Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
krysopras | 2013-04-22 17:59 | |
![]() | Diet är det samma som kosthållning. Dvs komponenterna i födan. | |
krysopras | 2013-04-22 18:03 | |
![]() | Nu är det en vulgäruppfattning att lchf går ut på att man äter MÄNGDER med kött och fett. Det är inte så det fungerar. Man måste ändå hålla sig inom ramen för sin energiförbrukning. Om du äter ett hg pasta, okokt vikt, så blir det typ 400 kcal. Om du skall äta samma mängd kcal i fett får du inte ens äta halva den vikten eftersom fett har 900 kcal/hg. Men kvällstidningarna har fått lchf att framstå som att man ägnar sig åt att dricka hinkvis med vispgrädde toppat med några paket bacon. Till frukost. | |
krysopras | 2013-04-22 18:07 | |
![]() | Här är ett lchfrecept som är gott: 1 gul lök, hackad 8 vitlöksklyftor, hackade 3 st zucchini ca 700 g grönsaksbuljong 4 msk smör salt efter smak kryddgrönt t ex slätbladig persilja, dill, koriander stek lök o vitlök i smör så de blir glasiga. Därefter stek zucchinin i skivor i resten av smöret. Låt mjukna ihop med löken. Tillsätt buljongen, ca 8 dl. Puttra i 20-45 min. Mixa slät. Servera med skålar med hackat kryddgrönt som var o en får förse sig av. Tar man mindre smör blir det lclf. | |
corlini | 2013-04-22 18:21 | |
![]() | jag tycker alla sådana olika metoder och dieter är ren skit. ät med sunt förnuft och rör dig med sunt förnuft och anpassa det du äter till hur mycket du anser dig förbruka så klarar du dig finfint. svårare än så är det inte. fattar inte att vuxna människor i en modern bildad värld inte ens förstår vad de mår bra av och inte eller vad de blir feta av och inte. hur ska en människa som inte ens kan planera sin egen mat kunna följa ett schema med massa text? det är ju stor efterblivenvarning på hela denna dietcirkus. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2013-04-22 18:59 | |
![]() | www.expressen.se/hal...ra -farlig/ Finns olika skolor som alltid..... | |
krysopras | 2013-04-22 19:23 | |
![]() | corlini, alla har inte sunt förnuft. Ditt eget förnuft ger inte alltid intryck av att vara så sunt. Du vet mycket väl hur du skall slippa bryta armar och skada ryggen och slippa urinblåseproblem: Sluta med hästarna. Men du vill både ha hästarna och din hälsa. Så är det med många, man vill ha kakan och äta den. Förlåt om jag blev för personlig. | |
kajix | 2013-04-22 22:32 | |
![]() | Varför äter vi en massa smabba processade kolhydrater och hur ändrar vi på det? | |
krysopras | 2013-04-23 08:11 | |
![]() | För att snabba processade kolhydrater triggar igång hjärnans belöningssystem. Instant reward. De är ofta lätta att få tag i och billiga. Hur man ändrar på det - ja, det är därom det tvistas. Riktigt feta kan GP-opereras. Många GP-opererade beskriver ett helt annat förhållande till mat och särskilt onyttig mat efter operationen. Det är ingen psykologisk effekt utan en fysiologisk. Magen har ett eget nervsystem (det enteriska nervsystemet) som är mycket kraftfullt. | |
corlini | 2013-04-23 08:15 | |
![]() | krysopass :) jag vet det och jag väljer det. jag mår bättre av att göra det jag gör än av att inte få göra det så jag väljer. det samma gäller mat. har jag bara ett par urblekta mjukisar att klä mig i för att allt annat är för smått och min kropp är ivägen för mig själv så har jag helt klart en bra grund att fundera över mitt matval. då väljer jag utefter det. precis som jag valde att fortsätta mitt val trots armbrott och hur mitt tränande påverkar sådant som urinblåsan, det känns inte alltid ok för kroppen men jag väljer själv. en vuxen människa i ett modernt land med fri informativ press och fungerande utbildningssystem kan omöjligtvis vara så dum så han eller hon inte vet varför arslet väger 90 kilo bara det. jag tycker vi alla gör val och innerst inne är fullt medvetna om innebörden av våra val. | |
krysopras | 2013-04-23 08:45 | |
![]() | Ja, corlini, vad jag ville uttrycka var mer att det sällan handlar om att folk inte vet vilken mat de borde äta och vilken de borde avstå ifrån. Det är andra mekanismer som styr, som t ex att vissa människor (många) har ett "felkopplat" belöningssystem som bara ger dem utdelning om de äter fett och socker. De blir helt enkelt oproportionerligt deprimerade och orkeslösa när de avstår från sin drog (mat) - dysfori kallas det. Man övervinner inte dysfori med sitt intellekt sådär i en handvändning. Det är möjligt att i viss utsträckning ändra på detta precis som man kan ändra andra beroenden (spel-, alkohol- osv), men det är ingen barnlek. Och det handlar inte om dumhet eller okunskap. Utom ibland, men jag tror att det är i undantagsfall som någon faktiskt tror att chips o cola är vägen till ett sunt liv och en god hälsa. | |
krysopras | 2013-04-23 08:55 | |
![]() | Det finns f ö ingen som helst möjlighet att vara fullt medveten om innebörden av alla ens val, inte minst eftersom konsekvenserna av alla val ligger i framtiden och vi bara kan förutse framtiden i väldigt begränsad omfattning. Vi lever i ett dynamiskt system där parametrarna hela tiden förändras. Det val du gör idag kan vara helrätt med dagens förutsättningar och bara så jävla katastrofalt fel när några år har gått och världen kring dig har förändrats. | |
krysopras | 2013-04-23 09:18 | |
![]() | Åter till recepten: Gör majonnäs själv. Det är enkelt och blir väldigt mkt godare. 1 ägg 2-3 tsk citronsaft 1 nypa salt 1 tsk fransk senap eller colmans senapspulver olja, t ex rapsolja 2-3 dl Mixa ägg, senap, citronsaft och salt hastigt m mixerstav. Tillsätt sedan oljan medan du mixar. I början långsamt, när majonnäsen "tar" oljan och tjocknar kan du hälla fortare. Ju mer olja, desto tjockare majo. Skulle det inte vilja sig och majon skär sig, mixa i en äggula eller ett helt ägg till, så går den ihop igen. Aioli görs likadant men istället för senap tar man rivna el krossade vitlöksklyftor, 2 el fler. Och gärna lite rivet citronskal. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-23 17:29 | |
![]() | Corlini: Antingen spetsar du till det, vilket har liten plats i en seriös diskussion, eller så menar du det du säger (vilket jag tror att du inte gör?) och då är det du som framstår som den dumma. Krysopras nyanserar. Kuriosa: Michael Moss skriver i boken "Salt Sugar Fat" att det system man använder för att hitta rätt smak på läsk och chips och så vidare, från början utvecklades i militära syften för att soldaterna skulle äta mer. Man fann att det fanns en särskilt punkt där smakstyrkan är tillräckligt låg för att ge god smak, men inte tillräckligt hög för att man ska bli trött på maten. Det vill säga, de kunde till exempel äta nästan hur mycket bröd som helst (smakar ju ganska lite och jag tror de flesta känner igen sig här), men andra typer av livsmedel kan man tröttna ganska snabbt på. Faktum är att det finns ganska tydliga exempel på små faktorer får stora effekter på vårt ätande. En annan sån sak är portionsstorlek när man äter (man äter tills tallriken är tom oavsett hur mycket det är), eller förpackningsstorlek (man äter upp chipspåsen även om det står att 25 g är en portion på baksidan). Läs gärna: online.wsj.com/artic...11 848.html | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-23 17:46 | |
![]() | Jag köper att man inte vräker i sig obegränsat med fett och kött bara för att man äter lchf, hoppas min argumentation inte gav sken av det. | |
corlini | 2013-04-23 17:50 | |
![]() | arbetslinjen, jag vet ärligt talat inte vad du menar? det jag påstår är bara en så enkel sak att man gör val i livet och det gäller allt inkl ätandet. är man någorlunda med i matchen så begriper man att man blir fet av att ligga i soffan och äta cheesburgare med salta chips och cocacola och man begriper att man inte måste äta sig matcoma-mätt vid varje måltid och man vet att det är snäppet bättre med en god knäckemacka, ett äpple och en drickyoghurt som mellis än det är med ett stop vid sibylla haket. man begriper även att det är ganska bra för din kropp att röra på sig ibland och inte gå direkt från ett stillasittande jobb hem till soffan och se på TV. behöver en normalt funtad vuxen en guide på sin egen ätning så anser jag det vara på snudd till efterbliven eftersom grundläggande info finns i varje persons vardag via TV, radio, tidningar, reklam, samtalsämnen på jobbet och i det egna förnuftet. därför anser jag att allt faller tillbaka på val man gör oavsett om det handlar om förträngningar, uppskjutning, förnekelse eller vad tusan som helst. det är i grund och botten ett val individen gör varje gång hon eller han höjer gaffeln till mun. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-23 18:00 | |
![]() | Jag menar bara att det inte är kunskap som saknas och det borde du förstå. Och det är val, ja, men människan är inte alltid så förnuftig som vi vill tro. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-04-23 18:02 | |
![]() | (Och det utnyttjar livsmedelsindustrin vilket förvärrar problemen och det blir en konflikt mellan deras intressen och samhällets/folkhälsans intressen. Utan värdering i begreppet "utnyttjar".) | |
PnoEva | 2013-04-23 19:56 | |
![]() | Jag har läst hela "tråden", och visst är så! Ni båda har rätt! | |
Evakuera - Ej medlem längre | 2013-04-23 20:48 | |
![]() | Observera att forskning har visat att det finns ett fyrtiotal gener som har betydelse för hur lätt man har att gå upp i vikt. Ju fler "fetvarianter" av dessa gener man har, desto lättare är det att bli fet. Kost och motion har givetvis stor betydelse, men det torde vara ganska stor skillnad i hur mycket ansträngning det krävs för hålla vikten nere beroende på vilka genvarianter man har. Det där med att det "bara är att ta sig i kragen" är starkt förenklat - feta människor har inte nödvändigtvis legat på soffan och tryckt i sig cheeseburgare. Det finns många artiklar i ämnet. Ett ställe att börja nysta för den som är intresserad är www.nature.com/nrg/j...25 94.html. | |