Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 298 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 09:33 | |
![]() | OCH min dotter har inte varit förkyld, haft feber eller någonting annat trots att vi andra varit det och pussat på henne trots att vi varit förkylda. Sjukt va..? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-08-25 10:21 | |
![]() | jag har redan kräkts ,sluta att ge folk dålit samvete för att dom inte ammar,det är deras privatsak.att trampa på andra för att dom inte ammar är bland det fulaste jag vet,det fins dom som har olika anledningar valt bort amning och det ska vi andra fullständit skita i.vi som är födda på 60-talet har inte varit i närheten av en tutte ,det var ingen som ammade då,och det funkade det med,så lägg ner ammningsköret | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 10:37 | |
![]() | Precis, och på 70talet rökte man, drack sprit och allt annat sånt även Om man ammade, alla får välja själva tycker jag, amma eller inte, men utan att döma andra för hur dom lever. | |
| Gautama | 2010-08-25 11:20 | |
![]() | Fattar inte hur man kan välja bort ammning?? Helt otroligt i min värld, vadå ha din kropp för dej själv? Jag har inte ammat särskilt länge på mina två men det för att det inte funka, jag blev sjuk och mjölken sinade. Hade gett hur mycket som helst för att kunnat amma dem längre!! Med det sagt så kan jag inte påstå att man skulle komma sina barn närmare med ammning, man har barnet lika nära med en flaska i handen. | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 11:25 | |
![]() | Gautama, nej du behöver väl inte fatta det heller? Min dotter hade varit i min kropp i 10 månader, efter det ville jag ha den för mig själv, inte amma, inte tänka på vad jag fick äta och inte osv. Och jag vill inte gå runt med bröst som det rinner mjölk ur hela tiden. Det finns många anledningar, men som sagt, att du inte fattar är väl inget problem för någon. Googla, du kommer hitta massor av kvinnor som valt bort amning av massor av olika skäl. | |
| Gautama | 2010-08-25 11:30 | |
![]() | Jo jag förstår att det finns fler som väljer bort ammning men för mej är det ren och skär galenskap. Du säger din åsikt och jag min. Det måste ju finnas en anledning till att kroppen är så skapt att man ska amma. Du kan aldrig ersätta modesmjölk med ersättning. Men men, valet ligger ju på var person. | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 11:33 | |
![]() | Ja Gautama, förr fanns inte ersättning, hur hade du tänkt att bebisar skulle få mat? | |
| KattaBa | 2010-08-25 11:35 | |
![]() | Rätt och fel tar alldeles för stor plats i allmänhet och när det gäller hur barn skall hanteras i synnerhet! Älska ditt barn. Ta vara på varje ögonblick tillsammans med henne/honom och gå på din instinkt och lyssna bara på några få som du litar på. Ta det lugnt och njut. Ditt barn blir tryggt och ni får en fantastisk tid tillsammans. | |
| Gautama | 2010-08-25 11:36 | |
![]() | Hehe, så nu kan vi avverka brösten då, för de behövs ju inte eftersom det finns ersättning?? Herregud du tror väl inte att funktionen finns på oss människor bara för att det inte fanns ersättning förr? Svalt de barn vars mamma inte kunde amma förr? | |
| le-lou | 2010-08-25 11:39 | |
![]() | Jag är en av de som förespråkar amning också. Vill en kvinna inte amma av ett eller flera skäl så ska det stå de fritt att inte göra det dock. Vi bestämmer själva över våra kroppar, men i diskussionen vad som är BÄST för barnet - för barnets bästa är amning att föredra om man kan amma det. Bröstmjölk slår all annan mat för en nyfödd bebis. Klart är dock att barn överlever även utan amning. Så är det. ttiittii - ts ville ta del av andras upplevelser och än har jag inte sett någon helvetesversion av förlossning äga rum i tråden. Att det gör ont är väl knappast något att hyckla med? Det GÖR ju ont. Att det är värt smärtan 58 tusen gånger om är en annan sak :D | |
| le-lou | 2010-08-25 11:40 | |
![]() | De barn som inte kunde ammas förr, blev helt sonika ammade av just : ammor, dvs andra kvinnor med mjölk i brösten. | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 11:41 | |
![]() | Gautama, nej dom är ju sexiga också. Nej förr så var det faktiskt också så att andra fick hjälpa till att amma barnen. Och de andra vet jag inte hur dom gjorde, många barn dog också. Men jag är ingen historiker och jag tycker att du för en konstig diskussion. Det är som att undra varför vi har vagina? Det är för att föda barn och kissa, då får man ju absolut inte göra något annat med den eller? Haha. | |
| Yamma | 2010-08-25 11:41 | |
![]() | Fast le-lou, bröstmjölk kan bebisen ju få även utan att man ammar, om man pumpar. | |
| Satyra | 2010-08-25 11:43 | |
![]() | Ja, ja må låta gammalmodig men nog tycker jag, liksom Gautama, att amningen är en viktig ingrediens i modersrollen - OM man nu kan amma rent medicinskt, varför skulle man vilja välja bort det?!? :-o Att det sen går att googla fram tusen och en orsaker till att kvinnor väljer att inte amma är ju rätt ointressant för mig i sammanhanget. Kommer inte begriper den känslomässiga aspekten av att välja bort amningen - om man nu KAN amma - av det ändå. Och modersmjölksersättningarn a må ha blivit enormt mycket bättre på senare år men de går ju ändå aldrig att jämföra med moderns bröstmjölk skydds/näringsmässigt. Och nej, Nilli, jag behöver inte begripa det heller, men jag kan ändå ha en åsikt i frågan utan att behöva anses vara stenåldersmässig. | |
| Yamma | 2010-08-25 11:44 | |
![]() | Det är väl fint om vi alla kan få bestämma själva, utan kommentarer från omgivningen...? =) | |
| le-lou | 2010-08-25 11:45 | |
![]() | Yamma - ja självklart. Då går du iofs miste om en annan väldig viktig aspekt av amningen, den fyller fler funktioner än enbart det innehållsmässiga. Närheten mellan barn och mamma under amning är underskattat anser jag iaf. | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 11:45 | |
![]() | Satyra, jag tycker att det är inskränkt och stenåldersmässigt att tänka så, det är min åsikt. Och det är vidrigt hur folk kan döma mammor till höger och vänster för vad dom gör och inte gör. | |
| Yamma | 2010-08-25 11:46 | |
![]() | Men man har väl ändå bebisen nära sig när den äter ändå? Det är väl ingen större skillnad på nappflasksmatning och amning i just var bebisen är placerad? Plus att, som nån annan sa, pappan också kan få bygga en närhet till bebisen. Jag vill amma, men jag tycker nog att man inte behöver kommentera på andras val i detta fallet. | |
| caspersmamma | 2010-08-25 11:50 | |
![]() | Hej Min son är idag 3 år gammal. Kan känna igen mig i dina känslor. Jag läste en bok som heter "Att vänta och föda barn" den tyckte jag var superbra. Läste den flera gånger och var därför mentalt förberedd på förlossningen. Gick även hos en aurora barnmorska för att jag var extremt förlossningsrädd, där provade jag lustgas första gången eftersom jag var helt anti mot alla hjälpmedel. Förlossningen klarade jag sedan med bara lustgasen. Hade tur när jag åkte in så var det samma barnmorska som tog emot som från aurora hjälpen. Ska tillägga att förlossningen gick över all förväntan, kan säga att jag lätt hade gjort om det vilket jag sa direkt efterår också. Jag var rädd i onödan. Kanske blev jag hjälpt av aurora och boken, att jag var så pass väl förberedd på vad som skulle ske. Däremot så efteråt så fick jag en förlossningsdepression som var mindre rolig. Men det är en helt annan femma. Skulle det hända dig så spara mitt namn och skriv ett mail till mig här så kan jag stödja dig och hjälpa dig med vart du ska vända dig. Är idag helt återställd men vet hur det kan vara. Lycka till med din lilla guldklimp! | |
| le-lou | 2010-08-25 11:50 | |
![]() | Yamma - nej du har rätt i det. Frågan är bara varför nån skulle välja att sitta och pumpa mjölk för att sedan ge det i flaska? Snackar vi ersättning vs. bröstmjölk innehållsmässigt så vinner ju bröstmjölken. | |