Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaws68 - Ej medlem längre2011-08-04 01:54
Antal inlägg: 422

Loppis har billiga möbler o serviser mm..
Hör med släkt o vänner om de behöver hjälp o kasta saker på återbruket. Då kanske nån fungerande TV, mikro, elvisp, kaffebryggare osv finns bland fynden.

nyckelpigan_2011-08-04 01:58
Antal inlägg: 543

Själv hade jag varken skärbräda, potatisskalare, strykjärn eller en massa annat ni nämner.

Gjorde att jag lärde känna ett gäng med människor och umgänget blev stort!

Dessutom så blev förhållandet till min mormor närmare då hon frågade vad jag hade och inte å försåg mig med ett och annat.

Inte ens en vinöppnare hade jag :-)

jaws68 - Ej medlem längre2011-08-04 02:00

Köp vin med skruvkork så klarar du dig utan vinöppnare. Det är oftast de dyrare vinerna som har kork.

jaws68 - Ej medlem längre2011-08-04 02:01

Laga mat ihop med andra. Då lär man sig olika recept.

Hinken76 - Ej medlem längre2011-08-04 02:20
Antal inlägg: 1194

Hade jag fått göra om universitetsperioden hade jag deltidspluggat och deltidsjobbat stora delar av tiden. Jag tippar på att jag skulle ha klarat i alla fall 20h jobb per vecka (motsvarar väl hälften av tiden jag spelade HalfLife) och ändå kunnat studera på minst trekvartsfart. Men det beror mycket på vilken utbildning du ska läsa. Många utbildningar kan du lätt studera på helfart och ändå jobba en hel del. Tänk så skönt det vore att inte ha studielånen! I arbetsgivarnas ögon gör det inget alls att utbildningen tagit ett år extra om man kan berätta varför och samtidigt skaffat sig arbetslivserfarenhet.

Det jag faktiskt gjorde var att jag jobbade som diskare i en lunchrestaurang som betalade med lunchkuponger, så jag åt lunch gratis varje vecka. Man missade några lektioner men det gick att ta igen. Ett litet tips.

Jag hade INTE skaffat en TV och jag hade köpt fler böcker begagnade.

Och som andra redan tipsat om: Dela lägenhet är bra! Jag delade en fyra med två kompisar under två år och det var både billigare och roligare än studentrum.

Lycka till!

miss evelyne2011-08-04 08:35
Antal inlägg: 467

OJ massor som hänt under natten =)

hm... lägenheten e redan spikad.. har en etta på 42 kvadrat för 3300 i månaden exklusive el.

jo jobbet är det jag letar lite efter nu.. Är ju utbildad simlärare redan så kanske kan få nån timanställning på badhusen.

åh vad skönt att jag slipper... bor i ett litet hus med 3 våningar. Men alla pressar så på att jag ska presentera mig. =/

dessa böcker =/ men jag e ju på plats om två veckor så då måste jag ju få löst det hela.

just det... nån som har koll på vilket bredband som är bra?

hehe detta med TV den att jag har en.... ska man bara ha den ståendes ett tag då?

vin och korkskruv känns ju inte så behövligt just nu då jag inte får handla på systemet XD

just ja... Dom elektriska sakerna var typ glömda. elvisp, vattenkokare och så... strykjärn använder jag sällan i nuläget så det kanske man vågar låna av grannen om det är nödläge?

miss evelyne2011-08-04 20:45

jpcnrd... Haha attans.... trodde det var tjejer som var odugliga och dyra i drift XD

jaws68 - Ej medlem längre2011-08-04 21:24

Vad finns det för bredband att tillgå? Är det stadsnät där du kan välja leverantör? Genom vissa stadsnät kan du säkert få studentabbonemang genom din skola. Var skulle du plugga?
Undvik trådlöst bredband!
Skaffa sytembolagsmyndig pojkvän som bjuder på vinet.

miss evelyne2011-08-04 21:33

Jaws.. Jag har helt missat kolla upp men jag ska tydligen kunna välja vad jag vill ha.
undvika trådlöst för det är dyrare?

Hm.. poäng. nån som har en inte helt värdelös ung man som är systembolagmyndig och rik? ;)

jaws68 - Ej medlem längre2011-08-04 21:57

Trådlöst 3G är inte mkt att hänga i julgran.
Om du väljer ett abbonemang där det finns ett riktigt bredband så kan du oftast få TV, telefoni o internet i samma. 3G laggar om du ska se filmer osv.

miss evelyne2011-08-04 22:58

Jaws.. tack för tipset... då ska man bara hitta ett billigt bra sådant. Tips?

AnneHag2011-08-04 23:30
Antal inlägg: 331

köp storpack mat gör mat och frys in i matlådor så har du mat iaf :)

miss evelyne2011-08-05 00:11

jupp.. ska försöka få tag i en liten frys till.. har bara en liten del längst ner i kylskåpet. =/ Mat är trevligt ^^

Gilena2011-08-05 01:11
Antal inlägg: 7250

Mat är trevligt. Kom ihåg att det kostar en del att bygga upp ett basförråd, de där sakerna som man liksom inte tänker på. I början när du står med tomt skafferi, kommer du att bli tvungen att köpa massa basvaror ganska omgående - kryddor (dyrt!), pasta, ris, tomatkross - ja du vet allt det där.

Sen tillkommer alla pryttlar som du kommer att behöva i ditt städskåp, men även dyr grej som t.ex dammsugare.

Och snälla - kom ihåg att checka så att du har brandvarnare i lägenheten, i annat fall skaffa en!

miss evelyne2011-08-05 08:29

Gilena... tänkte det var bra saker att önska sig i flyttpresent... basvaror och kryddor =) Sen kommer jag ju självklart få köpa till det som alla missat ;) jag önskar mig ju hellre saker jag kan använda än en glasskål i nuläget =)

Just ja.... dammsugare.. har jag missat.

Brandvarnare ska jag kolla direkt nu 8:e när vi ska skriva klart kontraktet och titta på stan. Annars flippar morbror brandmannen som jobbar i just Boråsområdet... jag får brandvarnare av honom och sånt så han slipper oroa sig om det skulle gå larm XD

Shylster2011-08-05 12:20
Antal inlägg: 943

1.5år efter att jag flyttade hemifrån så råkade jag skada mig lite så började blöda kraftigt, självklart hade jag missat att handla plåster så blödde ner överallt i lägenheten. Så köp lite plåster :D sånt man inte tänker på förrän man behöver.

sweetchilli2011-08-05 12:41
Antal inlägg: 4

Hemförsäkring? Många försäkringsbolag har okej studentpriser eller iaf specialerbjudande första året. Helt ovärdeligt om det skulle hända något :)

Didis2011-08-05 12:45
Antal inlägg: 103

har för mig man brukar räkna att mat till en person (om man köper på stormarknader och äter enligt kostcirkeln) går på 1500 kronor i månaden... Detta går att dra ner rätt kraftigt om man gör storkok och fryser in, har med sig matlådor och försöker handla på rea och rätt ofta äter vegetariskt.

Didis2011-08-05 12:46
Antal inlägg: 103

CSN har många bra erbjudande på telefoni och andra pryttlar och prylar som du kanske behöver

crazye2011-08-05 14:59
Antal inlägg: 16

pluggade till lärare för några år sen och det var få böcker av de a4 sidor med kurslitteratur man faktiskt behövde köpa! så håll igen där tills du börjat för då får du nog reda på vika av alla böcker som är mest aktuella. all kurslitteratur ska finnas på skolans bibliotek så om det är 10 sidor i en bok du ska läsa så kan du göra det på plats för det ska alltid finnas minst ett ex på bibblan alltid.
studentkåren har koll på studentrabatter, jag fick hem ett nummer av kårtidningen precis när jag skulle börja där alla rabatter fanns listade, där företag gjorde reklam för sina studenterbjudande och andra studenter skrivit tips om billiga mataffärer, fritidsaktiviteter m.m.m. den vad värdefull under hela studietiden tyckte jag!
ett sista tips är att vänta att köpa grejer tills du verkligen behöver dem! t.ex. så behövs majoriteten av kläder inte strykas om du inte knökar in dem i gardroben efter tvätten så de blir skrynkliga o.s.v.
lycka till!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?