Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tipitina | 2011-03-27 21:49 | |
![]() | Micro, visst är det intressant att så många människor inte kan se kopplingen orsak-verkan? För mig är det obegripligt att gemene man är så dåligt insatta/intresserade av att sätta sig in i vad som finns bakom alla dessa vallöften. | |
| micro113 | 2011-03-27 21:50 | |
![]() | Måns_E Är det bra? Är det bra att de flesta har fått det så tryggt att de glömt bort att också de kan hamna på obestånd. Är det bra att människor anser att de har de så tryggt att de kan skita i de som har de sämre - för de angår dem inte längre. Det är ändå inte av "deras sort". Är det bra när människor inbillar sig att de aldrig kan bli en av dem som blir sjuka, gamla, handikappade? Hur resonerar du då? | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-03-27 21:51 | |
![]() | Jag tycker det är roligt att han anklagade dem som kallade honom för ''vänster'' för att idka härskartekniker. Säger något om det ordets trademark. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-03-27 21:52 | |
![]() | Uttalande som att "skattesänkningar betalas med något annat" är en ful förvanskning av verkligheten, i syfte att sprida osäkerhet och rädsla aftonbladet-style. Det finns ingen naturlag som säger att statens åtaganden fungerar bäst under den skattesats som s råkade förespråka fram till det val de förlorade. Om din retorik var sann skulle politik vara enkelt - ju högre skatt desto mer "välfärd", hela vägen upp till 100%. Det är dock turligt nog tillräckligt många som nu genomskådar denna systematiska lögn. | |
| Stenknäck | 2011-03-27 21:52 | |
![]() | Socialdemokratin har ingen framtid i svensk politik. De har gjort bort sig. | |
| Måns_E | 2011-03-27 21:54 | |
![]() | Det är väl bra om de allra flesta har fått det så bra så att de inte behöver bekymra sig om sociala reformer? Jämfört med andra länder så har vi faktiskt fortfarande ett väldigt högt skattetryck i Sverige, jag tycker inte att det är så konstigt att man tycker att det är rimligt att det bör gå ner något. Framförallt inte om de allra allra flesta har det bra. Vidare så tycker jag att det är sunt att världens friskaste land inte längre leder sjukskrivningsligan. För mig så är det något som inte går ihop. Men visst om man skall vara helt rättvis så var det ju ett arbete som redan påbörjades på sossarnas tid. | |
| micro113 | 2011-03-27 21:54 | |
![]() | tipitina Ja, det är verkligen intressant. Ofattbart för mig - men intressant. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-03-27 21:56 | |
![]() | gnagelram, Det vanliga är att man utgår från folks äganderätt och sedan ser på beskattning som ett nödvändigt ont som måste till för att fördela pengarna mer jämlikt och för att bekosta vissa saker som individer själva aldrig hade betalat för (t.ex. försvar). Men rent filosofiskt så kan man ju faktiskt utgå från att alla är livegna och att alla värden man genererar tillhör staten, som kan vara mer eller mindre snäll och ge tillbaka något av lönen. Det är dock en ganska ovanlig utgångspunkt, i alla fall sedan Rousseau. Men det går. | |
| micro113 | 2011-03-27 21:57 | |
![]() | Måns_E Nu är du tillbaka i sjukskrivningsfrågan - jag såg på hela spektrat. Anledningen till att vi ledde sjukskrivningsligan handlade inte om hur sjuka man var i olika länder - utan om möjligheten att faktiskt vara sjukskriven när man är sjuk. Att man inte kan vara sjukskriven när man är sjuk gör ingen människa frisk. Det går alltså inte att ställa de två faktorerna mot varandra - de mäter olika saker. Det vet du. | |
| micro113 | 2011-03-27 21:59 | |
![]() | Dessutom har väl Norge mycket generösare sjukskrivningsregler och ersättning än oss. Så det är väl en myt att vi skulle leda den ligan. | |
| Måns_E | 2011-03-27 22:00 | |
![]() | Nåja, det där är en sanning med modifikation och det vet du också. Jag glömmer aldrig när jag fick en fråga om jag ville bli förtidspensionär, helt utan anledning på ett socialkontor. Att man har slutat med sådana dumheter hoppas verkligen. Så allt var ju knappast bra förr heller. | |
| meimse | 2011-03-27 22:01 | |
![]() | Bäva månne moderaterna "det nya arbetarpartiet" om Juholt lyckas med att förankra iden med den sociala demokratin i de breda folklagren. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-03-27 22:07 | |
![]() | Hittills har han lyckats väl med att förankra den i de egna leden, vilket måste ses som en delseger. Grattis, ni kommer kanske klara 25 procent nästa gång. Jag har dock inte hört någon som röstade på alliansen förra gången säga att han eller hon ändrat sig efter att ha hört Juholt. Inget konstigt med det. Han har ju egentligen inte sagt något. Det hela tyder på hur låga förväntningarna varit hos socialdemokraterna. ''Titta, han kan prata, läsa och skämta! Hurra!''. | |
| micro113 | 2011-03-27 22:11 | |
![]() | Måns_E De reglerna ändrades redan under socialdemokratin. Problemet som jag ser det är inte att man skärpte upp det gentemot fuskare eller onödiga sjukskrivningar - problemet är att regelverket har inga som nyanser. Att utmäta dagar för sjukdom och läkning är helt horribelt - människor är inte bilar på verkstad vars muttrar skall dras åt. Man kan inte heller ha gränser där folk slängs ur system - är man sjuk är man sjuk, står i ett tillstånd som man kan tillfriskna ifrån så skall man inte straffas för det - som i dagens system. osv osv.. Det är inte att saker görs som är fel .. det är hur saker görs, och vilka villkor som i slutändan ställs upp. | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2011-03-27 22:14 | |
![]() | Och moderaterna fick hela 30.1 %. Tänk att hela 69.9 inte tycker om vår statsminister. Sen har vi en skolminister som hela 92.9 % icke röstade på. Wow Tror nog att Håkan kan skramla ihop 37 % nästa val. | |
| micro113 | 2011-03-27 22:15 | |
![]() | jaapconrad_ Om någon i detta skede gick ut och sa att denne böt parti på grund av nya partiledaren så skulle jag personligen idiotförklara vederbörande. Man bör väl ändå avvakta och se vad den nya partiledaren faktiskt kommer att tillföra innan man bestämmer något sådant. Själv vet jag för lite om Juholt för att vare sig bua eller applådera - jag avvaktar och ser vad han kommer att ge. Så här långt finns inget negativt att säga - framtiden får visa om det håller i sig. Om han får min röst i nästa val -- det återstår att se, det är lång väg dit. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-03-27 22:25 | |
![]() | micro, Jag reflekterade ändå lite över hur lyckliga alla ortodoxa socialdemokraterna verkar känna sig. Ribban var låg, uppenbarligen. | |
| micro113 | 2011-03-27 22:29 | |
![]() | jaapconrad_ Fast det kan ju vara för att andra ortodoxa socialdemokrater är mer insatta och vet vem Juholt är, och därför känner sig mycket nöjda med valet. Jag är inte särskilt bekant med mannen, utan får hålla mig lite mer lugn tills han visat vad han går för. Däremot framstår han inte som ett dåligt val om jag skall reflektera på det jag vet och sett - men som sagt, för mig en ganska okänd figur. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-03-27 22:30 | |
![]() | ''Hurra! Håkan Juholt är så vansinnigt bra att vi inte ens kom att tänka på honom när debatten om nästa partiledare var som intensivast!'' | |
| micro113 | 2011-03-27 22:34 | |
![]() | jaapconrad_ Hahahaha Jag erkänner att det faktiskt var min första reaktion också. Eller den kommer efter - Vem tusan är Juholt? Jaha, han .--- ja just det. Men när man läst in sig och lyssnat in sig så verkar han ju principfast och vettig -- kan han hålla den linjen så fungerar han. Det är det som socialdemokratin behöver, någon som kan hålla på socialdemokratins värderingar även när det blåser lite. | |