Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 18 957 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| catta65 | 2011-06-21 21:11 | |
![]() | Ja kan man presentera det som händer i de olika samfunden själv hemma och är så kunnig om dem så visst.....bara kör på....Frågan är om det blir särskilt objektivt. | |
| Annielnd | 2011-06-21 21:18 | |
![]() | Inte lätt, men jag tror att du har en god ambition där, Catta. Har en kurdisk vän vars far gjorde just så, på något sätt det enda rimliga. Farsan var ateist, men förklarade så gott han kunde att både det muslimska och kristna alternativet fanns. Men inte många, och i synnerhet inte troende som tenderar att tro att just de, just deras sekt eller samfund har alla svar, klarar att vara så storsinta. | |
| Annielnd | 2011-06-21 21:28 | |
![]() | Förresten, det var nån som skrev att ordet "troende" liksom blir fel på svenska. Det ligger mycket i det. Jag tycker ofta att det är de "troende" som uppträder tvärsäkert, medan vi som inte tror är mer öppna. | |
| mats201 | 2011-06-21 21:32 | |
![]() | Religion som skolämne är ett orienterande och historiskt ämne. Inte en skola i att respektive skrift står för någon sanning. Det är en enorm skillnad. Jag är FÖR att det studeras religionskunskap i skolan. Jag är dock EMOT att mycket av den pseudovetenskap som presenteras i dessa skrifter (exempel: skapelseberättelsen) överhuvudtaget omnämns som annat än vad det är, en religiös berättelse helt utan grund i verkligheten. Religionskunskap är ett mycket intressant och viktigt skolämne utan vilket man skulle ha en mycket mindre förståelse för vår värld och omvärld. | |
| Tyllestar | 2011-06-21 21:47 | |
![]() | altså. det är ju inte så smart att pådyvla barnen en tro. Lite är ju okej, till exempel att ta med barn på en kyrklig vigsel eller begravning, men jag tycker det är fel att gå längre. Till exempel att barnen ska behöva kontakta andra och berätta om "sin" tro. Håller också med mats201 om att religionen inte står för en sanning. | |
| mats201 | 2011-06-21 21:58 | |
![]() | Tyllestar, problemet är att ingen anser sig pådyvla barnen sin tro. | |
| mats201 | 2011-06-21 22:06 | |
![]() | Ändå har de flesta muslimer muslimska föräldrar, de flesta kristna har kristna föräldrar. Etc. Om det nu är varje enskild individ som hittar gud, vad kommer det sig att denna korrelation är över 90%? Varför hittar inte Allah nya troende över hela linjen utan (nästan) bara i redan muslimska familjer? Och varför hittar de kristnas gud bara anhängare bland redan troende familjer? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 00:52 | |
![]() | Mats jag tror du har fel,många svenskar blir muslimer i dag,kristna ökar som attan i värden men inte i norden,men det vänder snart | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 00:53 | |
![]() | mats du pådyvlar dina barn din icke tro,vad annat kan du göra ? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 00:58 | |
![]() | hoppas mina barn får plats på kristna skolan i Gävle snart,men det är överfullt | |
| anden666 | 2011-06-22 01:13 | |
![]() | ttiittii, du skriver " jag tror du har fel,många svenskar blir muslimer i dag". Är detta något du bara slänger ur dig eller något som du har lite siffror på?? Känns väl inte direkt som någon religion är påväg framåt i Sverige, men vad vet jag... Hade lite svårt att googla fram det såhär på studs. Förövrigt undrar jag vad som händer dem som valt "fel" religion? Är det helvetet som gäller för dem efter döden? Eller är det så enkelt att dem som följer guds ord hamnar hos honom och exempelvis dem som hellre reinkarneras återföds? | |
| SethGecko | 2011-06-22 08:29 | |
![]() | den absolut starkast växande tron i Sverige är icke-tron. Eller rättare sagt, sekulariseringen i Sverige ökar, vilket iofs inte betyder att folk är mindre religiösa, men man väljer att göra det på egen hand och inte på ett organiserat sätt. Sen ska man komma ihåg att Sverige, trots att vi är ett av världens mest sekulariserade länder, är ett av världens mest sekt-tätaste. Mitt största problem med religiös övertygelse är det faktum att man anser sig själv vara så mycket bättre än alla andra: "Vi kommer till himlen för vi är så himla bra och tror rätt, men ni som inte tror som vi kommer till helvetet." Det är INTE solidaritet eller medkänsla, vilket man ju så gärna pratar om att Jesus visade. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 08:38 | |
![]() | nej jag har inga siffror jag såg en film på tv,och det programet speglade att det var en del svenskar som blev muslimer,väljer fel religion?alla väljer det som är rätt ut efter deras tro,din tro är rätt för dig och min tro är rätt för mig,jag är inte bättre en alla andra,det har jag aldrig skrivit eller aldrig sagt,jag är kristen och det är mitt val och mitt beslut liksom omvänt ni har gjort ert beslut,och varför så många tror att jag skulle tycka att ni är sämre människor en vad jag är kan jag inte förstå,min gåva från Gud är livet,vad jag gör med mitt liv är min gåva tillbaka till Gud | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 08:38 | |
![]() | ska leta på siffror på det jag har det,men var | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-22 08:44 | |
![]() | oavsett om jag hade tro eller inte så skulle jag ge barnen mina värderingar,det är ett av våra viktigaste uppdrag som föräldrar,att ge barnen en fast grund att stå på | |
| Snurransnurr - Ej medlem längre | 2011-06-22 11:09 | |
![]() | ttiittii, du har rätt i att vi ska ger våra barn värderingar, det gör vi oavsett vi är medvetna om det eller inte. Ger vi dom en fast grund att stå på så är jag övertygad om att de är mogna att själv välja väg. Sen om det är den kristna eller inte har väl ingen betydelse, huvudsaken är att de är trygga i sig själva och mår bra i det. | |