Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade41
Mobilspel
Pågående18 552

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-09 12:34
Antal inlägg: 4561

le-lou - Du kan väl fråga vilken hantverkare som helst om det verkligen är skillnad på de verktyg/produkter de använder professionellt, kontra det man man köpa på diverse "billighetsaffärer" och se vad du får för svar.

Lägg också då till om det verkligen är någon skillnad på om du själv utför jobbet som amatör eller anlitar en fackman och se vad det svaret kan bli. ;-)

Klart som korvspad att det är skillnad! Tror du inte att även fackmän annars skulle köpa de billigare alternativen i sin hantverksutövning, om det var lika bra? ...

le-lou2010-09-09 12:37
Antal inlägg: 17496

Ja att fackmannen gör jobbet annorlunda köper jag ju def. Men varför är det sån stor skillnad på själva produkterna undrar jag?
Borde inte det vara samma sak?

funderingar jag vet många har. Själv tycker jag att det verkar vara 50/50, alltså resultatet. Ibland har jag varit nöjdare när jag färgat hemma än hos frisören, ibland tvärtom.

apbur2010-09-09 12:43
Antal inlägg: 9699

Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag sällan frisörerna använder hårfärger, de använder toning som är lättare att hantera och korrigera. Det är väl egentligen bara när man vill ha en ljusare färg än ursprungsfärgen som det behövs blekning.

apbur2010-09-09 12:47
Antal inlägg: 9699

Sen tror jag inte produkterna salongerna köper in är så väldigt mycket dyrare (och bättre) än butikernas dyraste färger.

Det man kan tänka på när man färgar hemma är ju att det många gånger är onödigt med färg. Kör på toning istället.

Satyra2010-09-09 13:00

le-lou - Den kemiska processen går naturligtvis till på samma sätt vare sig du färgar hemma eller på salong men produkterna (oavsett produkter) ÄR av b-klass i vanliga handeln jämfört med de vi använder/säljer på salongerna. Annars skulle även vi, som sagt, köpa de billigare varianterna, naturligtvis.

Som jag skrev tidigare i tråden om schampo/balsam etc. - även om det är kända märken man kan hitta i vanliga handeln så är det ändå av en klass som frisörer ratat, alltså just b-produkter. Gäller nog förövrigt inom de flesta hantverksbranscher.

Utöver det så är färgläran/frisörkemi de "tyngsta" delarna i en frisörsutbildning. Det finns en orsak till det. Det är inte så enkelt att man bara kollar på en färgkarta och tar en kartong färg som ser ut som den färgen och sen kan förvänta sig att det blir så. Beroende på varje hårs grundfärg/pigment/eventue lla tillsatta färger redan och andra faktorer som hårstruktur/skick etc. måste man ofta blanda färgerna för hand för att få den nyans som kunde faktiskt efterfrågar.

Efter 24 år på salong kan jag lova dig att jag ooootaliga gånger haft ett hårt jobb med att försöka hjälpa förtvivlade människor att återställa sina hemmagjorda färgförsök. (Det är inte ens säkert det går, eftersom affärsfärger - åtminstone fortfarande när jag var aktiv senast, 2004 - innehöll metaller som gjorde en omfärgning snudd på omöjlig ibland ...) Och då blir det oftast ändå dyrare för kunden, att först ha köpt och gjort allt hemma och sen behöva göra om allt hos en frisör igen. För att inte tala om det onödiga slitaget håret då får utstå.

Satyra2010-09-09 13:18

apbur - "Om jag ska våga mig på en gissning så tror jag sällan frisörerna använder hårfärger, de använder toning som är lättare att hantera och korrigera."

Nej, den gissningen är fel. Vi använder det kunden efterfrågar och vill kunden ha en hållbar färgförändring så räcker det inte med en toning helt enkelt.

Satyra2010-09-09 13:30

apbur - "Det är väl egentligen bara när man vill ha en ljusare färg än ursprungsfärgen som det behövs blekning."

Svarar på den här meningen också, som jag missade första varvet - man behöver inte vara så dramatisk som att bleka ett hår för att få det ljusare (beroende på HUR mycket ljusare det ska bli), man kan ljusfärga det också, vilket är skonsammare.

nystan12010-09-09 13:47
Antal inlägg: 3414

Tack för svar Satyra.

Satyra2010-09-09 13:47

:-)

Minta2010-09-09 13:47
Antal inlägg: 20042

Är medlen som används hos frisörer skonsammare och bättre eller är det frisörerna som är bättre (proffs) på att använda dem på rätt sätt? Själv går jag till frisören varannan månad och betalar 1500 för färgning och klippning. Färgning i ett par olika nyanser (folie används). Jag använder också alltid shampo och balsam som jag köper hos frisören, där märker jag en tydligt skillnad i kvalitet jämfört med de som finns i mataffären.

Jag har ett kraftigt hår med visst sjlvfall som jag måste använda plattång för att få att ligga som jag vill, men jag använder alltid balsam.

Gautama2010-09-09 13:51
Antal inlägg: 6854

Blev lite besviken på min frissa idag:-( Jag frågade vad hon tog för att lägga i lite färg på utväxten bara och det var lika dyrt som när jag färgar hela håret. Det tar lika lång tid sa hon. Kul att lägga ut 1400 på en utväxt!!

Minta2010-09-09 14:00

I priset hos min frisör ingår oftast ett glas vin och/eller kaffe :)

Minta2010-09-09 14:01

Kostar det 1400 bara för att färga? Om inte klippning ingår var det dyrt.

Satyra2010-09-09 14:12

Minta - Om jag tar färger som exempel så är förvisso färger på vanliga affärer skonsammare på det viset att de oftast inte innehåller lika hög väteperoxidstyrka (tack och lov, annars vore nog stor del av befolkningen skalliga vid det här laget ...) men å andra sidan innebär det i sin tur att färgen inte blir lika intensiv och hållbar och utöver det har sämre pigmenteringsförmåga. Det blir alltså blaskigare och mindre hållbart.

Men den största fördelen med att gå till salong är ändå, i mitt tycke, just att färgläran är så pass komplicerad att en lekman omöjligt kan kunna välja mest lämplig nyans för den tilltänkta färgen och heller inte förstår (oftast) hur/att man kan blanda olika nyanser för att just den egna grunden ska bli i den färg man vill ha. Plus att man kan vara säker på att inga onödiga tillsatser finns i produkten, som metaller t.ex, som stör kommande eventuella prepareringar.

Det är många andra faktorer som också spelar in för slutresultatet av en färgning (eller toning/permanent). Hårets skick och struktur tex. Sådana faktorer tar ju en fackman med i beräkningen och därför blir resultatet så gott som alltid betydligt bättre än om man gör det själv. Och/eller att man som frisör vet att porösare partier av håret (vilket brukar vara topparna) måste ha kortare verkningstid och kanske till och med behöver förbehandlas på ett skyddande vis för att det inte orkar med en preparering annars.

Jag ÄR trots allt frisör och som sådan kan jag inte sitta och säga att det är lika bra och blir lika bra att utföra prepareringar av håret på egen hand. Men det beror inte på att jag tycker folk ska springa till frisören bara för att de ska tjäna pengar, utan på att det faktiskt ÄR bättre och blir bättre (om man inte träffar på en klåpare till frisör ...) om en fackman gör det med fackmannamässiga produkter! :-)

I mitt tycke, utifrån vad du skriver, sköter du alltså ditt hår på bra sätt, Minta. Förutom det där med plattången då ... ;-). Det finns skyddande lotioner att strycka på håret innan man plattar det (utsätter det för värme). Om du inte redan använder sådana så rekommenderar jag att du börjar med det.

Gautama2010-09-09 14:16
Antal inlägg: 6854

Klippning brukar ingå men nu när jag frågade så var det detta pris jag fick. Hon är rätt så dyr men helt underbart duktig så jag vill inte byta.
Sen vet jag att det är dyrare för att jag har så långt hår.

LisaLong2010-09-09 14:18
Antal inlägg: 2725

Jätte bra tråd:)

LisaLong2010-09-09 14:21

Om man ska färga eller tona hela håret tycker jag inte man behöver gå till frisören...jag menar om jag köper exakt samma produkt som frisören använder är det ju inte svårt att ha i preparatet den tid i håret det ska sitta i. Slingor etc tycker jag dock man ska göra hos frisör:)

Satyra2010-09-09 14:22

Gautama - Så resonerar man ju när man prissätter på salong - hur lång tid det tar. Det är främst tiden man betalar för MEN ... om man har så långt hår som du så LÄR det inte ta lika lång tid att bara fylla i botten och dessutom LÄR det gå åt BETYDLIGT mycket mindre blekning, så nog tycker jag att det var onödigt snålt av din frisör att inte kunna ta ned priset!! :-/

Minta - "I priset hos min frisör ingår oftast ett glas vin och/eller kaffe :)"

Det kallar jag service! ;-) Vin har jag aldrig bjudit på men kaffe/te.

"Kostar det 1400 bara för att färga? Om inte klippning ingår var det dyrt."

Som sagt har jag ingen större koll på "normalpriser" längre, men som jag skrivit i tråden en gång redan så hörde jag nyligen en tjej som skulle blondera och klippa sitt hår (ett långt hår förvisso) på en salong i min stad och för det skulle få betala 2800 kronor. :-o Det däremot kändes ju lite väl att ta i, tycker jag, :-o.

LisaLong2010-09-09 14:23

Satyra jag skulle vilja sätta i lite slingor i mitt hår inför min stora födelsedag i oktober, men inte blekta slingor, vill ha nåt lite tuffare och annorlunda:) Jag har mörkbrunt hår och gröna ögon, har du nåt tufft förslag:)

Satyra2010-09-09 14:23

LisLong - Tack! Läs dock gärna mitt inlägg 2010-09-09 14:12 så ser du min åsikt om att färga håret hemma på egen hand. ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?