Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ektis - Ej medlem längre2011-05-17 00:13
Antal inlägg: 4505

haha, silverb spelar stroppig: )
jag handlar inte där någon gång var fjärde månad, för att jag är snål eller fattig, utan för det finns lite grejor där som inte finns på andra ställen. inget mer med det. hahah. vilka utläggningar människor gör av småsaker. det är roligt, men konstigt.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-17 00:18
Antal inlägg: 1338

Vad som är vitsen med att spara in tusen spänn på mat varje månad?? Du känner inte så många lågavlönade, sjukskrivna eller arbetslösa personer,va?

BradPutt2011-05-17 00:27
Antal inlägg: 404

Lidl suger ;)

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 00:29
Antal inlägg: 14052

kolbjörn 2011-05-16 21:46

Precis.

blue_moon2011-05-17 00:31
Antal inlägg: 9713

Eller pensionärer för den delen.
Skulle gott kunna tänka mig att en fyrapersonersfamilj kan spara närmare två tusenlappar i månaden på att handla på Willy:s och Lidl. Om man jämför varor och kollar prislappar, vill säga. Samt hushållar med resurserna och inte slänger i onödan.

BradPutt2011-05-17 00:34

Bra där Nulltj......

BradPutt2011-05-17 00:37

Dejtar jag en tjej och hon vill handla på lidl då vet jag inte riktigt hur jag skulle göra ;) hahahha

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 00:38

Inget fel på Lidl.

BradPutt2011-05-17 00:40

Jo Lidl är helt okey men jag föredrar butiker som har bättre utbud!

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 00:43

Så Lidl suger inte? ;P
Jag håller med, utbudet är inte alltid det bästa, men tror det varierar ganska kraftigt också.

_campus2011-05-17 00:52
Antal inlägg: 124

BradPutt: "Dejtar jag en tjej och hon vill handla på lidl då vet jag inte riktigt hur jag skulle göra ;) hahahha"

Men vad gör man inte för kärleken Brad???

BradPutt2011-05-17 00:54

;)

le-lou2011-05-17 08:42
Antal inlägg: 17500

mamma mia - ja vad gör en sparad tusenlapp i månaden egentligen....www.invado. se/prisja...orelse.htm

silverbjälke. Jag höjer varken ditt eller datt, bara påpekar att det är inte så enkelt som att ICA står för bra kvalite alla gånger, man kan använda ögonen och läsa på förpackningarna oavsett var man handlar. Vissa verkar på allvar köpa ICA = bra och Lidl/willys = dåligt. Väldigt många varumärken kan du dessutom handla på bägge ställen. Du höjer Ica till skyarna märker jag. Köttfärsskandalen bet inte på ditt kvalitetstänk alls? Ta en titt på ICAs "svenska" varor för övrigt, hittade ett gammalt baconpaket i frysen från Ica sa mig att hoppsan, köttet var visst från Holland! hur kan det vara möjligt? För övrigt är Icas egna varor rena skiten, ursäkta mig men det är sant. Ni snackar om Euroshopper men Icas egna varor är ytterligare bara ett riktigt smart sätt från ica att urholka utbudet i våra affärer samt skaffa sig ännu mer makt i affärsvärlden..
När man köper ICA:s egna varor så är det det här som sker:
sylt, pasta, köttbullar, strips bla bla tillverkas av sveriges största företag, dvs företag som felix, scan osv. Så långt allt bra eftersom det skapar arbetstillfällen men den press ICA sätter på dessa företag för att kunna ligga ett par kronor lägre gör att dom i princip går jämnt upp på att producera. Företagen är naturligtvis intresserade av att ha kvar marknadsdelar vilket gör att de är med, för passar det inte så står andra i kö låter det från ICA....
Detta i sin tur leder till att företagen får effektivisera sin produktion för att inte tappa marknadsandelar vilket givetvis leder till att folk sägs upp från sina jobb. Idag tjänar du inga pengar på att tillverka mat, tyvärr.
Det kommer inte dröja länge innan media kommer uppmärksamma detta och på sikt leder det till att det endast kommer finna ICAs egna märken på marknaden. Bojkotta skiten och ta makten ifrån ICA.
ICA för mig idag är stenrika ägare som nyttjar svenssons tro på att Ica är bra (bättre än allt annat), har hög kvalite (kan diskuteras) & prisbluff (ta ett sånt paket färdigförpackad plastfoliegrejad grönsaker och väg dem, inte en enda gång väger de det som står på förpackningen.

Björn K-hamn2011-05-17 09:48
Antal inlägg: 1135

le-lou, du får mig bara mer intresserad av att handla på ICA ju mer du skriver (och kanske lite mer på Citygross). ICA, Coop, Axfood (Willys, Hemköp, Prisxtra) har runt 20-30% private label produkter, andelen är stigande men fortfarande betydligt lägre än i USA och Storbritannien. Lidl och Netto som etablerar sig söderifrån kommer in med liknande eller högre andelar private label.

ICA är nog värst av de 3 stora (över 30%), men de andra ser avundsjukt på detta och kommer att pina på för att komma ifatt och om. Det känns som om ICA och Coop har en tydligare fokus på att öka andelen av ekologiska produkter. Nu kanske den ekologiska produktionen utarmar jorden mer än konventionell produktion, men jag tror att det finns en mer hållbar medelväg som vi endast kan nå genom att vi idag efterfrågar ekologiska alternativ.

Jag gissar att du endast handlar i Bergendahls butiker (Citygross, Vi, Matöppet, EKO) som än så länge har få eller inga private label produkter i sortimentet. Alternativet är ju annars att inte välja private label produkten på hyllan.

ICA Maxi i Västra hamnen i Malmö är min favoritaffär i Malmö, jag ska nog gå dit lite oftare.

le-lou2011-05-17 10:04

ja du får gärna fortsätta handla precis var du vill. Jag tycker det är tråkigt att folk dömer ut alternativ bara för att de är billigare.

le-lou2011-05-17 10:06

men ja, jag undviker ICA:s egna varor helt enkelt för att de är skit. Undviker också Euroshopper av samma anledning.

Björn K-hamn2011-05-17 10:34
Antal inlägg: 1135

Jag förstår bara inte varför du väljer ut ICA som nemesis framför Coop, Willys och Hemköp.

blue_moon2011-05-17 10:49
Antal inlägg: 9713

Att döma ut alternativ bara för att de är billigare tyder på att man oreflekterat låter etiketten styra smakupplevelsen. Ta och testa andra produkter ibland, de ger kanske en positiv överraskning!

Butikslokalens betydelse för uppfattningen av varorna ska kanske inte underskattas? Mitt ICA känns vänligt inbjudande och inspirerande och jag strövar gärna omkring där länge. Men jag handlar inte mer för det, eftersom de höga priserna avskräcker. Jag köper bara sådant som jag inte hittar på andra ställen.
Lidl däremot har skalat bort fördyrande mysfaktorer och exponerar merparten av sina varor uppställda på pallar som i en lagerlokal. Det är tids- och kostnadseffektivt men har ingen koppling till lägre livsmedelskvalitet. Vi bör inte låta oss påverkas av yttre faktorer utan handla rationellt.

magnusito2011-05-17 10:55
Antal inlägg: 4984

Coop är bäst med mycket ekologiskt och alltmer rättvisemärkt.
Ica tycker jag verkar vilja odla iden om att allt bara finns i överflöd och så lite grillkyckling i ventilationssytemet så manipulerar man lite till. Reklamen är motbjudande och fusket verkar utbrett.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 10:57

För mig är mat som jag handlar i butik till 90 % en ren nödvändighet, och då slipper jag gärna betala extra för att butikslokalen är tilltalande eller att varenda liten millimeter av butiken flödar av ljus och mina inköp bidrar till affärens elräkning. Jag handlar hellre billigt (men medvetet, köper inte skräp) i en småtrist lokal, och unnar mig att äta ute oftare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?