Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-06-04 08:55
Antal inlägg: 17500

hehe gilla och gilla. Jag säger bara att det är i det stora hela så att nån bestämmer alltid mer. Jag gillar läget bara.

Tsar Sergei2011-06-04 12:22
Antal inlägg: 7

@Le-lou

Singapore är det första exemplet jag kommer på i fråga om väl fungerande diktaturer. Landet har skyhög rating på korruptionsindex och är på alla sätt en av världens bäst fungerande stater.

Nu kan det givetvis hävdas att val sker, vilket givetvis inte är en garanti för någonting, och att det är en republik med ett väl fungerande parlamentariskt system. Realiteten är en annan och samma styrande parti har suttit vid makten sedan självständigheten. Alla som är insatta i systemet vet att det är en totalitär enpartistat och få ledare har haft hårdare nypor än Lee.

Våra västerländska patentdemokratier fungerar oftast väl och troligtvis den bästa styrelseformen för flertalet geografiska områden på en viss utvecklingsnivå.
Jag tror dock inte de är rätt för många andra områden, utan anser att diktaturer och hybridregimer är ett absolut måste under vissa förutsättningar. En del populationer är inte mogna för för snabba förändringar och på andra platser är samhällsstrukturen inte mogen för en direkt övergång till vårt koncept för demokrati.

Jag anser att det mycket positivt att fler unga som ifrågasätter demokrati och ser diktatur som ett alternativ.
Ifrågasättande och det skrämmande alternativet leder till uppvaknande och det leder i förlängningen till att de styrande självrannsakar.

Mia W2011-06-04 12:36
Antal inlägg: 180

Om ungdomarna levde i en diktatur, så skulle de naturligtvis tycka motsatsen. Säj Vitryssland och Lukasjenko så börjar de förstå. Hur sköter skolan undervisningen i nutidshistoria?

malgomaj2011-06-04 13:50
Antal inlägg: 118

Så oreflekterat dumt. Hur tänker de kring människor som dör för rätten att vara den man är, säga vad man vill och ha makt att påverka?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?