Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 912 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| YamahaJet | 2010-09-29 19:36 | |
![]() | Är det bara jag som smaksätter mitt ris med olja och kryddor/salter? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:38 | |
![]() | Baka eget bröd sparar man mycket pengar på. Så till vida att man inte tycker att tid är pengar, köpebröd godare och hatar att vara kreativ i köket. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:38 | |
![]() | Goodlade och fick fram att 1dl ris väger 80 gram. Man äter väl några deciliter ris eller? 200 g ris låter som en portion. | |
| vinter vit | 2010-09-29 19:41 | |
![]() | håller man sig till husmans kost så räker slantarna lånt i ett hushåll..en som vet .gillar att laga mat på enkla råvaror..närproduserade.. . | |
| typ3 | 2010-09-29 19:53 | |
![]() | Det är ju inte bara prislappen och smaken på maten som spelar någon roll. Hoppas att jag aldrig kommer att vara så fattig att jag inte anser mig ha råd med ekologiska djurprodukter, ex mjölk och ägg, och rättvisemärkt kaffe m.m. Bara några kronor dyrare för mig, men gör en rätt stor skillnad. | |
| manda89 | 2010-09-29 19:53 | |
![]() | Köp mycket fryspåsar och plastburkar. Köper tex storpack köttfärs när den är billig och lagar köttfärssås och fryser in och plockar fram när jag inte orkar laga mat. Både praktiskt och billigt. Bra tips är att inte krydda så mycket så kan man enklare variera smaken sen. | |
| typ3 | 2010-09-29 19:54 | |
![]() | självklart gäller detta även, i allra högst grad, även ekologiskt kött. Men ska man leva billigt antar jag att man väljer bort kött. | |
| JiZzMaSTeR89 | 2010-09-29 20:08 | |
![]() | Maten är väl det enda som kostade mer än vad jag räknade med när jag flyttade hemmifrån för första gången | |
| Dino78 | 2010-09-29 21:01 | |
![]() | Om man inte är kräsen och tycker att billiga märken är fullt godtagbara som föda (som jag) så är mat faktiskt inte så dyrt som en del försöker påskina. Om man tar klassikern spaghetti och köttfärssås. Blandfärs 39,90/kg, man får lätt ut 4 rediga portioner på 500 g, vilket alltså är 5:- per portion. 8:- för 1 kg spaghetti, varav man använder halva paketet? Alltså 1:- portion. I burk krossade tomater - 4:-? 1:- till per portion. 1 gul lök, för billigt för att ens ta med. 1 burk creme fracihe /grädde 10:- - 2,5 per portion. Baskryddor köper man på sig direkt man flyttar så det räknar jag inte ni just nu. Detta blir alltså typ 10:- för en portion. Så även om man räknar med att man har i lite ketchup, kryddor, buljong eller vad man nu använder sig av så tar jag i extrem överkant om jag drar till med 20:- per portion. men vad vet jag? Jag är kass på matte. :-) | |
| Dino78 | 2010-09-29 21:04 | |
![]() | Till TS, basvaror brukar kosta, det där man "måste" ha men aldrig tänker på. Småsaker...dels i skafferiet och kylskåp i form av kryddor och sånt men även annat. Tejp, fryspåsar, snöre, verktyg, glödlampor, batterier...ja allt sånt där.När man bor hemma är det så lätt bara gå till skåp och lådor och ta det man vil ha men sen när man bor själv är det inte lka lätt. :-) Så att starta upp ett eget hem kostar en del pengar i form av allt sånt. | |
| justforfun | 2010-09-29 21:30 | |
![]() | Vem mer än YJ äter 300 gram fläskkarré till middag? En normalportion beräknas innehålla 100-200 gram kött eller fisk. Om man äter potatis/ris och grönsaker till så blir man rejält mätt och kroppen får alla nödvändiga näringsämnen. | |
| justforfun | 2010-09-29 21:32 | |
![]() | Och med grönsaker menar jag inte bara sallad utan broccoli, paprika, lök och tomater. | |
| Labyrint | 2010-09-29 21:42 | |
![]() | Jag tycker det är skitlätt att greja det ekonomiskt. Det enda jag blev förvånad över var hur lätt det är att klara sig - trots allt gnäll om att studiebidrag osv skulle vara så lågt. Men visst, matlådor är ju en självklarhet, köper inte lunch ute ofta. Och massa klädshopping ägnar jag mig inte heller åt, men det går fint ändå. Ni kommer fixa det fint, du har ju tänkt igenom ordentligt innan, och det är bara en begränsad period. | |
| YamahaJet | 2010-09-29 21:43 | |
![]() | Jag har ingen aning om hur ni gör, jag var just på Coop och köpte mig frukost tills imorgon samt lite till, typ detta -Ägg -Mjölk -Tandkräm -Bananer, två avocadon -Bröd -Ett kilo ris -Creme fraiche, kesella -Corn Flakes samt eventuellt nåt mer, dock inget "dyrt" idag i form av kött eller dylikt. Notan landade likväl på 300 kronor, och hur länge räcker detta egentligen? Det var typ frukost för tre dagar och några mackor däremellan! | |
| Klantanka | 2010-09-29 22:01 | |
![]() | Kolla kvitton? För att förstå att det är billigare med äpplen för 20:- kilot än vindruvor för 30:-? Ursäkta, men det verkar inte bara lite konstigt... Vad får du ut mest av? Vad räcker längst, är billigast? En färsk kyckling eller en fryst (innehåller mycket vatten)? Färdigdelat grytkött eller en rejäl bit högrev? Osv. Kan väl ändå inte vara svårt att räkna ut? | |
| justforfun | 2010-09-29 22:15 | |
![]() | Låter väldigt dyrt, YamahaJet. Ett snabbt överslag landar på 170-200 spänn hos Willy:s. | |
| TakeAim - Ej medlem längre | 2010-09-29 22:27 | |
![]() | Jag tror faktiskt att det är stor skillnad mellan män och kvinnor när det kommer till mat. Generellt sett alltså. Min kille är, liksom YamahaJet, en stor man och han MÅSTE ha "riktig mat". Riktig mat för honom innebär bland annat de sakerna som YJ listade plus KÖTT. Jag är en ganska liten kvinna som egentligen inte har något behov av att äta kött, såser eller dylikt. Jag är nöjd med lite gott bröd, keso, sallad och mina Ben & Jerry's ;). Lägger hellre pengar på skönhetsprodukter och nöjen än käkar "riktig mat". | |
| YamahaJet | 2010-09-29 23:15 | |
![]() | Ja, det finns många som inte anser sig "behöva" äta ordentligt. Gemensamt för många av dessa är att man omedelbart ser det på dem. De är bleka, ser undernärda och svaga ut, man ser blå ådror överallt och de är allmänt mer slöa och inaktiva. Detta gäller tjejer i synnerhet där någon form av svältkultur är utberedd, nästan alla tjejer jag någonsin känt nojar över att äta och mest petar i maten när en måltid serveras, typ äter upp halva salladen och sedan får det vara. När jag ser en tjej äta upp en ordentlig måltid med bestämda tuggor så blir jag kär nästan omedelbart. Såvida det inte rör sig om en genuin tjockis förstås, utan om tjejen som äter ett halvkilo kött och sedan dominerar på basketplanen. Denna matkultur återfinnes i bland annat fd Jugoslavien. Det är därför vi är världens längsta folk och presterar mycket väl i idrottssammanhang trots vår litenhet. Människorna är aktiva och starka, det finns pondus i kvinnorna. I Sverige har tjejerna Lindsay Lohan som förebild och "nöjer sig med bröd och keso". | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-09-29 23:28 | |
![]() | Haha. Vem är Lindsay Lohan? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-29 23:30 | |
![]() | Du låter ganska mycket som någon rasbiolog nu | |