Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anträffbar - Ej medlem längre2010-09-12 13:09
Antal inlägg: 285

Min mardröm är, att man skulle råka anställa en person som inte sköter sin hälsa och har stor frånvaro. Så jag brukar försöka lista ut, om personen som söker jobb är en nattsuddare, om han har bra motions- och matvanor mm. Man kan ju gå i konkurs för att man har gjort en felbedömning i sin rekrytering.

Från andra sidan ska man inte komma till jobbet om man är smittad av t ex. influensa. Från tredje sidan, så tycker jag att man skall vårda om sin hälsa - inte bara för jobbets skull utan för omgivningens och för sin egen skull.

Det finns många sidor :). En viss kostnad/inkomstbortfall är oundviklig. Allt har sitt pris. Ingenting är gratis.

dinodog2010-09-12 13:09
Antal inlägg: 4973

Det var det dummaste jag läst på länge.
"Om man ser sig själv som sjuk, och tycker synd om sig själv, så blir man ju sjuk."

Jag "bet ihop" i 8 år med min smärta. Hoppla det var visst en tumör jag hade. Jag själv såg mig aldrig som sjuk tyckte defenitivt inte synd om mig heller. Finns de som har det mycket mycket värre än jag har det.

dellartista - Ej medlem längre2010-09-12 13:12
Antal inlägg: 105

"Om man ser sig själv som sjuk, och tycker synd om sig själv, så blir man ju sjuk."

En person som ser sig själv som sjuk och/eller tycker synd om sig själv är nog inte frisk. Kontakta en psykolog för diagnos!

Krya på er!

Bennechi2010-09-12 13:18
Antal inlägg: 81

Ja, jag menade såna som är hemma på grund av migrän, mensvärk eller att de "känner sig lite hängiga". Det finns faktiskt de som känner efter alldeles för mycket. Faktiskt.

glitterdemon2010-09-12 13:30
Antal inlägg: 4

På min arbetsplats har vi otroligt hög sjukfrånvaro. Det beror helt enkelt på att arbetsklimatet är väldigt tufft med den brukare vi arbetar med så de som inte har tillräckligt med erfarenhet inom psykiatrin orkar inte arbeta exempelvis 100% eftersom det frestar på något så otroligt att varenda dag få höra hur värdelös och inkompetent man är. JObbar som personlig assistent.

Just nu är jag störtförkyld med hosta och halsont men jobbar trots det.

Det tråkiga är att det är vi som inte blir sjuka en gång varannan månad som får dra det tunga lasset eftersom vi måste hoppa in extra.

Själv har jag varit smart och sagt att jag bara vill arbeta 75% på arbetsplatsen för annars skulle jag inte orka rent mentalt, så de resterande 25% arbetar jag på andra ställen.

Det här med läkarintyg från första dagen tror jag inte man få ha rent lagligt faktiskt. Man får begära det efter dag 7 men inte innan. Om någon är sjuk mycket kan man säkert begära det i specifika fall men jag tror inte man får göra det annars. Dessutom finns det inte en läkare som skriver ut ett intyg från dag ett om man exempelvis har feber eller maginfluensa.

dellartista - Ej medlem längre2010-09-12 13:48

Bennechi, migrän ska man nog lida igenom där hemma. Naturligtvis finns det olika grader även inom den sjukdomen. Men, i vissa fall kan det bidra till allvarliga olyckor, om man går till jobbet med migrän. Migrän kan nog i de flesta fall vara så pass svår, att personen inte har sin normala skärpa.

Mensvärk finns det bra medicin mot.

"Lite hängig" är subjektivt och olika för olika. Lite hängighet kan vara början till mycket som kan bli stort och allvarligt.

Har man ett bra jobb där man trivs med sin uppgift och sina medarbetare går man dit gärna. Men, man skall inte ens då gå till jobbet om man är sjuk. Tyvärr är det inte alltid möjligt i dagsläget att byta jobb hur som helst och prova sig fram var man bäst trivs i, då jobben inte växer i träd, men, men ...

MAN SKALL NOG INTE I REGEL STANNA KVAR I ETT JOBB SOM TÄR PÅ ENS HÄLSA.

Har ett företag stor sjukfrånvaro bland sin personal, så borde man sätta sig ner på chefsnivå och diskutera om det eventuellt är arbetsmiljön som är "sjuk".

Svea_Land2010-09-12 13:58
Antal inlägg: 26

Är aldrig sjuk.

dellartista - Ej medlem längre2010-09-12 14:07

Ta i trä!

Kastanjen132010-09-12 14:27
Antal inlägg: 24

Bit i hop och känn inte efter. Ja det gjorde jag i många år och tyckte att andra skulle göra det samma. Nu är jag en ödmjuk fd långtidssjukskriven människa. Till slut säger kroppen ifrån. När jag inte lyssnade för huvudvärk, feber, yrsel, ilska, känslolöshet, tappad matlust, isolering så fick jag hallusinationer. Så när det hoppade upp björnar på vägen så började jag inse att något nog var fel. När huvudvärken dagligen gick upp till nivå 10 av tio och jag inte orkade gå in på jobbet när jag kom dit var jag tvungen att gå till doktorn. Kom efter 3 år!!!!!!! tillbaka på 50% gick bra ett tag men är nu hemarbetande sedan i våras. Kan nog aldrig komma ut på arbetsmarknaden ingen för att jag BET I HOP.

Kastanjen132010-09-12 14:29
Antal inlägg: 24

igen ska det vara istället för ingen

Hamwich2010-09-12 14:44
Antal inlägg: 52

2 ggr om året, max.

Cassie89 - Ej medlem längre2010-09-12 14:59
Antal inlägg: 10

Kanske en 3 gånger om året..

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-12 15:05
Antal inlägg: 37631

jag är aldrig sjuk

LisaLong2010-09-12 15:10
Antal inlägg: 2725

Bennechi ursäkta men du vet nog inte vad du pratar om åtminstone när det gäller migrän....migrän är inte vanlig huvudvärk, en period i mitt liv hade jag sådana smärtor att jag fick åka upp till akuten. Har även haft så svåra smärtor som man önskat att man kunde dö. Ta reda på fakta innan du uttalar dig

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-12 15:41
Antal inlägg: 37631

det går inte att jobba med migrän det är omöjlit det går inte att göra ett skit med migrän,mer än att låsa in sej i ett mörkt rum där det inte fins ljud

Penny Wise2010-09-12 15:56
Antal inlägg: 77

Håller nog med TS. Jag går iofs i skolan, men samma gäller väl då? Har man migrän är man sjuk på riktigt, likaså om man har andra åkommor som gör att man inte kan vara arbetsför. Eller gå till plugget. Men att vara hemma för att man inte har lust att jobba eller snarare, som några skriver, känner efter för mycket och övertalar sig själv om att man nog är sjuk, trots att man själv vet att det inte är sant, det är väl det som är problemet? Så gör många av mina skolkompisar. Deras moral lär inte bli 100 % för att de börjar jobba är jag rädd.

Cuppycake2010-09-12 15:58
Antal inlägg: 126

beror väl lite på vad man har för jobb. om jag har ont i halsen och jobbar som montör kanske det inte är problem men jobbar jag som lärare är det ju betydligt svårare. däremot om jag har en inflammation i en led är det ju lättare att jobba som lärare än som montör.
Jobbar man med andra människor ex innom vården är man nog hemma mer även för lindrigare saker för att man inte ska riskera att smitta andra.
själv är jag diagnostiserad med en depression vilket på pappret gör mig sjuk men det påverkar inte min arbetsförmåga i den mån att jag kan kalla mig sjuk.
så sjukdom är nog som allt annat delvis relativt oavsett om man har diagnos eller inte så påverkar det ju oss olika. sen slår det antagligen olika hårt på olika människor och vissa människor tar det nog lite hårdare än andra.

Bim19642010-09-12 17:31
Antal inlägg: 1854

Migrän är bland det värsta som finns. Huvudet värker, man tål inget ljus, ingen lukt. Man mår illa och spyr.

Jag har mens relaterad migrän, ibland kan jag stoppa anfalllet i tid.
Om jag inte lyckas vet jag att jag har minst 12 timmar framför mig av konstant smärta i huvudet runt ögat över huvudet och ner i nacken och axeln.
Så något arbete blir det inte för mig den dagen, dagen efter migränanfallet känns precis som dagen efter, lite såsig och trög men framförallt trött.

Min arbetsförmåga när jag har migränanfall är inte ens märbart.

Minta2010-09-12 17:47
Antal inlägg: 20042

Jag tror att det är bättre för alla, företag och anställda om en person som är uttröttad och sliten och behöver vara hemma några dagar kan vara det oavsett anledning. Människor är väl inga robotar även om de inte är sjuka i strikt mening. Långtidssjukskrivning är en annan sak.

goran692010-09-12 19:55
Antal inlägg: 60

Gick över från att åka kollektivt till att ta bilen för sju år sen. Har sen dess haft en förkylning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?