | |
| Mindymoo | 2010-07-07 05:05 | |
![]() | Vill bara säga att åpen /självisk, glupsk/ finns i SAOL 13 och funkar utmärkt på beta. Samt i Göteborg. Här säger vi också "eller" i slutet av meningar - och en gammal arbetskamrat från Jönköping tyckte det var typiskt göteborgskt. | |
| Liisa-Pirjo | 2010-07-07 07:19 | |
![]() | bahrt, Mindymoo- Tyder på att det finns många Ellen runt om i Sverige. Bella används flitigt och betyder precis det du säger. Andra ord jag fick grunna till om var när man pratade om sötlev och syter. Likaså när man på mitt nya jobb upplyste mig om att jag även skulle vattna "träna". Jag såg mig själv springa runt äppelträd och björkar och beslutade mig för att jag minsann inte skulle vattna några "trän". | |