Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mimikryp | 2011-01-25 07:18 | |
![]() | Mmm, JR är inte alls en bra nybörjarhund, så LYCKA TILL!!! (Du kan nog behöva det. :-( ) | |
| onyxea | 2011-01-25 10:06 | |
![]() | Vi är idag stolta ägare till en Irländsk setter (och fodervärdar åt ytterligare en) men nästa hund kommer bli en mindre ras av praktiska skäl (försök åka tåg med två hundar som är 65 cm i mankhöjd ;) ). Vi funderar på tax eller västgötaspets. Om jag var du skulle jag ta en till på maltesern en mycket trevlig liten hund som jag upplever som en ganska tyst ras (för att vara småhund). De kräver viss pälsvård men många håller sina maltesers kortklippta och de är då ganska lättskötta. Ett annat tips (om man gillar mops och fransk bulldog) kan vara bostonterriern som om jag förstått saken rätt inte drabbats riktigt lika hårt av hälsoproblem till följd av den korta nosen, de är dessutom lite mindre kompakta i kropppen så höftproblem ska vara mindre vanliga. lycka till! | |
| limpan__2 | 2011-01-25 10:49 | |
![]() | Lycka till med JRT:n, jag är helt övertygad om att du kommer få ett stort utbyte av den lilla rackaren. Skaffade själv en sådan som första hund och visst är de tjuriga ibland men samtidigt underbart lättlärda! Mitt tips är att hitta på mycket aktiviteter, allt ifrån motion till avancerad hjärngympa. Man brukar säga att en trött Russell är en lycklig Russell så det är lätt att se när man är på rätt spår:) | |
| rastapopolos | 2011-02-15 14:29 | |
![]() | Det handlar inte om att en vis ras är mer skällig än andra. En skällig och "jobbig" hund är det för den inte får utlopp för sin energi och sina intressen. Läs på så mycket du kan om rasen och träna sedan med den med övningar som passar till hundens avelsyfte. En brukshund kan vara ganska dragiga i koppel tex. men låter du hunden ha en väst med en vattenflaska som den bär på får den arbeta som den är avlad för är genast mer lätthanterlig. hunden ska inte anpassa sig efter dig. det är ditt ansvar att hunden får utlopp för sin energi och sina intressen. Det finns inga sämre eller bättre förstagångsras, det handlar om hur du som ägare låter din hund få utlopp för sin energi. Och ge den massa kärlek såklart! :) Lycka till! | |
| Fazilja | 2011-02-15 16:01 | |
![]() | Blandras? Sjukdomar - försäkra hunden. | |
| slånbär | 2011-02-15 19:24 | |
![]() | Rastapopolos-det finns absolut bättre och sämre förstagångsraser. Det finns många uppfödare till sk krävande raser som faktiskt inte säljer till förstagångsägare och tar du en till på hundstallet så ger det en rätt tydlig bild. Du har helt rätt i att det hänger på vad man som ägare gör med och för sin hund men som hundägare så lär man sig av erfarenheterna man får när man har hund. Man skaffar sig kunskap och kontakter med tiden. Många är dom hundägare som inte riktigt fattade vad dom gav sig in på när dom skaffade en för stor eller /och krävande ras. Risken för att det inte blir riktigt bra är mycket större när rasen är krävande. Du kan ofta rätta till saker men med vissa hundar är det svårare än med andra. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-02-15 19:34 | |
![]() | skaffa en le-lou fast de skäller ju rätt mkt. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-02-15 19:36 | |
![]() | Måste säga att jag tycker det här med "förstagångsraser" är fånigt. Som att man ska uthärda 15 år med en Cocker Spaniel, innan man är redo för den "besvärliga" rasen man egentligen vill ha? Snacka om omständligt förfarande. Det handlar väl mer om vad man är för typ av person. Det finns raser som aldrig kommer att passa vissa personer oavsett hur många övningshundar de än skaffar. Läs på, fundera på hur mycket tid och kraft man vill lägga på sin hund - och välj efter det, inte efter utseende eller popularitet så ordnar det nog sig. | |
| Sissie | 2011-02-15 20:37 | |
![]() | Så klok du är som frågar innan du köper hund. Det absolut bästa man kan göra innan man köper hunden är att gå en kurs i hunduppfostran. Här är en länk, exempel på kurs: www.skovdehundskola....;I temid=33 Jag rekommenderar dig verkligen att skaffa en renrasig hund och att kolla upp hundens föräldrar och längre bak i leden. Kennelklubben har uppgifter om hundar som är registerade kennet.skk.se/avelsdata/ Här kan du få reda på om förekomst av sjukdomar etc. Du får information om man kontrollerat ögon och höfter etc. Det kan låta fånigt att göra ingående kontroller men det kan löna sig oerhört mycket i slutändan. Visserligen får du betala lite mer för hunden men det är värt det. Det finns många som korsar och föder upp hundar hej vilt utan särskilt god kontroll. De är inte med i svenska kennelklubben. Ytterligare: Någonstans kan du säkert få fram vilka hundraser som är friskare än andra. Du kan kanske kolla med Agria försäkringsbolag. Tänk efter noga vilken typ av person du själv är. Vill du jobba med hunden? Vill du ha en liten butler? Vill du stimulera din hund mer än promenader? Vill du hålla på med pälsvård, (klippa, rycka etc) eller vill du dammsuga hår hela tiden? Det är mycket arbete men vansinnigt roligt och givande. Lycka till! | |
| slånbär | 2011-02-15 21:29 | |
![]() | Sissie-hon har redan bestämt sig för en Jack Russel. Så hon är nog beredd på att få aktivera och promenera en hel del får man hoppas. | |
| -Snödroppe- | 2011-02-15 22:36 | |
![]() | Det är nog bättre att fundera ett tag till om man verkligen behöver skaffa sig en hund. | |
| I gott bevar | 2011-02-15 22:52 | |
![]() | Personlig erfarenhet av jack russel, pälsvård - JA, dess päls fastnar överallt! måste ryckas ofta. Skälliga - Ja, dock går det att träna bort men det krävs mycket! Energiska - JA, kan man lugnt säga. Första gångs hund? absolut, men räkna med stenhård träning och ja det kommer vara pain in the as de första åren. Kastrera tidigt om det är en hane..... | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-02-15 23:52 | |
![]() | Blev lite ofrivilligt med tax för sju år sedan. Gillade inte hundar i allmänhet, trodde mig vara kattmänniska. Den taxen blev "min". Hon fick mig att bli intresserad av hundar, deras beteenden osv. Och jag fick en osviklig vän. I dag har jag tre taxar. Alla är dom underbara personligheter och verkligen kära familjemedlemmar som älskar alla, små som stora. Vänliga, sällskapliga och roliga. Nybörjarhund vill man kanske inte kalla taxen för men ALLA hundar/raser behöver stimuli, leka, motion, jobba med skallen, kärlek o s v. Det är du som väljer hunden, inte den dig. Det är ansvarsfullt att titta igenom vilka raser som kan passa just dig...däremot är jag inte övertygad om att det måste vara renrasigt. Blandraser...och nu får jag väl ducka då...är inga hundar att förakta, tvärtom många gånger. men läs böcker, gå kurser med din hund för att få det optimala samspelet. Lycka till, du kommer att få en vän för livet. =) | |