Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pocaloca2010-08-25 16:40
Antal inlägg: 2156

..mm...och OM du ammar, är det rätt bra o hålla koll på vad du själv stoppar i dig... =)

anna-792010-08-25 16:42
Antal inlägg: 24

Det här ämnet kan diskutteras oändligt,och alla kommer vi att ha olika åsikter om vad som är bäst !Men jag anser att en mamma som inte mår bra av att amma av alla de olika anledningar inte kan få sin bebis att må bra av att ammas då!Det ska ju vara mysigt och nyttigt för både barnet och mamman när barnet ska äta!Och om mamman av olika anledingar inte vill amma,eller inte mår bra av det,så har jag svårt att tro att bebisen känner det mysiga och själva tryggheten som många säger att amningen medför! Vill man amma och kan göra det,så är det ju perfekt!! Vill man inte eller av olika anledningar inte kan,så tycker jag att man ska låta bli!Jag tycker inte att man ska behöva känna sig som en dålig mamma för att man inte ammar! Man kan göra det till en mysig matstund även när man ger ersättning...

malman2010-08-25 16:45
Antal inlägg: 1457

man ska nog ha koll på vad man äter även under graviditeten, och under amningen, jag själv har blivit mycket noggrann med vad jag stoppar i munnen sen jag blev gravid.
att jag inte varit det förut kan jag inte förstå. mår fan så mycket bättre och klart det beror på vad jag äter hur mycket näring det finns i mjölken, men man kanske ska varva varannan bröstmjölk varannan ersättning
?+

vad tror ni om det

anna-792010-08-25 16:47

På bvc så förespråkar dom verkligen ammning,och det tycker jag är bra,för är det det bästa för barnet så ska dom ju tala om det!Men jag anser att det går till överdrift !Känner man sig tvingad och är rädd att göra fel,så kan ju amningen sluta att fungera av den anledningen!

Antonsmamma2010-08-25 16:53
Antal inlägg: 54

Jag ammade min son helt i 4månader, sen delvis ytterligare 1½månad. Han ville inte längre än så, helt enkelt. Annars hade jag nog ammat tills han var c:a 6månader.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-25 19:00
Antal inlägg: 37631

ja baby ett kunde inte suga han fattade inte hur han skulle göra,fick pumpa ock hälla i honom i 4 månader stog jag ut med det babay två ville bara skrika han ville äta mat så han åt gröt från två månader ålder baby 3ammades helt till 7 månader hon var vansinig över att behöva sluta ,vid ett år slutade hon ,baby 4han var ängla lik bara han fick äta 12.30 på dagen han var altid tok hungrig då,jag ammade honom till hans lillebror kom baby fem ,en liten förklädd ängel som jag ammade till han var 4 år morgon och kväll,baby 6 hon hadde kolik och det förmodligen av nånting jag åt,så henne orkade jag bara lysna på i 8 månader ,sen fick hon sluta och äta mat i stället,ett år efter baby 6 kom baby 7 när baby 7 var 3 månader var jag gravid med lilla åttan,men baby 7 ville inte amma mer en 3 månader och välling åt han inte och inte gröt heller ,han är uppfödd på ekströms blåbärsoppa ,ock han är klok som en uggla frisk som en nötkärna,dom andra 4 har varit nånstans mitt i mellan

vita_syrener - Ej medlem längre2010-08-25 19:03
Antal inlägg: 22144

oj:D

Ässät2010-08-25 19:10
Antal inlägg: 4824

Jag ammade i 2 månader sen var mjölken slut :( Inte mycket jag kunde göra åt det.

le-lou2010-08-25 19:32
Antal inlägg: 17500

Nilli - det absolut enda jag har att invända mot dina inlägg är att du verkar förneka att bröstmjölk faktiskt är det bästa man kan ge sitt spädbarn.
Inget annat. Du har full valfrihet i hur du både vill uppfostra och utfordra ditt barn, det finns faktiskt ingen lag på att amma. Alla väljer - det har jag sagt förr. Men jag blir lite less i hjärtat när du skriver det här om immunförsvar till Poccola - att det inte skulle stämma.
Håll dig till att du gjort ett val men kom inte och säg att ersättning är precis lika bra för en bebis som bröstmjölk för det finns inte en läkare på jorden som håller med dig. Inte naturen heller för den delen.

elbin12010-08-25 19:35
Antal inlägg: 135

Mycket märkligt att välja bort amning för att man "vill ha sin kropp för sig själv". För mig är det helt obegripligt hur man kan känna så inför sitt nyfödda barn, men det är tydligen olika.

le-lou2010-08-25 19:41

Och jag vill gärna förändra bilden tillbaka faktiskt. Ve och fasa faktiskt om synen på amning blir något "gammaldags" och omodernt. Trendigt och osjälvständigt är att inte amma?
Nej, det hoppas jag verkligen inte. På samma sätt som jag hoppas att den som nu verkligen INTE VILL amma kan få lov att inte göra det.

Men att man möter reaktioner, det är nog bara att köpa tyvärr. Rätten till ditt eget liv är förmodligen en utopi med tanke på hur många som lägger sig i ens liv på daglig basis.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:04
Antal inlägg: 496

le-lou, jag sa inte att det inte stämde, jag vet att det är så, men jag vet fortfarande dom som inte ammats och ändå varit friska hela livet! :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:04

Le-lou, igen, jag sa inte att amning var omodern. Jag sa att visa hade väldigt omodern syn på att inte amma!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:05

vissa*

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:06

Det jag sagt i tidigare inlägg är dock att ersättning inte är så dålig nu som förr, nu är den så bra den kan bli och inte alls onyttig. Det rekommenderas att ge om man inte ammar så.

le-lou2010-08-25 20:13

"le-lou, jag sa inte att det inte stämde, jag vet att det är så, men jag vet fortfarande dom som inte ammats och ändå varit friska hela livet! :)"

Den där typen av argumentation känns .. tänk så här : Jag vet folk som rökt hela livet och dött av ålderdom. Det är liksom inte det som är poängen. Alla vet att rökning är farligt - det är konstaterat. Och alla vet att bröstmjölken är den ultimata födan åt ett spädbarn .- det är också konstaterat.
Jag har lättare att diskutera frågan om det är ok att skippa amningen ...att göra ett medvetet val, baserat på vad en person VILL,

Vill du inte amma - det är fine. Du har tidigare varit klar i tråden med varför du valde som du gör och det tycker jag personligen är modigt att stå för.
Men gör inte detta till en fråga vad som faktiskt är bäst för barnet, för i DEN frågan förlorar du hur du än vrider och vänder på det :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:14

Jojo men bara för att amning är bäst så betyder det inte att det är farligt att inte amma.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 20:14

Jag har aldrig sagt att amning inte är bäst, i den synpunkten att bröstmjölk är nyttigast.

le-lou2010-08-25 20:15

Nilli - är det nån som sagt något om att det är FARLIGT att inte amma? För i så fall har jag helt missat det.

MRS_PANIK2010-08-25 20:16

Den som av någon anledning inte vill amma skall givetvis slippa - vill man inte kan det aldrig bli bra. Somliga har knappt någon mjölk och en del får bara inte till det.

Men att inte amma för att man är rädd att brösten skall tappa formen tycker jag är fjantigt.

Fungerar amningen så är det SKÖNT för både mor och barn. Man kommer varandra riktigt nära och vet att man ger sina barn en fin start i livet. Ammade mina båda barn i 8.5 månader (per barn), njöt av det och tycker att jag ser helt OK ut efteråt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?