Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 19:54
Antal inlägg: 572

Tänkte jag inte på :(

Minta2011-09-04 19:55
Antal inlägg: 20042

nulltj, jag har varit bort från tråden ett tag, men när jag skrev att de flesta vil ha att hundar ska finnas i samhöället, menar jag inte att de flesta vill ha hund själv, men de flesta acceptera hundar som en del av samhället och människan, i sina olika roller.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 19:55
Antal inlägg: 14052

Jobbigt med 1200 koppel att hålla reda på också. Men annars en bra idé =)

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 19:58

Minta>> Det må så vara, men jag tror inte att dom flesta går med på att hundar får komma fram och hälsa hursomhelst, eller att man som icke hundvän ska behöva anpassa sig efter att hundar mår bäst av att springa helt fritt.

Minta2011-09-04 20:06

Som jag sagt tidigare, jag har inte hunden lös på gator och torg, däremot på en äng i närheten där hundar ofta träffas och leker och i en skog i närheten. Vi kan möta människor och hundar, men det har aldrig varit några problem. Har man en hund man inte litar på är det en annan sak. I Göteborg har politikerna ansett att hundägare är vuxna, ansvariga människor med förmåga att avgöra var deras hundar kan vara lösa. Det är jag glad över.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 20:11

Det är ju jättebra, finns en så'n plats i Malmö också, och det är underbart att få släppa ut hunden där. Dock är det fortfarande mitt problem om det händer något, eller om min hund springer fram till någon som inte vill. Och eftersom det är ett levande djur vi pratar om så går det aldrig att garantera till 100% att han gör som jag säger.

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 20:16

Vid Ribban? Ytterst sällan jag har kunnat passera där med min hund (i koppel) utan att människor med enormt goda ledaregenskaper har gapat i falsett efter Chanel eller Boris. Däremot vet jag ju om var dessa platser finns, så möjligheten att gå en omväg finns ju alltid där. Vad jag vill ha sagt är att min upplevelse är att det är få människor som har någon egentlig pli på sina hundar överhuvudtaget. Men många tror det.

Minta2011-09-04 20:17

Det du säger är att man aldrig kan ha hunden lös, jag säger att man kand et och i göteborg anser politikerna att vi hundägare är vuxna, ansvariga människor som kan avgöra när det går bra att ha hunden lös. Det är koppeltvång på vissa ställen, parker, intill lekparker och dagis t.ex. men därutöver inte.

Minta2011-09-04 20:22

Jag har varit en enda ång på en hundrastgård i Göteborg och det gör jag aldrig om. Där var fullt av revirstinna människor och det var köbildning för att gå in där. Alla var rädda för allas hundar och en kvinna med kamphund ville släppa sin hund lös i rastgården trots att hunden attackerat andra hundar enligt utsago. Min hund hade noll och inget intresse av denna plats.

y not2011-09-04 20:22
Antal inlägg: 9014

Nej att bita är inte enda egenskapen den avlas för eller den enda egenskapen som är intressant att träna. Men att den ska kunna användas mot människor är viktigt och en del av den avel som har bedrivit och bedrivs på schäfern.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 20:23

Jag säger att man (om man har en lydig hund som man anser sig ha koll på) kan ha hunden lös på sådana ställen, men att man inte kan lita till 100% på att inget kommer att hända. Och den risken får man ta, och kanske förstå att andra inte ser det på samma sätt eller väljer att göra likadant. Det är ju jättefint att Gbg tycker att hundägare är vuxna & ansvarstagande, men det skulle i så fall vara något särskilt för Gbg då? Du syftar ju själv på gapande människor på Ribban, och ofta när det uppstått problem med hundar så är det väl lika mycket matte eller husses bristande uppfostran och pli som ligger till grund? Vem avgör förresten att du har pli på din hund?

Minta2011-09-04 20:24

Jag fredrar tusen gånger naturliga mötesplatser med andra hundar och människor. Med naturliga möten menar jag inte att hunden springer fram till vem som helst, den springer fram till alla hundar och deras ägare den känner. De som inte vill uppleva detta går inte dit. Även i skogen får den möta de där det passar.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 20:24

>> Nej att bita är inte enda egenskapen den avlas för eller den enda egenskapen som är intressant att träna. Men att den ska kunna användas mot människor är viktigt och en del av den avel som har bedrivit och bedrivs på schäfern.

Belägg gärna det med fakta, och inte då hänvisningar till hur schäfrar tränas; det är inte samma sak som avel. Beroende av, men inte samma sak.

Minta2011-09-04 20:25

Ribban känner jag inte till, vad är det?

Minta2011-09-04 20:25

Jag kan avgöra det som vuxen människa och genom de jag träffar. Alla vi träffar uppskattar varandra, för det allra mesta.

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 20:26

Det var jag som pratade om Ribban :)

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 20:26

Men ska jag som människa (om vi nu ponerar att jag är hundrädd/allergisk) undvika vissa delar av staden eller strunta i skogspromenader för att det där finns hundar som jag kanske blir tvungen att konfrontera?

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 20:27

Sorry, jag var för snabb där. Ni har samma bild ju, så lätt blanda ihop inläggen. My bad.

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 20:30

Ingen fara :) Jag håller dessutom med dig i vad du skriver, om det inte framgick.

Minta2011-09-04 20:31

Om någon är allergisk/hundrädd går den personen inte till en äng full med hundar. Man märker lätt om en person inte vill att hunden närmar sig, då kopplar man hunden tills den passerat. Varför är det så svårt med ömsesidig tolerans?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?