Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 307

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jadey - Ej medlem längre2010-07-20 21:43
Antal inlägg: 238

jag tkr många många kvinnor kör som krattor..
alltid när nån kör dåligt så tittar jag efter.. och självklart är det en kvinna..
kvinnor släpper hellre aldrig förbi någon vid övergångställen.. det gör typ alltid män...

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-20 21:46
Antal inlägg: 31064

Jag litar mer på manliga förare, tror jag. Deras hjärna är generellt mer lämpad för spatialt tänkande och att vara fokuserad på en enda sak (två möjligen). Sen är de snyggare att se på också.

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-20 21:47
Antal inlägg: 253

YamahaJet; "torde" Kul ord. Hmm, tjerna funkar bättre i distributionssvängen också...små lastbilar...snabba ryck.

malman2010-07-20 21:47
Antal inlägg: 1457

jag kör inte bulk i huvudsak virke med kapell link och kapell trailer men även stål takpannor osv. sen händer det ju att man kör container men det är ju det lättaste man kan göra.

grusvägarna är inte så breda som man vill att de ska vara när man ska försöka ta sig ut på de igen.
många sågar ligger mitt ute i skogen

malman2010-07-20 21:55
Antal inlägg: 1457

sen var jag på Älvsjömässan vid huvudentrén med link och trailer och lossade det var förbannat kul första gången jag var där

brava2010-07-20 22:18
Antal inlägg: 1636

Jag skulle tro att det har mer med självförtroende än med kön att göra. Livsfarliga situationer uppstår när förare inte visar tydligt vad de avser att göra eller bromsar/saktar farten helt omotiverat (för andra trafikanter).

Men alltför bra självförtroende är inte heller så bra...

mrperfect2010-07-20 22:49
Antal inlägg: 11437

K-kristendomslärarinnan i gymnasiet bytte fil hejvilt utan att ge tecken
K-en kompis fick hjälpa en kvinna att backa ut ur en parkeringsrutan för att det var för trångt för henne att klara det
M-jag hjälpte en fet kvinna att köra ut bilen ur parkeringsrutan eftersom en idiot, som jag tror var man hade parkerat in henne så att man bara kunde krypa in på högersidan, dvs det var jag som fick krypa in på högersidan
M-jag körde på en taxichaffis som stannnade i framför en helt tom rondell, det fanns ingen att stanna för och dessutom var det underkylt regn så bromsarna tog inte :( - mitt fel , men han betedde sig underligt och jag höll för kort avstånd
M- en manlig busschaufför gav själva f-n i att lämna företräde för några som redan var inne i rondellen, rena turen att de hann tvärbromsa
K- en kvinnlig bilist, glömde att titta till höger då hon skulle köra till färjan i Öregrund, resultat min vänstersida blev omriktad och omlackerad på henne trafikförsäkrings bekostnad
M- en man som skulle lirka in sig i kön alldeles vid Statoilmacken i Rissne , glömde titta efter i den ANDRA kön där jag stod, stilla, det blev omriktning av framskärm,motothuv och högerdörr

Det blev 4-3 till männen, i negativ mening

Jag tror att det finns lika många klantskallar bland män som bland kvinnor. Fast kvinnor i allmänhet kör mer passivt, och därmed otydligt ibland.

vemvonhelst2010-07-20 22:59
Antal inlägg: 299

Jag tror att yrkesförare kör bättre än söndagsbilister, vilket enligt en av de snurriga teorierna i denna tråd skulle innebära att alla yrkesförare är bättre i sängen. Det innebär i förlängningen att den perfekte älskaren har truckerkeps, för korta jeans, ölmage och går med vaggande gång, vilket kan kännas som ett nerderlag för oss som tränar mycket. Kanske dags att tänka om, eller?

Jag hävdar med bestämdhet fortfarande att yrkesförare, framförallt lastbilschaufförer oavsett kön står i särklass som bilförare (fordonsförare), dock kanske inte alltid som älskare, men det kan jag ju iofs inte veta....

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-20 23:34

vemsomhelst, håller med dig i det sista. Så klart är yrkesförarna de bästa. (de som kör timmer här i Hälsingland är riktiga stjärnor bl.a.) Men jag hävdar fortfarande att tjejer är de "bästa" bilförarna generellt, om man jämför med killarna.

wildcard2010-07-21 00:49
Antal inlägg: 1966

YamahaJet: du är så söt.
=)
Det har inget med träning att göra, tror du?
Om man vågar prova och provar ofta så är det du pratar om inget problem.
På min förra arbetsplats konstaterade jag att det har blivit sämre över lag med hur chaufförer hanterar sina ekipage, lastbil med släp. Det var få som med ett par enkla manövrar kunde vända sina bilar inne på gården de sista åren. Det var en märkbar skillnad mot i början av nittiotalet då jag började på det jobbet, första gången.

Det finns oändliga mängder hinder i en chaufförs vardag med otroligt trånga gårdar, cyklar som står överallt, blomlådor och diverse annat skräp som man måste passera, framåt som bakåt i ett relativt högt tempo, utan att backa på något eller någon...

Att chaufförer skulle vara sexiga? Ja, en del men många är tyvärr större i naveltrakten än över axlarna...

mrperfect2010-07-21 09:12
Antal inlägg: 11437

Förtydligande:

Med att kvinnor kör passivt menar jag att ( inte alla alltså, men många) -hellre väntar en stund tills det är HELT klart att köra ut
-hellre låter bli att köra om den där traktorn , tills det kommer en raksträcka på ... tja , 2 km
- hellre parkerar i ett lättparkeratat dyrt parkeringsgarage istället för att försöka baxa in bilen i ett ganska trångt utrymme
- håller ett avstånd på tre sekunder istället för att nosa den framförvarande i häcken så att man kan köra om så fort som möjligt

osv...hoppas det var tillräckligt tydligt

wildman2010-07-21 09:38
Antal inlägg: 3860

Sent svar men....

Limona skrev: "Är det så att varje försäkringstagare indelas i en "riskgrupp" utan personlig bedömning?

Är det då inte en form av ålders-/könsdiskriminerin g?
bara för att jag är kvinna i den och den åldern så bestäms risken till xx

Nu kan jag inte svara för alla försäkringsbolag eftersom det kan vara olika vilka faktorer man tar hänsyn till.
Har man ingen annan faktor att ta hänsyn till så är det som du säger, då är du kvinna, i den åldern, bor där och där och hamnar i en grupp.
Men sen tar många hänsyn till skadefria år, och det är väl där du i så fall kan hämta hem en "bra körning".
Däremot har jag aldrig hört talas om något försäkringsbolag som tar hänsyn till etniskt ursprung tex. Det är nog helt enkelt för politiskt inkorrekt. Där jag jobbar görs faktiskt inte heller någon skillnad mellan kvinnor och män i tarifferna, men det görs på en del andra bolag.
En annan faktor som ofta används är ju hur länge du innehaft körkort.

wildman2010-07-21 09:41

Fö så kan man ju spontant tycka att riskidentifiering vad gäller försäkringar ofta kan tangera diskriminering eftersom man grupperar så tydligt. Men jag tror det skulle bli omöjligt att differentiera försäkringar annars. Och fick man inte det skulle det nog folk i gemen bli sura för att dom fick vara med och betala mer av dom riskbenägna grupperna.

No 52010-07-21 09:45
Antal inlägg: 74

Ny statistik enl IF (står på text-TV idag)

----Det är betydligt vanligare att bilförare under 25 år drabbas av skador än äldre. Det visar ny statistik från IF.

Under förra året skadades 8 % av bilarna som män i åldern 20-24 år försäkrat i bolaget. För gruppen män under 20 år var siffran 13 %. För åldersgruppen 50-54 år, både män och kvinnor, var siffran 4 %.

Siffran för kvinnor under 25 år är högre än för äldre kvinnor och män men något lägre än för unga män.----

wildman2010-07-21 09:59

Jag tänker fortfarande vara tjatig. Vi har inte definierat vad en bra förare är. Det är faktiskt inte nödvändigtvis likställt att få olyckor = bättre förare. Det kan lika gärna handla om att köra snabbt på bana, köra på ett sätt så att folk finner resan angenäm och säkert flera andra faktorer. För vi ska ju ändå ha i minne att om vi tar en ung kille och en äldre kvinna mot varann så kommer vi 9999ggr av 10000 inte krocka iaf. Så kanske är det andra faktorer som avgör om vi faktiskt tycker att någon kör bra eller dåligt.

ramsay - Ej medlem längre2010-07-21 10:10
Antal inlägg: 9204

"Vi har inte definierat vad en bra förare är. #

jo det har vi! en bra förare är en god älskare! missade du det?:)

ramsay - Ej medlem längre2010-07-21 10:12

jag tror det handlar om kontroll och ett absolut gehör.

ramsay - Ej medlem längre2010-07-21 10:13

och en medvetenhet om kunskap och begränsningar. och nu talar jag bilförare. vill bara hjälpa till:)

No 52010-07-21 11:05
Antal inlägg: 74

Det krävs mer empiri än några personliga erfarenheter vad gäller god bilförare = bra älskare. Det är säkerligen många (kvinnor) som inte håller med dig ramsay. Sen att vi alla män givetvis håller med dig, det är en annan femma.

Jo wildman, vi är några som har börjat lista vad som hör till en god bilförare. Det är bara att fortsätta.

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-21 11:15

wilman
Kan man säga att en bra bilförare är "kostnadseffektiv"? Att han/hon framför sitt fordon enligt gällande trafikregler från A till B, utan att riskera skada sig själv, passagerare eller medtrafikanter. Föraren ansvarar dessutom för att transporten sker med minsta möjliga miljöpåverkan..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?