Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 671 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2011-01-03 13:51 | |
![]() | Det är fortfarande en dålig jämförelse. Idrottare som grupp kan inte belasta sjukvården mer än överviktiga som grupp. Överviktiga riskerar att drabbas av flera sjukdomar som kräver lång tids, i många fall livstids behandling medan idrottare återhämtar sig snabbt och dessutom lever på ett sätt som förebygger framtida besvär. Att fetman bland folk är ett stort problem för både sjukvården och folkhälsan är ju knappast nåt nytt. Men jag skulle ändå säga att det absolut största problemet rent ekonomiskt är att vi lever länge och ger gamla människor enormt kostsamma behandlingar under många, många år. Vi skulle kunna erbjuda varenda överviktig en magsäcksoperation om inte en stor del av befolkningen var vårdkrävande 80-åringar. Rent krasst är det våra gamla som kostar. Enorm mycket. | |
| slånbär | 2011-01-03 13:51 | |
![]() | Nemesis- Om vi börjar tänka i dom banorna då riskerar vi att till slut hamna i ett samhälle där bara dom starka klarar sig bra. Med den synen så borde ju barnfamiljer själva betala för dagis och skola för varför ska en som inte har baran vara med och betala för deras utbildning om barnomsorg. Skaffar man barn så får man ta hand om dom själv eller själv betala för det? Du får själv se till att välja en utbildning som ger dig jobb för annars får du klara dig utan samhällets hjälp. Tanken att det alltid är individens eget ansvar och att var och en sköter sig själv hör i mina ögon inte hemma i ett modernt samhälle. Det finns ju exempel på länder där det synsättet styr och där skulle inte jag vilja leva i allafall. Men så är jag uppvuxen med rötterna i det gamla arbetarsverige med släktingar som kämpade hårt för rätten till tex fackförbund, förskolor, skolor för alla, bra sjukvård m.m. m.m Jag är med andra ord emot bara tanken på att dela upp oss i olika grupper beroende på vilka vi är, var vi kommer ifrån,hur vi ser ut eller vad vi gör. Hur skulle du själv tänka om du fick ett barn med särskilda behov och du fick veta att har du inte råd att ta en egen försäkring(vilket nästan aldrig går i allafall om du har ett sådant barn) så får du antingen betala för all extra omsorg som barnet kräver eller så får ditt barn leva så bra det går med dom medel ni har? Nu handlade visserligen inte förslaget om just detta men grundtanken är ju densamma-sätter du dig i en situation frivilligt så får du löösa den själv. Även att skaffa barn är ju dels frivilligt men dels en risk. | |
| slånbär | 2011-01-03 13:52 | |
![]() | Apbur-då kanske vi ska återinföra ättestupan om dom gamla inte har anhöriga som kan ta hand om dom? | |
| slånbär | 2011-01-03 13:57 | |
![]() | Socialstyrelsen rapporterar om idrottsskador under 2007: www.socialstyrelsen....2n yhet.htm Drygt 104 000 personer i Sverige skadades under 2007 när de idrottade och behövde söka sjukvård akut. De flesta skadorna uppstod i samband med fotboll. IDB Sverige består av data som samlas in från åtta svenska sjukhus – akutmottagningar och jourcentraler – och under 2007 rapporterades 47 529 skadefall in. Sett till ålders- och könsfördelning stämmer befolkningen i upptagningsområdena väl med fördelningen i Sverige som helhet. Med IDB är det därför möjligt att göra nationella skattningar. IDB innehåller information om alla typer av olycksfall och avsiktliga skador. En stor mängd utgörs av idrottsskador. Statistiken visar att 94 procent av dem som skadade sig i samband med att de idrottade var under 45 år. Barn (0-17) svarade för 54 procent av skadorna. Närmare 30 procent av idrottsskadorna inträffade i samband med fotboll. Knappt 9 procent skadades i samband med ishockey och 8 procent i samband med hästsport. Vet inte hur det ser ut med dom överviktiga som grupp men man kan nog säga att dessa skador måste innebära en hel del belastning på sjukvården. | |
| apbur | 2011-01-03 13:58 | |
![]() | Allt sker på bekostnad av någon annan. Man ska inte tro att man kan prioritera de grupper man råkar brinna extra mycket för och samtidigt förneka att det är på bekostnad av någon annan grupp som någon annan brinner extra mycket för. En magsäckoperation istället för att korrigera skelögdhet hos barn eller nåt annat tårdrypande. | |
| apajävel | 2011-01-03 14:02 | |
![]() | Apbur - jag gillar ditt namn ^^ | |
| slånbär | 2011-01-03 14:02 | |
![]() | Men frågan apbur är ju -är det rätt och vem bestämmer då vilka grupper som ska prioriteras. Eller ska vi ha ett samhääle där var och en tar eget ansvar fullt ut men betalar i gengäld nästan intgen skatt? Du kanske skaffar barn och tar den kostnaden och hoppas på att dom i sin tur tar hand om dig när du blir gammal. En annan struntar i barn och kan betala för sig själv när han blir gammal. | |
| apbur | 2011-01-03 14:14 | |
![]() | Det ramlar inte in unga människor med skelettskador på akuten. Det är skytteltrafik med gamla, multisjuka människor. Det är andra som bestämmer vilka grupper som ska prioriteras. Det sker ju alltså redan. När en grupp blir onödigt kostsam så är det ju i princip oetiskt att inte försöka motverka detta. Just för att allt är på bekostnad av nåt annat. Fetma kan ju individen själv påverka vilket gör att det är lätt att angripa den gruppen. Förut försökte man spela på folks dåliga samvete genom att påminna om att barnen i Afrika svälter när någon inte orkade äta upp det som fanns på tallriken. Nu kanske vi ska ändra på det och påminna om att barnen behöver korrigera sin skelning för att inte bli mobbade när nån skrapar ren sin tallrik. | |
| LisaLong | 2011-01-03 14:17 | |
![]() | Ja vad kan man säga....det är för jävligt rent ut sagt | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-01-03 14:19 | |
![]() | "Rent krasst är det våra gamla som kostar. Enorm mycket." Extra skatt på pensionärer! Nu klämmer vi åt dem!! | |
| _Loved_ - Ej medlem längre | 2011-01-03 14:22 | |
![]() | En överviktig person kan göra nått åt det. En dumskalle är alltid en dumskalle! | |
| MissVe | 2011-01-03 14:44 | |
![]() | och yngre lär vi inte heller kunna bli... haha det här var en rolig tråd. | |
| bosse_s | 2011-01-03 14:51 | |
![]() | Vi går åt rätt håll! Jag ser inom en snar framtid Sverige där "invandrare" neutraliserats (antingen försvenskats eller skickats iväg), där stat och kommun fokuserat på kärnverksamheten (läs: Polis), där den som har rent mjöl i påsen och ett sunt leverne inte har något att oroa sig för. Och resten får ta lite övervakning, extraskatt och att barnen skickas till BUP För Sverige i Tiden! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-01-03 14:54 | |
![]() | Den där snubben verkar ha en grovt fördröjd pubertal revolt. | |
| Lillstölla | 2011-01-03 15:01 | |
![]() | "En överviktig person kan göra nått åt det. En dumskalle är alltid en dumskalle!" Stämmer ju faktiskt inte att en överviktig kan göra nåt åt det. I vissa fall, javisst. Men många kan faktiskt inte göra ett dugg åt att de väger som de gör, medicinering, nedsatt rörelseförmåga osv är stora hinder. Sen kan man äta riktigt sunt utan att det gör någon som helst skillnad. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-01-03 16:39 | |
![]() | Militärer i utlandstjänst är en grupp som medvetet utsätter sig för risker, straffskatt på svenska afgansoldater? | |
| slånbär | 2011-01-03 16:50 | |
![]() | Tja med det resonemanget som vissa verkar ha så finns det ju mycket vi själva kan påverka. Vi kan tex välja att inte utöva sporter som innebär risk för skador, vi kan kontrollera vårt ätande, låta bli att röka, dricka alkohol eller andra droger inkl läkemedel, vi kan låta bli att skaffa barn ,där har vi ju verkligen en resursslukare med förlossningsvård, föräldrapenning,barnomsor g,skola, vård av barn m.m, låt dom som har råd att bekosta detta själva skaffa barn. Problemet med allt detta är ju just att vi då riskerar att faktiskt bli gamla men det går väl att lösa genom att alla som inte har familj som kan sörja för dom och inte själva har råd att göra det helt enkelt placeras på fattighuset som man gjorde förr och lät dom svälta ihjäl. Fast själv måste jag säga att jag inte vill leva i ett sånt samhälle. Jag har aldrig direkt använt mig av sjukvården varken för mig själv eller mina barn , mina föräldrar dog när jag var ung (dom hade då den goda smaken enligt vissa här att göra det) så dom är ingen belastning heller, jag har bortsett från nån enstaka barnsjukdom som vattkoppor inte varit hemma för vård av barn och är nästan aldrig sjuk själv. Detta betyder inte att jag tycker att dom som behöver den här hjälpen inte ska få det-för mig är det självklart att vi måste ha ett samhälle där även dom svagaste har rätt till hjälp. | |
| apbur | 2011-01-03 17:00 | |
![]() | Jag tycker inte alls det är jättekonstigt att försöka få folk av avstå från att skada sig själva just för att det blir en kostnad för samhället. Varför bara vara solidarisk åt det ena hållet? Det är ju ett väldigt respektlöst beteende att utsätta sig själv för svårigheter bara för att man vet att andra kan lösa problemen man själv skapat åt en. | |
| La bruja | 2011-01-03 17:24 | |
![]() | Apbur-om din ålder på din profil stämmer så antar jag att du inga barn har. Och med din syn på saker så bör du nog inte skaffa några heller för där har du något som belastar samhället och dig själv mer än vad både dom gamla och dom överviktiga gör. Du har möjligen inte själv belastat samhället genom att gå i skolan? Ja grundskolan är ju lagstadgad men gymnasiet är ju frivilligt så det kan jag ju inte tänka mig att du har gått-du gick förhoppningsvis rakt ut i arbetslivet så du har kunnat försörja dig själv sedan du slutade nian. Detta tar jag för givet eftersom du verkar tycka att man inte ska göra sånt som är en belastning på våra skattemedel. Du tar väl också hand om och försörjer dina mor och farföräldrar tillsammans med dina andra familjemedlemmar eller hur? Jag menar så dom inte är till onödig belastning. Ser du det orimliga i det resonemanget? | |
| apbur | 2011-01-03 17:56 | |
![]() | Haha, om min ålder på profilsidan hade stämt vore det mer rimligt att det var mitt barnbarnsbarn som tagit över kontot. Låt mig höra, hur har vi då råd med alla barn som föds hela tiden? Du har nog missat att barnen växer och blir äldre. Nej, föräldrar ska inte känna att de belastar samhället onödigt mycket. Snarare tvärtom. På det här forumet verkar det vara lite för kontroversiellt att anse att folk naturligt borde respektera välfärdssystemet istället för att pissa på den. Jag har inte ens sagt att det är en bra idé att låta feta betala extra skatt. Jag har sagt att jag tycker att det är rimligt att ta med kostnadsaspekten när någon ägnar sig åt självskadebeteende. I framtiden vågar vi kanske ställa mer krav på feta personer som söker vård för fetmarelaterade sjukdomar. Går de inte ned i vikt kan de inte erbjudas någon behandling. Givetvis ska de få hjälp med motivationen. Precis som man valt att göra med andra grupper. | |