Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2011-05-18 21:15
Antal inlägg: 9204

ja, jag håller med le-lou med. antagningskraven är skrattretande. lika skrattretande att de som endast kommer in på lärarlinjen sitter och ojar sig över sina löner och att de minsann läst si och så länge. de borde vara oerhört tacksamma att de fick läsa öht och inte tvingats städa toaletter för att överleva.

le-lou2011-05-18 21:15
Antal inlägg: 17500

Min ekvation ser ut nåt i stil med högre lön= tuffare intagningskrav på högskolan= högre konkurrens= mer motiverade lärarstuderande= bättre utbildade= högre status= en bättre skola .

ramsay - Ej medlem längre2011-05-18 21:16
Antal inlägg: 9204

ja, ganska enkel matematik.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 21:16
Antal inlägg: 236

Midna:

Ja, det kommer säkert in olämpliga studenter på till exempel läkarutbiildningen (även om man faktiskt försöker sålla numer, genom olika tester). Men det är inga dumskallar som kommer in.

Och det vi talar om nu är ju lärare. Lärarens främsta uppgift, det hörs på namnet, är att lära ut. Många olika saker! Och på en så hög nivå som möjligt.

För att lyckas med det måste man kunna själv. För att kunna själv måste man fatta. För att fatta måste man ha något i skallen.

Obs att hela mitt resonemang bygger på att lärarnas kompetens måste höjas.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-18 21:17
Antal inlägg: 14052

Som gymnasielärare bör man kunna använda de/dem rätt.

Tommy 19792011-05-18 21:17
Antal inlägg: 1188

Jisses vilken massa föraktfulla och rent av okunniga inlägg det finns här! Det är rätt uppenbart att vissa skribenter inte har en jävla aning om vad det innebär att vara lärare. Jag är inte det själv, men flera personer i min släkt- och bekantskapskrets jobbar i den branschen, och jag kan tala om att det sannerligen inte är någon dans på rosor.

Det är inte som att sitta i kassan på Konsum eller jobba bakom produktionsbandet på Volvo. Du kan inte lägga jobbet åt sidan när du kommer hem om du är lärare. Det handlar om att rätta prov, förbereda nästa dags lektioner, ringa föräldrar om skolkande/störande elever, etc.

Sedan har de här människorna ett extremt viktigt jobb; det handlar ju faktiskt om att utbilda nästa generation. Sådant ska märkas i lönekuvertet. Att det sedan finns både bra och mindre bra lärare (jag har personligen både hyllnings- och skräckexempel från min egen skoltid), är en annan sak.

Midna792011-05-18 21:19
Antal inlägg: 1117

DB - Påstår du att lärare i allmänhet är "dumskallar"?

Herr Banan - Ej medlem längre2011-05-18 21:19
Antal inlägg: 746

Midna79; Hur förhindrar man att "direkt olämpliga kandidater" kommer in på en utbildning på vilken nivå denna nu må vara? Intervjuer brukar vara ett populärt svar men hur tillförlitliga är sådana?

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 21:19

Gummi:

Du skrev: "hur alla tycks tro sig veta exakt hur det är att vara lärare bara för att dem gått några år i skolan".

Du tycker inte att du just själv bevisat att det är si och så med kunskaperna hos dagens lärare, inte minst i det svenska språket?

gnill2011-05-18 21:19
Antal inlägg: 1942

Men det är ju absurt att man inte skulle få tycka något om lärarlöner/läraruppror bara för att man inte är lärare själv. Samtidigt som lärare själva gärna använder argumentet utbildningslängd (www.skolvarlden.se/a...o lika-lon) men just en skådespelare har fyra års högskoleutbildning (om de gått på högskola) och har ofta _mycket_ lägre lön (om ens någon!) än lärare. Så nånstans verkar ju lärare tycka att det vet en massa saker om anda yrken när de jämför sina löner. Så ska vi då säga tt lärare är "nyttigare" än skådespelare? Men i så fall är personer som arbetar med svårt funktionshindrade och dementa inom omsorg oerhört nyttiga och borde således ha hög lön? Äh, det är väl klart att vi måste få tycka en massa (om fallskärmar och bonusar likväl som om lärarlöner trots att vi varken är VD:ar eller lärare själva).

Midna792011-05-18 21:20

Herr Banan, det är svårt naturligtvis. Det bör nog vara en pågående utvärdering under hela utbildningstiden. En person som uppenbarligen har skev människosyn och är nedlåtande bör rimligtvis inte kunna examineras som läkare. Men som du skriver - det blir aldrig vattentätt.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 21:22

Tommy 1979?

Tycker du att jag också är/varit oförskämd? Jag tycker absolut att lärare ska högre lön. När de förtjänar den genom sina kunskaper.

magnusito2011-05-18 21:23
Antal inlägg: 4985

Varför ska läkare tjäna så mycket mer än andra inom vård o s v. En psykolog eller psykoterapeut har lika mycket utbildning om inte mer speciellt vissa psykoteraputer, men läkarna ska tjäna dubbelt så mycket och säker tre gånger så mycket som en lärare. Det är inte rätt.

Midna792011-05-18 21:24

Nä nu tar jag mitt lönekuvert och går och lägger mig....

Herr Banan - Ej medlem längre2011-05-18 21:26
Antal inlägg: 746

Samma här. Godnatt!

le-lou2011-05-18 21:26

läkarna är förmodligen en av de få yrkesgrupper som förtjänar sin lön.

stol2011-05-18 21:26
Antal inlägg: 1015

Nemesis
Den enda erfarenheten du har av skolan är att du har varit elev i 15 år, hur kan du påstå att detta ger dig en inblick i arbetet att vara lärare.
Det är ungefär som att påstå att en patient vet vad det innebär att vara läkare.
Nä nu får du ta och kamma dig som vi säger i Götet.
Att vara lärare är ett av de psykisk mest krävande arbeten som finns.

299kr - Ej medlem längre2011-05-18 21:27
Antal inlägg: 5

Angående lärarutbildningen finns det mycket att säga. Till att börja med läser ofta lärare till stora delar sin utbildning utspritt på diverse institutioner. Exempelvis läste jag geografi tillsammans med geografiprogrammet på geografiinstutionen. Alltså var det samma utbildning för oss lärare som för övriga studenter. Det är väldigt ofta man läser med och har precis samma krav som icke-lärarstudenter.

Däremot är själva pedogogikdelen ett kapitel i sig. Men samhället har bestämt vilken skola vi ska ha och då får man räkna med att utbildningen blir därefter.

Man får vad man röstar på helt enkelt!

gnill2011-05-18 21:27
Antal inlägg: 1942

magnusito: tillgång och efterfrågan... och... status

le-lou2011-05-18 21:30

När vi pratar lärare, så räknar vi väl in slöjdlärare också? Vad gör de på sitt ferieavtal undrar jag?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?