Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2011-09-03 21:04 | |
![]() | Min äldste (nu 21) föddes fem veckor för tidigt, är inte ammad, är uppvuxen med katter men har inga allergier och lätträknade sjukdagar genom livet. Det är gött att ha tur nån gång ;) | |
| le-lou | 2011-09-03 21:06 | |
![]() | Då tar vi det igen. Kunna. Inte kunna. | |
| Gunilla _ | 2011-09-03 21:12 | |
![]() | Det känns dock onödigt att moralisera över kvinnors val att INTE amma trots att de (kanske) kan. Förstår inte varken varför det anses egoistiskt att välja bort det eller nöjet, hos vissa, i att klaga över det. | |
| Labyrint | 2011-09-03 21:13 | |
![]() | Postar du Aftonbladet tar jag Expressen =) www.expressen.se/nyh...-o m-amning | |
| le-lou | 2011-09-03 21:17 | |
![]() | inte alls onödigt. ser det som väldigt nödvändig och det lär jag fortsätta med. | |
| le-lou | 2011-09-03 21:26 | |
![]() | Labyrint - hon är i klar minioritet över att modersmjölk inte skulle ha effekt mot astma och allergier. Detta svarar hon på frågan: " Ska kvinnor amma sina barn?" – Det är fruktansvärt integritetskränkande att mer eller mindre tvinga kvinnor i Sverige att amma sina barn. Jag kommer från en institution där man gjorde upptäckten att modersmjölk skyddar mot infektioner. Men motsvarande effekt mot allergier är bara en myt." Hon medger ju att modersmjölk skyddar mot infektioner. Dessutom är det ingen överaskning att Agnes Wold är feminist www.viforaldrar.se/a...od vandigt/ Kanske var det hon som skrev bloggen jag läste om att amning var ett kvinnoförtryck. "Det sorgligaste med historien om Agnes tycker jag är att hon har fått priset Tora-Taggen för att hon skulle ha vara en "feministisk forskare vars forskning bedöms irritera den patriarkala ordningen" | |
| le-lou | 2011-09-03 21:28 | |
![]() | jag måste upprepa detta: "intigritetskränkande att TVINGA mammor att amma sina barn". Är det fan inte intigritetskränkande också att TVINGA mammor att föda sina barn? Fruktansvärt att man tvingar någon till något. Man uppmanar mammor att amma för hälsosamma effekter både hos mor och barn, inget annat. Den här människan har en politisk agenda där hon ska slå sönder patriarket. | |
| Midna79 | 2011-09-03 21:49 | |
![]() | Jag slår vad om att kvinnan inte äter kött heller! Mörker! ;) | |
| bajen01 | 2011-09-03 21:54 | |
![]() | inget för mihg | |
| Labyrint | 2011-09-03 22:00 | |
![]() | Ja, nu var det kanske inte just Agnes Wold jag tycker är en fantastisk förebild. Men artikeln hade ju lite sammanfattningar över olika studier. Det går ju att plocka fram länkar till diverse olika studier, försökte hitta nåt som sammanfattade flera. Expressen är självklart ingen fantastisk källa för det. Vad gäller infektioner - så sant, men är det infektioner vi behöver bekymra oss om i Sverige? Knappast. | |
| Labyrint | 2011-09-03 22:03 | |
![]() | På sin höjd hittar jag studier som visar att allergier skulle kunna bryta ut något senare. Men det är också lite dubbelt, födeämnesallergi visar sig ofta inte på barn som ammas (eller äter ersättning), den kommer när barnet börjar äta mat. Såklart. | |
| Labyrint | 2011-09-03 22:06 | |
![]() | Tro nu inte för en sekund att jag propagerar mot amning. Jag älskar amning! Fungerar det är det fantastiskt. Men det ska funka på flera plan än fysiskt, det ska kännas bra psykiskt också. Det enda jag propagerar för är rätten att få avgöra om det funkar själv, inte göra ett val som känns fel för att slippa skämmas som förälder. | |
| ulrika17 - Ej medlem längre | 2011-09-03 22:06 | |
![]() | Jag tycker det är vackert när en mamma ammar. Det är verligen kvinnligt. | |
| le-lou | 2011-09-03 22:07 | |
![]() | Behöver vi inte oroa oss för Infektioner? www.forskning.se/pre...01 903.html Du vet vad immunförsvaret gör? Studier visar att det ger ökat skydd mot allt möjligt från hjärtfel, plötslig spädbarnsdöd till diabetes och fetma som vuxen.www.fof.se/tidning/ 2...rndiabetes Tydligen påverkas intelligensen också. www.forskning.se/pre...00 085.html | |
| le-lou | 2011-09-03 22:08 | |
![]() | jag kommer alltid propagera för att amma. Den som kan amma och gör det, för faktiskt både sig själv och barnet en väldigt stor tjänst. | |
| Midna79 | 2011-09-03 22:09 | |
![]() | Labyrint - håller helt med dig. Dessvärre saknar många människor förmågan att släppa sitt behov att ha "rätt". Sådan osäkerhet är sorglig och drabbar tyvärr andra människor. | |
| kurt-inger | 2011-09-03 22:15 | |
![]() | jag pallar inte ens att läsa alla inlägg. varför har folk åsikter om hur andra gör? fy fan vad mycket moraliserande. jag blir så jävla provocerad. ni är stereotypiska kvinnor som ska tala om vad som är bäst i stället för att stötta andra i sina beslut. tur att de tanter vi träffade på BB var lite modernare. Såhär sa de till mig: du kommer att träffa en massa människor som moraliserar över ditt beslut. du behöver inte förklara för dem utan kan svara "vi har noga tänkt igenom detta och kommit fram till att det här är det bästa för vårt barn". men visst. det kanske är bättre att jag varje gång tänker om mitt barn:"det känns äckligt i mig när du äter. ät färdigt. ät färdigt innan jag bli galen. jag blir heelt galen om du inte slutar nu. jag kräks av känslan som uppstår när du suger på mina bröst." det gynnar säkert anknytningen. och jag utgår ifrån att de flesta av er har läst om aptestetet där man kollade om kärlek och närhet kontra mat var viktigast. men kvinnor som ni har alltid funnits. ni ser till att andra kvinnor mår lite sämre. så att ni kan känna er lite bättre. till vilken nytta undrar jag? | |
| le-lou | 2011-09-03 22:16 | |
![]() | Midna, vad tror du själv ligger bakom tanken att inte vilja amma? Orsaken till att kvinnor väljer bort ammningen är väl ganska intressant att ta upp? Många kvinnor idag anser sina bröst vara för sexuellt syfte och att det "känns fel" att ha ett barn diandes. Tycker du att det låter rimligt? Eller folk som tror att brösten blir förstörda av amning, vilket i sig är helt fel då det är hormonerna som fixar förstöringen och inte ammningen. Är det fel att lyfta frågan och påpeka syftet med de bröst vi har och fördelarna för BARNET i den här frågan? | |
| le-lou | 2011-09-03 22:19 | |
![]() | det handlar inte om att känna sig bättre. Och om ni som väljer bort ammningen tycker att det är så rätt, varför tar ni åt er av att läsa om alla fördelar med amning? Det är ni som känner skulden när ni får läsa om fördelarna med amning vs icke amning som inte är nåt annat än rena fakta. | |
| Midna79 | 2011-09-03 22:19 | |
![]() | le-lou, jag vet att det är meningslöst att diskutera med dig eftersom du alltid är tvärsäker på din sak och oerhört moraliserande. Jag har läst en del inlägg i vegetariantråden som var direkt löjeväckande. Jag har redan sagt att det kan finnas skäl till att man väljer bort amning - och jag dömer inte dem som gör det även om jag själv inte gör det. Moraliserande och dömande människor däremot, tror jag är direkt olämpliga att uppfostra barn. | |