Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kriasa | 2011-02-22 16:46 | |
![]() | Public service behövs eftersom vi behöver oberoende medier som granskar demokratin. Av samma anledning kan vi inte lägga avgiften på skatten. Det skulle göra bolagen beroende av att hålla sig väl med makten för att inte få sänkta anslag. Sen kan man diskutera om public service som i dag ska styras av ett 50-procentsmål, där målsättningen är att hälften av befolkningen varje dag ska titta på SvT. Kanske skulle de satsa pengarna på smalare kvalitetsprogram och samhällsbevakning, men det skulle å andra sidan riskera att betalningsviljan hos allmänheten minskade eftersom få tittar på smala kvalitetsprogram och samhällsbevakning. | |
| Yamma | 2011-02-22 16:49 | |
![]() | Kriasa, jag tycker nog att de kan satsa på bättre program som roar fler, då skulle det eviga tjafset om "jamen jag tittar aldrig på svt" (vilket är skitsnack, antingen är det melodifestivaler, morden i midsomer, nyheter, sport eller nåt annat event) sluta. | |
| Måns_E | 2011-02-22 16:59 | |
![]() | Kriasa, argumentet med att man inte skall lägga TV-avgiften som en skatt för att politikerna i så fall får för stor inverkan är lite underlig. Redan idag så regleras ju det mesta, bland annat avgiftens storlek och hur den får drivas in, i lagar som är just bestämda av dessa politiker. Så jag förstår inte riktigt på vilket sätt public service TV och radio skulle bli mer bundna av en i lag bestämd budgetpost, jämfört med en i lag bestämd avgift. | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-22 17:03 | |
![]() | Dessutom skulle en avgift via skattsedeln bli väsentligt lägre(hoppas jag?) än nuvarande avgift. Till gagn för människor som har det knapert. | |
| Måns_E | 2011-02-22 17:10 | |
![]() | Jo, dels skulle man kunna skrota radiotjänst, dels skulle alla få betala, och de allra flesta som betalar licens idag skulle behöva betala mindre. Vilket jag tycker är en nog så viktig anledning att skattefinansiera det. Jag tycker gott och väl att pensionärer med ynkliga pensioner inte skall behöva betala så mycket för att få äga en TV. | |
| henrik_l | 2011-02-22 17:14 | |
![]() | gnagelram: ja var det inte tänkt så? | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-22 17:14 | |
![]() | Håller med Måns där. | |
| remvanrijn | 2011-02-22 18:50 | |
![]() | avskaffa tv licens och inför reklam och sponsorinslag. Pay per Viev är mitt ideal, ; man får de program kunderna vill ha. Program som riktar sig till en small publik kommer att kosta mycket.. men det gör en bil som endast 1000 människor vill köpa också. | |
| le-lou | 2011-02-22 18:54 | |
![]() | "Public service behövs eftersom vi behöver oberoende medier " Ja om de nu vore oberoende så visst.... men det är ju de inte. | |
| Kriasa | 2011-02-23 15:39 | |
![]() | Jag skulle vilja påstå att de faktiskt är ganska oberoende. I den mån det är möjligt att vara det. | |
| Emollas | 2011-02-23 15:48 | |
![]() | Det är konstigt med en del av sveriges befolkning de vill ha kakan men inte vill de betala för den snacka om att samhället går i stöpet om alla tänkte så. Nä för mig får dem gärna baka in tv-lincensen i skatten. Jag slår vad om att aklla använder denna public service tjänst på något sätt. ser dem inte på tv så lyssnar dem på radio och gör dem inte det så sitter dem vid datorn. Så det finns ju tre sätt att använda sig av nätet. Kom inte och säg att du inte har en radio i bilen | |
| Lillstölla | 2011-02-23 16:12 | |
![]() | Tycker det är löjligt med tv-licens. Ska man betala för 2 kanaler man aldrig någonsin kollar på, formatet är förlegat och bör avskaffas. Och hela diskussionen med att betala tvlicens för att man kan se vissa program SVT visar på nätet är ju idiotiskt. De får väl ge fasen i att lägga upp det på nätet så folk kan se det där, de konkurerar ju liksom med sig själv på sätt och vis. Emollas: Radio är inte längre omfattat av tv-licensen enligt en tjej på Radiotjänst jag pratade med häromdagen så det har ingen relevans i diskussionen i så fall. | |
| Emollas | 2011-02-23 16:21 | |
![]() | jasså det visste jag inte varför heter det då radiotjänst | |
| Lillstölla | 2011-02-23 16:30 | |
![]() | Det får du nog ta och fråga dom. Men de lär ju inte ändra namnet enbart för att det inte längre gäller radio! | |
| Behringer | 2011-02-23 17:14 | |
![]() | 5 TV-kanaler är det väl ändå som ingår i SVT:s utbud. 1an, 2an, kunskapskanalen, barnkanalen och SVT 24...? Men oavsett så är det ganska bra med TV som är fri från politisk och kommersiell påverkan och det känner jag kan vara värt ett par hundra i månaden. Ta exemplet med ICAs ommärkning av bäst före datumet på sin köttfärs. Undrar hur det gått med TV4:s reklamintäkter från den kanten om Kalla Fakta ens försökt avslöja oegentligheterna? | |
| Snoosy | 2011-02-23 18:01 | |
![]() | Le-lou, för en gång skull så hålelr jag helt med dig. Vi betalar redan en avgift för att använda Internet. Så en till är helt fel. | |
| Yamma | 2011-02-23 18:46 | |
![]() | Som sagt handlar det inte om en avgift för att använda internet, utan om en avgift för att kunna titta på SVT med hjälp av internet. | |
| Måns_E | 2011-02-23 21:14 | |
![]() | Jo, och det blir ju sådana absurda effekter om man med näbbar och klor skall klamra sig fast vid en finansieringsmodell där varje "hushåll" skall betala för "apparater" som "kan" ta emot sändningar från SVT (Av någon underlig anledning så är SR undantagna) Nästa rimliga steg är väl att alla hushåll i hela världen som har internetabonnemang skall betala svensk tv-avgift? | |
| sven_p | 2011-02-23 22:28 | |
![]() | Det handlar väl inte om en avgift till för de som redan betalar tv-licens. Vad jag har förstått så ska en dator/internetuppkoppling likställas med innehav av TV och då ska licens betalas. Men som sagt, betalar du redan licens så är det inga problem. | |
| Mia W | 2011-02-23 22:36 | |
![]() | Jag tycker att public service-tv skall finansieras via skattsedeln och då kan alla nya sätt att se på tv inkluderas i den avgiften. Poängen med detta är att då kan inte ens moderata ministrar klara sig undan att vara med och betala. Det finns ett stort värde i att ha reklamfria kanaler och kanaler som kan ge oss en annan typ av program än den som de reklamfinansierade kanalerna ger. | |