Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Megaherz2011-11-06 16:34
Antal inlägg: 3304

www.vegetariskhusmanskost .se/

www.vegetariskt.com

Skar 1-2cm tjocka tofuskivor och kletade först in dem i senap och sen blev de panerade. Stektes gyllenbruna.. Mmm.. Blev sjukt gott! Till det ugnspotatis (skurna i klyftor, kryddade med paprika, rosmarin och salt/peppar) och en hemmagjord tsatsiki! Blev så sjukt gott. Kunde inte sluta äta :D

Har inte ätit kött på 2 månader ungefär, första veckan var svår men nu har jag så många idéer vad man kan laga! Gör allting själv, färdigprotukter är äckliga och dyra..

Megaherz2011-11-06 16:36

Här finns dessutom massa tips och trick
www.greenoption.org/...in dex.html

Appropå ost, "vegetarisk löpe" heter ystenzym eller mjölkkoagulerande enzym

Alexikograf2011-11-06 16:50
Antal inlägg: 4

Roligt att någon intresserar sig för det vegetariska köket. Jag har varit vegetarian i 10 år nu och har ganska svårt att tänka mig att jag någonsin skulle återgå till köttätande. Det är dock inte alltid lätt att få god, vällagad och inspirerande vegetarisk mat ute på krogen, ens idag. Det hänger på kökets intentioner om att ta hand om varje gäst och inte bara om de som beställer från menyn. Kött är normen och då är det tydligen ibland svårt att tänka utanför den ramen. Märkligt eftersom en kock borde ha kunskap om och intresse för att komponera maträtter. Quorn eller pasta med tomatsås i all ära - men det finns ju så mycket mer att göra vegetarisk mat av! Om det finns någon yrkeskock som läser tråden, hur tänker du kring den gäst som beställer "något vegetariskt" från köket? Det skulle vara intressant att veta.

slånbär2011-11-06 17:07
Antal inlägg: 5539

Alex-problemet är ju att det finns så väldigt många olika sorters vegetarianer och om en gäst beställer"något vegetariskt" så måste man ju få reda på vilken typ av vegetarisk mat gästen menar. Det är ju en väldigt stor skillnad på en lakto ovo vegetarian och en vegan när det gäller att slänga ihop en maträtt som inte finns på menyn. Inte för att det är något problem för ett bra kök men en duktig kock men man måste ju ha lite mer info än så från gästen. På tex en vanlig vägkrog så kan det ju vara jättesvårt att få något vettig och ätbart vegetariskt om man inte har tur och dom faktiskt har en kunnig person i köket och grejer att jobba med. Det är lite väl trist att alltid få mikrad falafel från frysen......

Alexikograf2011-11-06 17:57
Antal inlägg: 4

Alldeles riktigt. Begreppsförvirring råder också. Där hänger det på både gästen och den som tar beställningen att förtydliga vad som gäller. Och det kanske inte alltid gästen heller tänker på. Delat ansvar med andra ord. Ändå är det inte ofta jag tycker att köket verkligen ansträngt sig vad gäller det vegetariska, men det blir bättre och bättre. Jag förstår ju likväl att det inte alltid är lätt att snabbt på beställning kreera en rätt som ska tillfredsställa alla de gäster som har egna önskemål vare sig det handlar om allergier eller andra mer eller mindre frivilliga kostval. Där bör man ju alltid ringa och påtala sådana önskemål i förväg, om man kommer ihåg. Det trista är bara att menyerna så ensidigt inriktar sig på kött/fisk/fågel. Oftast har vi vegetarianer bara en enda rätt att välja på.

mergallfeber2011-11-07 12:14
Antal inlägg: 132

När jag köper broccoli och blomkål för att göra mos på dessa, så spar jag "stammarna" som jag sedan river grovt och gör rösti av!!
Bara krydda med vad man vill, ha i lite bindmedel av något slag (antar att inte alla äter ägg, men jag vet inga alternativ eftersom jag inte är vegetarian) och steka dem knapriga på svag värme. Gott, och så blir det mindre att slänga vilket ger mindre sopor!

Megaherz2011-11-07 15:23

Chilla och gå och knapra på en morot. Allt kommer bli bra!

Idag bidde det böngryta hos mig. Gott var det! Billigt var det! Me likes

diffdiff2011-11-07 15:37
Antal inlägg: 3884

Böngryta med riss mmmm.Vegatariskt snabbt enkelt gott

Mouche - Administratör2011-11-08 07:21
Antal inlägg: 24193

Detta är en tråd om vegetariska recept, eller hur?
Ta då och håll er till just det.

Ett flertal inlägg raderade.

Ett gott råd till folk som blivit bannade här ett flertal gånger är att de ska ta och skärpa till sig när de smyger (!!) sig tillbaka hit utan tillåtelse.
Är man bannad härifrån så innebär det faktiskt att man gör sig skyldig till olaga intrång när man klampar in här igen.
Något som det också sägs klart och tydligt i reglerna för Betapets forum.

Mouche

Mouche - Administratör2011-11-08 07:24
Antal inlägg: 24193

Ur reglerna:

"...Om en person har blivit avstängd så innebär det att den personen -inte- är välkommen att vistas här längre.

Det spelar därför ingen som helst roll om personen kommer tillbaka under annat nick, annat IP eller liknande.
Det är personen, människan, individen som inte längre är önskvärd här och som alltså gör intrång.

Att tränga sig in objuden, att alltså inte längre vara välkommen, borde vara något som varenda människa med den minsta gnutta självrespekt och stolthet inom sig i rimlighetens namn borde undvika.

Tyvärr har det dock visat sig att vissa uppenbarligen inte har vare sig den respekt och/eller den stolthet för sin egen person som krävs, för att hålla sig borta från ett ställe där de inte längre är välkomna!...."

deborah2011-11-08 21:41
Antal inlägg: 18

www.vegankrubb.se/

marmeladov222011-11-08 21:52
Antal inlägg: 4211

kyckling? vad menas?

kallvarm2011-11-09 03:29
Antal inlägg: 5

vegomatsedel.se/

ojjojj2012-12-12 12:33
Antal inlägg: 313

hittade en gammal tråd ;)

nån som har nåt gott att tipsa om att ha på julbordet ?

Hillegnu2012-12-12 12:38
Antal inlägg: 710

www.goodstore.se

slånbär2012-12-12 13:49
Antal inlägg: 5539

Vegetarisk jansson, kålrotslåda,halländsk långkål, gräddkokt brysselkål med kryddpeppar, ugnsomelett med champinsjonstuvning.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-12 17:41
Antal inlägg: 37631

Jul pizza .sen äter vi bara godis och onyttiga saker på julafton ,som choklad.äppelklubbor några grillar machmalows,jag beu kar få många fina chkladaskar till jul dom går vi lös på och tävlar vilken som hittar den godaste eller äckligaste chokladen,detr så mycket folk här så det blir ingen ordning på npgonting,så i år firas det bland hemlösa

Hundöra - Ej medlem längre2012-12-12 18:19
Antal inlägg: 65

Potatis für alle. Bulkföda för den svenska drängen sedan 200 år.

Vendela342012-12-12 18:36
Antal inlägg: 145

Spetskålsmos:
Koka hel spetskål i buljong. Låt rinna av och mixa till ett mos.

Stekt spetskål:
Koka hel i buljong. Låt rinna av, halvera och stek.

Lins- och böngryta:
Fräs 2 gula, hackade lökar + 3 dl röda linser i olja.
Tillsätt 2 msk riven ingefära och 1 msk grön currypasta.
Tillsätt 500g krossade tomater och 3 dl vatten.
Koka 15 minuter.
Lägg i 100g frusen bladspenat, 1 burk kidneybönor (avrunna), 1 burk stora vita bönor (avrunna) och 2 dl kokosmjölk.
Kokan en stund så spenaten blir varm.
Späd ev. med vatten.
Smaka av med salt, peppar och ev. currypasta o ingefära.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-12 19:14
Antal inlägg: 2225

Det låter mumsigt, Vendela34.

Här finns det mycket gott:
www.veganlife.se/pro...go ry_id=37

Den här ska jag prova:
www.veganlife.se/pro...go ry_id=37

Min favorit just nu är tofu i olika modeller.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?