Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-07-31 00:44 | |
![]() | Om man tycker om vin och ser det som måltidsdryck så är det inte så farligt att ta något glas vin om dagen. Rödvin skall ju rent av vara bra i små doser. Angående priser och utbud så kan jag inte förstå att man tycker att det är dyrt. En flaska vin på bolaget kostar 50-60 kronor, en burk öl 8-12 kronor. I regel brukar ju starköl inte kosta mer än folköl, och inte mycket mer än en burk Coca Cola. Systembolaget har förövrigt ett bra utbud, det märker man inte minst när man kommer utomlands och det kostar lika mycket, men är ett betydligt sämre utbud i affärerna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 00:50 | |
![]() | ingen läkare rekomenderar rödvin,det är en skröna,tar du några glas vin om dagen är du snart beroende | |
| Lill-IT | 2011-07-31 00:51 | |
![]() | Jag har bara köpt två bib.. inte min storlek. Duger fint med en sån där liten 2,5 dl flaska när jag blir sugen.. Två glas.. alldeles lagom:) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 00:53 | |
![]() | ser vin som en måltidsdryck skämtar du?blir folk mindre alkoholist för att vin skulle kallas måltidsdryck? | |
| Måns_E | 2011-07-31 01:09 | |
![]() | Nej det är ingen skröna, det finns ett flertal vetenskapliga artiklar om det. Och jag, vin är väl först och främst en måltidsdryck. Att folk blir alkoholister finns det en rad faktorer till, men de som dricker ett glas vin till maten brukar i regel inte klassas som alkoholister. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 01:23 | |
![]() | Måns nästa gång du träffar en läkare fråga denna om dom rekomenderar vin för att det är nyttigt,dricker du vin till maten varje dag är du alkoholist,vin är först och främst en berusnings dryck,en alkoholist kan hitta 1000 faktorer till att dricka och nummer 1 är :ett glas vin till maten för att det är gott | |
| Måns_E | 2011-07-31 01:35 | |
![]() | Men sluta nu ttiittii förra gången jag hörde med en läkare så sa han att dricka någon öl då och då, eller ett par glas vin till maten är ingen fara. Vin är gott, ok att du inte tycker det, det har vi förstått. Men alla behöver ju liksom inte ha samma preferenser som du. Om du på allvar tror att alla som dricker alkohol ö h t är alkoholister så får du nog tänka om. Visst alkohol är en förrädisk drog, men det går alldeles utmärkt att njuta av ett glas vin, en konjak, ett glas öl eller även av en cigarrett eller cigarr. Jag tycker att det är synd om människor som har såpass snäv världsbild som du verkar ha, ni går miste om mycket. | |
| Lyyn_ | 2011-07-31 01:36 | |
![]() | Måns, jag är på samma linje som du. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 01:42 | |
![]() | dricka en öl då och då är viss skilnad mot att dricka ett par glas vin till maten varje dag | |
| Måns_E | 2011-07-31 01:43 | |
![]() | Nej, det är inte särskilt stor skillnad. | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 01:43 | |
![]() | Även jag är på Måns-linjen :-) Bara intressant att höra vad ni har för erfarenheter; Själv har jag kommit upp i den ädla åldern 40+. Då min far var alkoholist har jag en "inbyggd" radar som ser när en person inte fixar detta med alkohol. Tror nog att de flesta i min ålder iofs ser det också, det var mer när jag var ung. Hur som helst. Många som inte haft problem med att dricka lagom en kväll eller bara dricka ibland för bara några år sedan ser jag nu har det. Är det så som dom säger att alla kan bli alkoholberoende - förr eller senare så åker man dit. Alltså alla kan bli alkoholberoende efter druckit sin mängd. En del redan vid 20 andra vid 50. Förstår ni vad jag menar? Jag har också märkt att många helt slutat dricka. Om man pratar med dom så är svaret att det är inte kul längre, jag blir för bakfull och också att jag kände att jag började trilla dit så jag la alkoholen på hyllan. Titti - du behöver inte svara...... vet vad du kommer att säga.... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 01:44 | |
![]() | att dricka 2 glas vin till maten varje dag skulle visa sig tydligt på leverprover,och sen skulle det vara ett handikapp,för att bilen blir stående | |
| Lyyn_ | 2011-07-31 01:47 | |
![]() | Jag tror jag förstår. Kan det finnas en risk för vissa människor men inte för andra, undrar jag ibland? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 01:48 | |
![]() | jag är inte förvånad dom flesta dricker alkohol varje helg | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-07-31 01:48 | |
![]() | alla kan bli alkoholberoende | |
| Lyyn_ | 2011-07-31 01:50 | |
![]() | Nej, jag tror att du har fel titti. | |
| Lyyn_ | 2011-07-31 01:51 | |
![]() | Finns det någon här som har forskat på detta? | |
| Måns_E | 2011-07-31 02:03 | |
![]() | Om du dricker två glas vin till maten klockan 18 - 20 innebär ju knappast att du behöver ställa bilen dagen efter. Ja det är sant att det inte är nyttigt för levern, å andra sidan så är det ungefär den alkoholkonsumtionen en genomsnittlig fransman eller italienare har, och visst de är väl förvisso då kanske storkonsumenter men knappast alkoholister. | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 02:06 | |
![]() | Tror inte någon har forskat i det. Själv så tror jag helt enkelt att en del personer tycker om känslan att vara berusade vilket gör att de dricker mer när de dricker och oftare. De andra som inte är lika förtjusta i berusningens känsla dricker alltså mindre och vid färre tillfällen vilket gör att totalmängden inte blir så stor. Klart att det är många faktorer som påverkar! Lurigt det här. Om man tänker så är det en del som nöjer sig med en chokladbit - kanske inte vill ha. Andra älskar choklad. En del kan äta mycket av både mat och godis ändå vara slanka. Men även de blir stora till slut när det blir för mycket av det goda. I 40+ åldern är det mycket som händer :-). Likaså tycker jag mig märka att de personer som kanske var lite på gränsen att vara "normala" går över kanten. Tex när barnen flytter, skilsmässa, närståendes död eller arbetslöshet. Visst är man inte lika stark varken psykiskt eller fysiskt som när man var 20 men har väl inte sett denna "utsortering" förrän senaste tiden. Tackar min lyckliga stjärna att jag varken gått varken på det ena eller andra. Nåväl - midjemåttet kunde väl vara bättre...... Hrm. Noops - svamlar då jag är trött. Nu skall tanten sova :-) | |
| nyckelpigan_ | 2011-07-31 02:07 | |
![]() | Måns - hade varit intressant att höra dina åsikter/erfarenheter i mitt inlägg 01:43. Du brukar komma med intressanta inlägg o/e saker som inte varit uppe och inte tänkts på. | |