Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 12:32
Antal inlägg: 496

Och det kan vara fint med hundar som har långt "skägg" haha.

marängtårta - Ej medlem längre2010-08-27 12:32
Antal inlägg: 100

En hund som är ursöt och varken mjällar eller fäller är den nya rasen cockerpoo..en kompis har en sådan och den kan jag faktiskt kela med..alltid något;-)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 12:35

Skönt att du hittat en ras som du kan kela med :D Jag skulle knappt kunna leva utan djur. Jag gillar nästan inga små hundar, det är nästan bara chihuahua, de andra tycker jag ser ut som gamlingar fångade i någon typ av hundkropp haha.

marängtårta - Ej medlem längre2010-08-27 12:42
Antal inlägg: 100

Jag gillar inte heller chihuahua..tycker inte det är en hund. Herregud den kan man ju dammsuga upp.-))

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 12:43

Marängtårta, haha. Ja många som inte gör det, jag älskar chihuahua, tycker att dom är helt underbara, och har vääldigt stora personligheter i en väldigt liten kropp :D

Tess 082010-08-27 13:06
Antal inlägg: 18003

Jag trodde att chihuahua-hypen var över... men det verkar alltså som det fortfarande finns de som vill ha de små råttorna.
Själv vill jag ha en hund som är hund! Riesenschnauzer är en favorit, men även dvärgschnauzer är en trevlig hund (oftast).
Lite pälsvård, men vilken hund har inte det (har inte märkt att de fäller speciellt mycket, men det är ju underullskamning och trimning)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-27 13:11
Antal inlägg: 547

Hundallergi... hänger säkert ihop med uteblivning amning som liten..

En del människor ska inte ha hund.

Håller med Tess, lite pälsvård och hår på golvet får man räkna med om man köper en riktig hund, och inte en muterad dammråtta!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:15

Gottmix71. Hoppas du skämtar om amningen. Fattar inte din poäng riktigt :)

Tess. Jag har absolut ingenting emot pälsvård, det är roligt, men inte om man måste bada en hund varje dag pga att den annars kan få sjukdomar.

Och angående chihuahua och dammråtta, ja vissa gillar dom, andra hatar dom, inget konstigt med det :)

LisaLong2010-08-27 13:17
Antal inlägg: 2725

Nilli det är nog ingen här som kritiserat dina åsikter, jag hjälpte dig med massor med tips och länkar. Däremot reagerar jag när någon kallar någonting annat för "fult"...som jag skrev innan kan man faktiskt uttrycka sig lite annorlunda..tex "nej det är inte min smak på hund" eller nåt liknande. Det var det ivarje fall JAG reagerade över

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:18

Lisalong, jepp. Alla är vi olika, som tur är! :)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-08-27 13:22
Antal inlägg: 547

Nej varför skulle jag skämta om amningen?
Det trodde jag varenda människa visste att utebliven amning kan göra så barnet senare blir allergisk mot olika saker?? :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:23

Gottmix, ja jag vet inte, har hört konstigare saker vad folk hittar på om amning och inte. Och i forumen tidigare så är det inte direkt någon med humor som kommenterat. Men jag borde nog ha skrivit i mitt inlägg när jag startade forumet "Han blev ammad som barn så allergin har inte med det att göra" hahah. Kul.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-27 13:23
Antal inlägg: 460

Jag är hundvakt åt två chihuahuahanar just nu. Jag är jätteallergisk mot alla pälsdjur men klarar att ta hand om hundarna eftersom jag äter pollenallergimedicin (tabletter, nässpray och ögondroppar). Dock är väl inte det ett vettigt alternativ i ert fall, om ni tänkt köpa en hund. Jag har dock hört att man kan gå till doktorn och få sprutor mot sin allergi. Någon som vet mer om det?

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:25

Take Aim ja det kan man göra, man tar sprutorna i 8 månader tror jag, en gång i månaden och efter det vet man om det hjälper eller inte, och tydligen så är det inte många läkare som rekommenderar det.

Det finns ju receptbelagda och icke receptbelagda tabletter mot hundallergi men vissa säger att dom hjälper, andra inte, vissa mår svindåligt av tabletterna osv. Det är bara så svårt att veta hur man ska testa, vi vill ju inte köpa en hund igen för att sedan behöva lämna tillbaka den.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-27 13:29
Antal inlägg: 460

Ni kan inte låna någons hund då? Och testa?

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:30

Ah men jag känner ingen här, ja förutom en men sådan ras vill vi inte ha. Funderar på att höra av mig till hon som vi först köpte chihuahuan av och se om vi får vara hundvakt en helg åt någon av hennes långhåriga. För att testa om det går bra med långhårig chihuahua.

raisingirl2010-08-27 13:44
Antal inlägg: 253

Lite fakta istället för gissningar. :)

www.netdoktor.se/ast...Pa geId=784

Allergivaccination/hypose nsibilisering tar flera år och funkar inte särskilt bra för hundallergiker. Dessutom vill man ju göra det när man inte utsätts för allergenet, tvivlar på att nån läkare ens går med på det om man har hund själv. Det funkar inte riktigt så att man "plötsligt" inte är allergisk längre, utan mer att känsligheten minskar. Det är ett behandlingsalternativ för såna som får problem i vardagen eller hur man skall säga, att inte kunna gå hem till folk som har katt osv.

Jag tror inte att ni kan få några säkra svar på hur ni skall göra eller vilka raser som funkar, men skulle personligen inte se det som ett alternativ att använda mediciner varje dag, vare sig de är receptbelagda eller inte. Allergin riskerar ju att förvärras också!

Mitt tips är att kolla runt noga bland dom hundraser som är mer allergivänliga än andra och helt enkelt ta hem en hund på prov. Så klart jobbigt att lämna tillbaka om det inte går bra, men jag ser inget annat alternativ. Lycka till!

@gottmix71; det där med amning och allergi är ganska omtvistat såvitt jag förstår... :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:48

Raisingirl, ja du har nog rätt i det du säger, men det är inte bara att ta hem en hund på prov, det är inte många som lånar bort sin hund och liknande om man inte känner personen i fråga.

raisingirl2010-08-27 13:55
Antal inlägg: 253

Jag tänkte mer att ni letar efter en hund ni vill köpa men ber att få ha den på prov innan ni slår till. Kan ju va skillnad både mellan olika raser och även individer, så om det funkar så behåller ni just den hunden.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-27 13:56

Ja precis, har frågat flera men dom tycker att det är hemskt för hunden. Men ja, det är så vi kommer gå till väga, efter allergitest!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?