Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 660

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2010-09-29 23:43
Antal inlägg: 37631

en sak är säker att det måste varit en moderat

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 23:44
Antal inlägg: 11661

Som uppfann stridsvagnen?

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-29 23:46
Antal inlägg: 37631

ja livet är svårt för vissa risken att få hjärt infakt för att man retar upp sej på en cycklist,jag undrar är detvärt det

skrabban2010-09-29 23:52
Antal inlägg: 1031

Jag cyklar mycket i Malmö. Jag tycker att cyklister ska använda cykelbanor när sådana finns. Det är i lag förbjudet att cykla på trottoarerna. Det blir böter om polisen ser det. Det finns kombinerade cykel och gångbanor också. Sedan tycker jag att det finnas ett körkort eller ett bevis på att man klarar att cykla rätt i trafiken. Man borde få göra en uppkörning och även ett teoriprov. Som det är nu så struntar cyklisterna många gånger fullständigt i alla regler när de cyklar på trottoarer och cyklar utan ljus. Jag tycker också att både cyklister och bilister ska bjuda till i trafiken. Både när man cyklar och kör bil så är det mycket viktigt att ha ögonkontakt med varandra. Hade alla tagit hänsyn till varandra i trafiken så kan olycker undvikas och många människorliv sparas.

apbur2010-09-29 23:55
Antal inlägg: 9699

sverigesradio.se/sid...ru pp=11580

strömavbrott2010-09-30 00:06
Antal inlägg: 316

Det måste finnas plats för alla trafikanter: gående, cyklister och bilister. Men inte på samma körbana. Det är verkligen hög tid att bygga ut cykelbanor som inte ligger mitt i en körbana för bilar eller på en del av en trottoar, utan på en SEPARAT CYKELBANA. Det är bara för politikerna att bestämma och budgetera för det. NU!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-30 00:16
Antal inlägg: 4050

Har aldrig tänkt på att det är förbjudet att cykla på trottoarer. Trodde jag alla gjorde. Finns det nån som nånsin åkt dit för det?

skrabban2010-09-30 00:19
Antal inlägg: 1031

Ja det finns dom som har åkt på böter i Malmö. Jag kommer inte ihåg om det är 600 eller 800 kr i böter.

Megaherz2010-09-30 09:33
Antal inlägg: 3304

"Visst, antingen blir man nästan påkörd av passerande bussar och bilar som susar förbi endast någon decimeter från kroppen, eller så kör man upp på den tomma trottoaren och riskerar böter som man aldrig skulle få? Jag får hellre 500 kr i böter var tionde år än cyklar 30 cm från förbipasserande bussar varenda dag."

Ok, det måste vara fruktansvärt att bo där du bor. Här är landsvägarna tillräckligt stora så att bilar kan köra om med säkert avstånd när man cyklar på vägen (som det dessutom är skyltat att man ska göra!!) och inne i själva stan kan bilarna inte köra snabbare än 30 pga för mycket trafik, alltså är det ingen lastbil som susar förbi farlig nära.
På de flesta ställena inne i stan ligger det en cykelfil anslutande till "bilvägen", man uppmanas alltså att köra precis bredvid bilarna.

Och när jag tog mitt körkort betonades det väldigt starkt att man inte har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Cyklar det någon på vägen är det din skyldighet (liksom hans) att se till att det inte händer något, stackars du kanske måste bromsa lite.. buuhuu.

remvanrijn2010-09-30 09:38
Antal inlägg: 16488

se, det finns hopp för oss bilister

www.sydsvenskan.se/l...fr iad.html

Sote2010-09-30 09:46
Antal inlägg: 3557

Megahertz-Helt riktigt, håller med fullt ut. Jäkla gnäll på bilister som måste hålla hastigheter,följa trafikregler, visa hänsyn speciellt mot oskyddade trafikanter och dessuton får man inte själv bestämma om man kan köra efter ett par glas vin!!!
Jag tycker det är läskigt att folk som har den synen överhuvudtaget får köra bil. Det är inte alls särskilt svårt eller irriterande att göra som man ska och visa lite hänsyn. Om man nu inte tycker att man själv är guds gåva till mänskligheten förstås.......

apbur2010-09-30 10:30

Jag tycker folk kan prova att cykla i över 30 km/h på cykelbanorna och sen berätta om de upplevde resan som säker. Det är skarpa kurvor, dålig sikt, hundar, barn, gående, höns, knölig asfalt och lite annat som gör att man måste vara väldigt snabb i reflexerna för att kunna parera i tid.

Att alla cyklister, söndagscyklare som tävlingscyklister, ska samsas på befintlig cykelbana, tillsammans med barnvagnar, tonårsgäng och hundägare, är bara dumheter.

Minta2010-09-30 10:50
Antal inlägg: 20042

Larvbrud, jag blev stoppad av en cykelpolis när jag cyklade på trottoaren en gång. Jag hade dagen innan flugit in i en bildörr som öppnades mitt framför näsan när jag kom cyklande i hög fart och fått en spricka i knäet som följd. Polisen var mycket auktoritär men jag klarade mig frön böter.

Minta2010-09-30 10:51

När man promenerar på en kombinerad gång- och cykelbana blir alla parter irriterade. Cyklisterna kommer susande i hög fart och gångtrafikanterna är i vägen.

Minta2010-09-30 10:53

Det finns absolut inte cykelbanor överallt men det är toppen där de finns. Det är oundvikligt att cykla i trafiken, oavsett om man betalat skatt eller inte och oavsett om man är en duglig samhällsmedborgare eller inte.

YamahaJet2010-09-30 10:57
Antal inlägg: 2239

Okej apbur, så vi skickar ut alla tioåringar på cykel på bilvägen istället. För det viktigaste är ju att gångtrafikanterna är nöjda?

Bilisterna behöver ju bara bromsa och köra i kolonn bakom cykeln, vad är det att gnälla över?

Eller omvänt, varför ska inte cyklisterna behöva stanna eller sakta ner ibland för att mötas med en fotgängare på en annars tom trottoar? Va? Varför är det en främmande tanke? Är det lättare för en cyklist att sakta ner lite eller tre lastbilar som aldrig kommer förbi den inbillade tävlingscyklisten som tror att han cyklar lika snabbt som biltrafiken?

Sote2010-09-30 11:13
Antal inlägg: 3557

YJ-enkelt-det är förbjudet att cykla på trottoaren. Lika förbjudet som det är för dig att köra på en cyklist. Gilla läget,andas i fyrkant och tänk på att du förhoppningsvis lever tillräckligt länge för att komma dit du är på vär i alla fall. Det är inte bra att hetsa upp sig för precis allt speciellt sånt som du som privatperson inte kan påverka ändå så riskera inte en infarkt bakom ratten.

apbur2010-09-30 11:18

Yamaha, som det ser ut nu så befinner sig tioåringarna på cykelbanorna där andra cyklister passerar i hög fart. Det är du som vill att det ska vara så. Du vill kunna köra för fort på en väg som är så smal att man inte ens kommer förbi en cyklist i vägrenen.

Själv tycker jag racercyklisterna kan fortsätta cykla på vägarna eftersom jag anser att det är säkrare. I stan får man räkna med att inte komma fram särskilt fort.
Jag kan inte riktigt se problemet. Det verkar som att du åkt över avspärrningarna för ett cykellopp eftersom du upplever att du inte kommer fram på vägarna för alla cyklister.
Lastbilar som inte kommer förbi en cyklist? Kom igen, vad är det för hittepå-scenarier?

Concerta2010-09-30 11:23
Antal inlägg: 31

Förbjud bilar i tätorten överhuvudtaget. De kan köra mellan städerna och runtom..
Miljöbovar allihopa...

bj-olle2010-09-30 11:54
Antal inlägg: 3350

megahertz, skönt att se någon bilist skrika om sina rättigheter där du bor de senaste två veckorna... :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?