Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-09-04 23:27 | |
![]() | Annat bra att veta kanske - När man bleker ett hår drar man ut elasticiteten i strået. Istället för att vara som ett gummiband - vilket ett friskt strå är - så blir det stumt och stelt och därmed extra känsligt. Strukturen blir även strävare, vilket gör det mer benäget att tova sig (och gå av, vid hårdhänt hantering). | |
| morsans syrr | 2010-09-04 23:33 | |
![]() | Tar bollen om permanent! Finns mängder av spolar som ska ge en viss sorts lockar. I slutänden, efter ett par veckor ser alla permanenter ungefär likadana ut. Det är spolens storlek o rullnings tekniken o givetvis hårkvaliteten som avgör hur slutresultatet blir. Ett hår med långa längder blir inte lockigt, det blir vågigt. Kan det vara molton brown spolar som är de nya spolarna? De går att variera mer eftersom de är mjuka o böjbara. Som Satyra säger så har permanentvätskorna inte förändrats speciellt mycket genom åren. Det är trioglycolsyra o ammoniak som öppnar hårstrået så det formas efter spolen o väteperoxiden i fixeringen som gör att det stänger sej o behåller formen. Oxidation o reduktion för er som e kemister ;) | |
| Satyra | 2010-09-04 23:46 | |
![]() | Gautama - Ett hår växer i snitt drygt 1 dm per år, vilket betyder att de slingor du har nu i håret (och du har hur långt - 1 meter hår?) bara kommer att ha vuxit ut en knapp dm till våren ... med andra ord - om du färgar mörkt över så kommer du, när du ska göra nästa slingomgång, ha dels alla gamla slingor kvar i 9 dm hår, plus hela mörkfärgningen på det och så ska du drämma dit nya slingor som en tredje kaka ... njae ... ingen bra idé alls om du är orolig över din struktur/tovighet. ;-) OM du vill ha mörkt hår ett tag så använd en ren toning bara i så fall! Toningen lägger sig runt varje strå istället för att som färger sugas upp av strået. På så vis förstör du inte hårkvalitén ett smack av det mörka. En toning tvättas ur efter hand och kräver därför mer regelbundet påfyllande (i hela håret förstås då), men det kan det nog vara värt för att slippa skada håret. ;-) OCH - Tänk på att alltid öppna förpackningarna innan du köper dem om du vill vara säker på att det faktiskt ÄR toning. En toning innefattar ALDRIG två komponenter utan består ALLTID av bara en! Ligger det två komponenter som ska blandas i asken så är det INTE toning - oavsett vad som står på kartongen!!! Då är det färg och det växer ut! Det bästa är att köpa toningen genom en frisör, då får du både rätt preparat och nyansråd. Färgläran är den mest komplicerade delen i hela frisörsutbildningen, så att laborera med sådant som icke-frisör är väldigt vanskligt. ;-) Ett slingat hår är dessutom mer poröst i strukturen vilket gör att de slingade partierna kan suga åt sig även en toning så att den blir mer permanent i strået, plus få en annan nyans än de oslingade delarna. Att låta en frisör titta och känna på ditt hår innan färgval görs är att rekommendera, även om du sen tänker fixa det själv hemma. :-) Nej, nu ska jag spela en match och sen lägga mig, Natti. | |
| Satyra | 2010-09-04 23:56 | |
![]() | morsans syrr - Så bra att du kompleterade. :-) Molton brown-spolarna använde jag flitigt under mina verksamma år så det är inte de som är "de nya". "Vågspolen" ska tydligen vara mer oval/rektangulär till formen - har jag läst. Har aldrig sett dem dock. Minns att det under slutet av 80-talet fanns fyrkantiga spolar som såg ut som en krustångsplatta ungefär. Och lockarna skulle då bli krusiga alltså - vilket fungerade relativt bra men ändå, det blev ingen större hit eftersom de flesta som krusade håret på den tiden även var ute efter den stelhet krustången gav håret, vilket ju inte uppnåddes av permanenten. Experimenterade förövrigt själv fram kruspermanenter på eget bevåg, utan krusspolen, redan när jag gick som elev. Hade modiga vänner som jag fick testa en massa egna kul idéer på, hehe. Flätade små flätor av hela håren som jag sen helt enkelt permanentade som de var. Blev skitbra. :-) Styv kuling - Nix, det har jag aldrig haft. Däremot en massa annat hemskt. ;-) | |
| Gautama | 2010-09-07 17:50 | |
![]() | Fick min borste idag som jag beställde, den lilla rosa saken.. eleven.se/tangle-tee...11 864.html Har använt den nya hårinpackningen (Björn Axén) och kammade ut håret med borsten, det var GUDOMLIGT!! Borsten är sjukt bra, det trodde jag inte. Tack larvbrud för länken. Nu återstår det att se hur håret känns när det torkat, om det fortfarande känns strävt eller har fått mer mjukhet. | |
| Pocaloca | 2010-09-07 18:05 | |
![]() | gå till en frisör och be om att få köpa en "fuktbomb" du applicerar det i håret efter tvätt....det blir superbra =) | |
| Pocaloca | 2010-09-07 18:06 | |
![]() | ...finns olika märken...nu minns jag inte namnet på en jag gillar....men den är blå | |
| Pocaloca | 2010-09-07 18:07 | |
![]() | ...och förresten doftar den som om du vore på en solstrand med godis! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-08 10:05 | |
![]() | ha olivolja i håret över natten ,unvik allt med silikon i | |
| LisaLong | 2010-09-08 10:08 | |
![]() | Hur ofta tvättar du håret normalt? 3 ggr i veckan rekommenderar frisörer, om man inte sportar och blir mer svettig än vanligt. | |
| LisaLong | 2010-09-08 10:13 | |
![]() | Det här ska vara väldigt bra har jag hört, men lite dyrt www.lyko.se/?cat_id=...Dg odOneTJA | |
| lolinonek | 2010-09-08 10:17 | |
![]() | Jag permanentade mig igår, min syster sade nåt om att man inte skall ha balsam eller hårinpackning första gången man tvättar efter permanenten. Detta sade inte frisören nåt om, hade vart tacksam om någon av betapets frisörer kunde svara på detta:-) | |
| Satyra | 2010-09-08 10:21 | |
![]() | lolinonek - Första tre dygnen efter en permanent (gäller förövrigt tre dygn före också) ska du inte använda inpackningar!! Gör du det är risken stor att permanenten tyngs ned och dras ut igen. Balsam däremot bör du använda som vanligt! | |
| lolinonek | 2010-09-08 10:24 | |
![]() | Frisören sade iallafall att jag inte skulle tvätta håret på två dygn efteråt men hur är det med att skölja igenom med vatten? Vill så gärna träna men inte vara svettig i hårbotten efteråt. | |
| Stenknäck | 2010-09-08 10:24 | |
![]() | Gör som jag och klipp dig kort. Varför ska alla tjejer ha långt hår? Antar det är för att en del killar gillar ha nåt att "fumla" med. | |
| Satyra | 2010-09-08 10:33 | |
![]() | Det tar TRE dygn för en permanent att stabilisera sig, så helst ska man göra så lite som möjligt med håret de första 72 timmarna, helt enkelt. Jag brukar rekommendera att bara fukta det med sprutflaska (med vatten i då såklart ;-)) och frisera det med fingrarna under den tiden, (sätt huvudet upp och ned och spruta nära hårbotten, om det är där du vill fräscha upp det helst) speciellt om man har ett längre hår, som du ser ut att ha på profilbilden i alla fall. Tycker du inte att det räcker så är en genomsköljning (utan schampo men med balsam) det näst bästa. ;-) | |
| lolinonek | 2010-09-08 10:38 | |
![]() | Kanske bäst att låta bli träningen ett par dagar till istället då:-) Jag vill inte förstöra nåt. Tack så mycket Satyra!! | |
| Satyra | 2010-09-08 10:42 | |
![]() | "Varför ska alla tjejer ha långt hår? Antar det är för att en del killar gillar ha nåt att "fumla" med." Enda gången jag haft kort hår som vuxen var pga tjat om det av min dåvarande äkta man. Vantrivdes enormt, så det gör jag inte om... Jag har alltså långt hår för att jag trivs bäst i det, har haft det så så gott som hela livet och känner mig inte som jag i kortare hår. | |
| Satyra | 2010-09-08 10:43 | |
![]() | Varsågod. :-) | |
| Mouche - Administratör | 2011-02-06 21:18 | |
![]() | ...bump bump..... | |