Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 684

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Liltif_Nomad2011-06-06 18:40
Antal inlägg: 369

Vi lekte under örnens vingar, särskilt på föreningar då många barn skulle leka. Annars ibland halli hallå. Bro bro breja tyckte vår fröken vi skulle leka. Sedan var det dunken, sittleken och handklappningslekar som säkert var extremt förvrängda (en hette si si come play me och en annan en sjöman skuller resa och den sistnämnda gick: En sjöman skulle resa vart vart vart till Montaland o en kolli kolli kolli banjo). Lixom, fattar vad den handlar om???

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-06 18:47
Antal inlägg: 37631

sittleken,är det den lek ,där det ska vara en stol mindre en vad det är barn,och när musiken stannar ska barnen hinna sätta sig först och sen tas det bort en stol till, tills det bara är ett barn kvar som vinner?eller menar du någon annan sittlek?

MeeleX - Ej medlem längre2011-06-06 22:35
Antal inlägg: 355

Oj, gjort ganska mycket på rasterna som liten..blindblock körde vi ett tag minns jag. Under hökens vida vingar med, som någon tidigare nämnde. Det var till en början en som stod i mitten och sa en färg, alla som hade den färgen på kläderna fick gå förbi, medan resten skulle springa förbi och försöka att inte bli fångade, blev man fångad hamnade man själv i mitten. Så körde man det tills alla blivit fångade.

Sen körde vi mycket med pogs, GoGo:s, pokemonkort och kulor också. Många tusen kronor man lagt på lite plast och kartong ^^

Dumle862011-06-06 22:39
Antal inlägg: 351

Tess, jag tror "jag begär krig" också kallades "land och rike".

Annars:
Land och rike!

Liltif_Nomad2011-06-06 22:42

Jag vet den andra sittleken med stolar, men den kallade vi något annat. Sittleken påminner om förstenad, men man sätter sig istället och sista som stätter sig förlorar, vad som hände efter det minns jag inte.

Liltif_Nomad2011-06-06 22:43

Hökleken gick till så här men jag tror vi hade den varianten att man måste hålla handen på färgen med.

festlek.se/under-hok...r- kom.html

Liltif_Nomad2011-06-06 22:45

Jaha det fanns svar på det innan. Oj.

Liltif_Nomad2011-06-06 22:47

Mer en gympalek, men vad heter den leken där man är 2 lag och man ska undvika att bli träffad av en mjuk boll?

Pocaloca2011-06-06 23:19
Antal inlägg: 2156

tittut bakom en knut! =)

MeeleX - Ej medlem längre2011-06-06 23:33
Antal inlägg: 355

sittleken heter "hela havet stormar".

2 lag som kastar bollar på varandra borde vara "spökboll", eventuellt dodgeball beroende lite på reglerna ^^

Megaherz2011-06-07 08:58
Antal inlägg: 3304

Den först nämnda leken kallar vi "1 2 3 rött ljus" :D

Mycket fotboll, bandy, friidrott (Pappa arrangerade alltid OS med alla grannbarnen), Land och rike, Kungen, Pricken, Stenåldersby :)

Vill vara liten igen

Emellertid2011-06-07 16:25
Antal inlägg: 154

Vi lekte näsa. Man tar en pinne och ritar en ring runt sig själv, och sedan gäller det att kasta en kortare pinne i de andras ringar. Om man lyckas sparka iväg pinnen så får man dra en "näsa" ända dit där pinnen har landat, men om pinnen landar inne i ringen måste man dra ett streck i pinnens längdriktning som alltså minskar ringen. Ju större ring man får desto svårare blir det att stoppa pinnarna som kastas.

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-08 00:53
Antal inlägg: 37631

kommer i håg denleken"näsa" men jag kommer inte ihåg vad vi kallade den leken

Liltif_Nomad2011-06-08 01:10

Men oj jag minns näsan nu. Det minnet måste suttit långt inne.

Laserswärd2011-06-08 01:28
Antal inlägg: 1172

Här är lite av vad jag kommer på: Burken, tjuv och polis, "nigger" (har hört att den heter kung/king numera, kanske lite mer passande), hoppa kråka, hoppa hage, bygga kojor, palla äpplen, mata "hemlösa" katter, wrestling (vilket alltid slutade med en rejäl olycka) bygga hem till djur man hittade typ; humlor och grodor, spelade kula (eller snarare lurade av de yngre barnen kulor), lekte och berättade spökhistorier i övergivna hus/byggnader, hajen (någon agerade haj nedanför en rutchkana och utmanade en att åka ned för den utan att bli kullad). Sedan så samlade jag och mina vänner på marvel samlarkort som vi bytte och satt och läste på mycket.

Sedan så hann vi faktiskt spela på atarin och nintendot/sega master system också. Det ena uteslöt inte det andra. :)

Emellertid2011-06-08 09:01
Antal inlägg: 154

Ja, näsa var roligt... jag lekte den med min 7-åriga dotter i förra veckan, och hon tyckte att det var en jätterolig lek. Vad har ni andra för namn på den?

paddan942011-06-08 10:17
Antal inlägg: 51

den leken lekte vi också i finland, men här kallade vi den Spegeln.
sen lekte vi okså bollen på sin plats.
en sparkade i väg bollen, och så länge han sprang efter bollen och satte tillbaka den på sin plats, så hade dom andra sprungit och gömt sig.
och sen började han lete efter personerna, och när han hittade någon sprang han tillbaks till bollen och ropade, bollen på sin plats "Nina". (om personen han hittade hette så).
och sen om någon ville befria nina, så skulle dom försöka springa fram och spraka iväg bollen, före den som "är". och lyckas någon med det, måste den som "är", springa efter bollen, och börja söka om från början.
sen när alla är fast är leken slut.

oj det där låter ganska invecklat.

Rapé12011-06-08 10:22
Antal inlägg: 409

Vi lekte Cowboy & indianer, tjuv och polis och krig. Vi hade en cool frititdsledare som sågade ut M16 och Ak47or i trä åt oss, det var tider det! =)

stjärna77 - Ej medlem längre2011-06-08 14:42
Antal inlägg: 21

Paddan94: Ja,jag minns hur kul det va att spela just bollen på sin plats.. :)

Eller ge mig en vink ...kalika...tio stickor på ett bräde och många till :)

mikenomad - Ej medlem längre2011-06-08 15:28
Antal inlägg: 1428

Indianer o cowboys. lacken. fotboll. spelade kula :) . hoppade hage. röda o vita rosen. räknade varsina bilmärken :) gjorde slangbellor o sköt prick, väldigt kul för övrigt lol

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?