Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 576

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 14:34
Antal inlägg: 4050

Japp. De var inte riktigt mina till en början men när jag väl tog mig an dem så vart det snöpa av.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 14:45

Det här med personlighet och egenheter. Katter verkar ju vara lite som människor att de kan bli lata och försoffade.
Mina katter är fortfarande väldigt rörliga ute men de har blivit lite fjantigare för dåligt väder. Idag blåste det lite ute och de tvekade att gå ut.
Självklart lockade jag ut dem eftersom alla andra djur och jag själv varit ute i det varma vädret.
Mina katter skulle nog gärna vilja vara inne när jag är inne.
De kan vänja sig att vara inne och dra ned på motionen.
Att de klarar det psykiskt betyder ju inte att det är bra fysiskt.

peawan2011-03-22 14:45
Antal inlägg: 136

All motion behöver ju inte ske utomhus heller! Jag leker med både laserpekare och vippor med mina katter, tills de inte orkar/vill mer. Dessutom leker de massor med varandra och med andra leksaker, har riktiga race här hemma på kvällarna!

hallonblåbär2011-03-22 14:46
Antal inlägg: 64

Katter är rovdjur och därför så bör dom vara ute och jaga för att må bra..
Att kastrera/sterilisera sin katt är ju en självklarhet.

Klart att man kan kan ha massa grejer så som klösbrädor etc så att man kan ha katten inne men det är inte snällt mot djuret, katter behöver röra på sig så otroligt mkt och detta kan man inte ge dom genom att gå ut med dom i ett koppel.

Sen tycker jag att det var ganska så korkat av någon ovanstående att börja prata om risker & förtidig död bara för att det är en utekatt... Kan du tala om för mig hur dom inavlade innekatterna mår, katter som är så fula att det är synd om dom. Katter som hålls inne för att dom ska ställas ut osv. Mår dom bra?

peawan2011-03-22 14:48

Då får du se till att aktivera dem desto mer när de väljer att vara inne! Laserpekare är toppen!

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 14:48

Jag har också haft mina inne och de har sprungit runt och jagat varandra. Jag tror ändå inte det väger upp mot motionen utomhus. Jag ser att de rör sig mer ute.
Det man kan göra är väl att dra ned på maten till innekatter eller utekatter som rör sig lite. Utekatter verkar också kunna bli lata.

slånbär2011-03-22 14:59
Antal inlägg: 5539

Vänta nu lite här hallonblåbär- inavlade innekatter? Är det någon som överhuvudtaget har varit inne på ett sånt sidospår? Alla som har innekatter har för det första inte rasrena katter för det andra så är variationen i utseende betydligt större vad gäller raskatter än bondkatter så att bara påstå att just inomhuskatter är fulare och mer inavlade än utekatter är ju i allra högsta grad okunnigt. Är det några katter som löper risk att inavlas så är det ju katter ute på landet där nästan alla är släkt med varandra på olika sätt. Där har man ju verkligen ingen som helst koll på linjerna.
Riskerna är större för en utekatt -det krävs inget mattesnille för att lista ut det.

Le -lou-din ton i några av dina inlägg är så oerhört trist och jag undrar vad som gör att du känner ett sånt behov att att ha en otrevlig underton i vissa av dina inlägg. Det är trist att en del har ett sånt behov av att gå till personangrepp under diskussionerna i detta forumet bara för att man är av en annan åsikt. Det gör hela diskussionen så himla trist. Det är flera trådar som självdött då man helt enkelt inte har lust att fortsätta bli påhoppad av en del skribenter utan att själva sakfrågan är det centrala. Om du nu inte alls menade att vara vass i dom inläggen jag syftar på så ber jag om ursäkt på förhand för att jag tolkade dom fel i så fall.

peawan2011-03-22 15:00

"Sen tycker jag att det var ganska så korkat av någon ovanstående att börja prata om risker & förtidig död bara för att det är en utekatt... Kan du tala om för mig hur dom inavlade innekatterna mår, katter som är så fula att det är synd om dom. Katter som hålls inne för att dom ska ställas ut osv. Mår dom bra?"

Jag kan tala om för dig att riskerna ÄR högre för skador och för tidig död, det är konstaterat genom sammanställningar av veterinärer från hela landet. Detta eftersom det finns vilda djur som kan gå till attack, andra tama djur som bråkar om revir, människor som är helt störda i huvudet och skadar djur, risk för att bli instängd i garage/förråd/på höloft utan chans att ta sig ut, risker för köldskador, risken att bli överkörd eller skadad av bilar och andra fordon.

Innekatt är inte lika med inavlad katt. Man kan ha vilken huskatt eller raskatt som helst som innekatt. Utekatter kan vara inavlade då de ofta hittar partners i samma bygd och detta kan pågå i många generationer. Du kan aldrig veta om en huskatt är inavlad, vilket du däremot kan se i stamtavlan på en raskatt om den är. De flesta raskattsklubbar och föreningar har hälsoprogram för att undvika inavel och sjukdomar som kan uppkomma genom inavel.

Katters utseende är en smakfråga, liksom människors. Att hävda att katterna mår dåligt pga att du tycker att de är fula var nog det roligaste jag hört på länge! XD

Innekatter är inte lika med utställningskatter. Och utställningskatter hålls inte per automatik. Dessutom är utställningskatter heller inte samma sak som raskatter, då många väljer att ställa ut sina fina huskatter med sin palett av olika looker!

peawan2011-03-22 15:02

slånbär: du hann före där! :)

Henrik_772011-03-22 15:02
Antal inlägg: 9

En katt som inte trivs inne visar det tydligt genom sitt beteende. Så om du har en innekatt som inte visar några tecken på vantrivsel, kan du utgå ifrån att den har ett bra liv.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 15:03

När det gäller andra djur finns det också tusen anledningar till varför de inte bör gå ut eller varför de ska slippa undan motion.

Vinthundar skakar när det är kallt. Hästar kan halka på isen i hagen. Halka i leran och bryta benen. Bli sparkade av kamraten i hagen. Föräta sig på det saftiga vårgräset. Får kan bli rivna av rovdjur. Bitna av myggor. Blöta av regn osv.

Det är lätt att bli feg om man verkligen tycker om sitt djur. Fast när det gäller andra djur än katter så väger man oftast nyttan med att vara ute mot riskerna och försöker förebygga olyckor.

Det normala är ju att försöka få ut djuren genom att skaffa täcken och vindskydd. En utekatt bör ha några krypin. Finns det inte lämpliga får man bygga av frigolit eller liknande. Katter kan kallas in på kvällen för att undvika rovdjur.

peawan2011-03-22 15:07

just det! Jag glömde att rovdjur och bilar bara finns på natten!

Skämt åsido.

Det går ju jättebra att förebygga farorna och ändå ha katten ute genom att gå i koppel eller ha rastgård! :)

När jag hade mina marsvin och kaniner ute som barn hade vi en utebur till dem, just för att minimera riskerna. Och var ute på koppelpromenader med dem också. Det knäns som ett bra sätt att just förebygga olyckor, men ändå ge möjligheten till att upptäcka omvärlden.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 15:08

Rovdjuren är mest framme om natten ja. Det är en bra förebyggande åtgärd att ta in djur om natten. Det gäller i alla fall andra tamdjur.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-03-22 15:12
Antal inlägg: 31064

Henrik_77: Vilken tur då att alla kattägare är utbildade zoologer som i en handvändning kan känna igen tecken på vantrivsel.

peawan2011-03-22 15:21

Förhoppningen vore ju att alla djurägare läser på om sitt djurs beteende och behov innan de införskaffar djuret i fråga.

SP:
Och vilken tur att alla som har utekatt är utbildade zoologer och kan känna igen dessa tecken även hos katter de aldrig träffat! Genom internet t ex! :D

Det är lite lustigt med internetforum att alla tar allt så personligt!

peawan2011-03-22 15:23

Det sista inte riktat till dig Sylvia, utan generellt!

Dr_ama2011-03-22 15:26
Antal inlägg: 32

Det finns rovdjur på dagen med. Rovfåglar kniper inte kattungar eller mindre katter på natten.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 15:30

Jag antar att man har kommit fram till att innekatter inte lider i så stor utsträckning att det finns skäl att kräva daglig utevistelse. Krav på daglig utevistelse skulle ju innebära antingen koppel som säkert inte alla katter kan lära sig gilla, eller lösspringande katter -vilka redan nu är ett problem.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 15:33

Dr_ama: Genom att ta in djur på natten minskar man risken att de blir tagna av de rovdjur som är aktiva på natten och de som är skygga för människor och mänsklig aktivitet (färre människor ute om natten, färre ljud som skrämmer rovdjuren).

Hur vanligt är det att katter blir tagna av rovfåglar då?

I gott bevar2011-03-22 15:34
Antal inlägg: 279

min ena katt har haft möjlighet att gå ut, men han vägrar. Den andra katten uppskattar att få gå ut då och då. men är du ute max 15 minuter.....och dom trivs hur bra som helst när dom enbart är inne oxå.......tror inte att en sk innekatt mår dåligt av att inte få gå ut.....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?