Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2011-09-09 13:08 | |
![]() | Le-Lou, jag betvivlar att det går att skapa något som ens kommer i närheten av lugn och ro i en skolmatsal. Jag befinner mig i olika skolmatsalar i Stockholmstrakten ungefär 8 ggr/termin, och sedan i mitt eget barns matsal då och då. Har aldrig någonsin sett något som liknar matro. Nä, kan man ändå inte få matro varför ska man sitta kvar i ett öronbedövande (och utmattande) oväsen? På vissa skolaor har flera av pedagogerna bullerdämpande öronproppar i matsalarna och på fritidstid. Dela ut såna till barnen också så kanske vi kan snacka om att sitta kvar en kvart. | |
| gnill | 2011-09-09 13:09 | |
![]() | För övrigt kan jag tillägga att mitt eget barn har motsatt problem. Han är van att äta i lugn och ro hemma och tar lång tid på sig. I hans skola _måste_ de äta upp på 15 minuter och sen gå ut (annars får inte alla barn plats) och han blir stressad av det. | |
| Tess 08 | 2011-09-09 13:14 | |
![]() | Det är ju heller inte bra gnill. Själv har jag besökt barnens olika skolor och eftersom vi inte bor i en storstad så kanske det är bättre här. Barnen sitter och äter, vissa vuxna finns där och visst kan ljudnivån öka, men inte är det så jäkla farligt. Som jag förstår så är det en liten skola som ttiittii också skriver om, så är det så jäkla mycket oljud det inte är barnens fel... Min dotter skulle egentligen behöva 60 minuter på sig för att äta och det var värre förut när hon var mindre... nu har hon lärt sig mer, men det tar ändå rätt lång tid. Hon kan iofs "slå av" lite och sitta själv och äta även om det är en massa barn överallt. | |
| Ewelyn82 | 2011-09-09 13:15 | |
![]() | men snälla vill vi inte eftersträva att barnen ska kunna sitta i lugn å ro? Då hjälper inte sånt tänkande alls. Om barnen i tidig ålder lär sig att måltiden ska ta minst en kvart och den ska intas i lugn så kanske man kan få bukt med problemet. Då hjälper inte dne inskränkta synen att det inte funkar. Vi kan aldrig förändra något om man inte försöker | |
| magnusito | 2011-09-09 13:17 | |
![]() | gnill Så du tycker det är bättre att uppmuntra ett springande mitt i lunchen. Många barn kanske skulle vilja sitta och äta, men dras med i den hets som uppstår och som ingen sätter stopp för. Tycker du att lösningen är att de inte äter eller slänger i sig maten. Vi talar om 10 minuter!!! Det är ju bara det alldeles för kort tid att äta vettigt på. | |
| magnusito | 2011-09-09 13:18 | |
![]() | Precis, att ge upp och ge efter kan väl inte vara lösningen... Ja kortsiktigt är det väl det för den som inte orkar ta fajten, men i längden! | |
| momilux | 2011-09-09 13:19 | |
![]() | Att sitta 15 minuter vid matbordet kallas inte tvång.Det är en del av vanlig uppfostran,där ingår att lära sig bordsskick och att visa respekt för andra som inte slänger i sig maten på dina 6 minuter. | |
| Pingvinfrack - Ej medlem längre | 2011-09-09 13:25 | |
![]() | Jag tycker att det är väldigt bra. En kvart är ju ingen lång tid. Och förutom att mat ska ätas under lugna former så är ju måltiden också något socialt. Ett tillfälle för samtal och så. Och argumentet att det finns så många överviktiga barn tycker jag inte håller. För att sitta och äta en kvart innebär inte nödvändigtvis inte att alla ska äta mer utan just få "komma till ro" och inte behöva jäkta. Har inte "regeln" kommit till av någon specifik anledning? Jag skulle GISSA på att läraren/skolan i fråga upptäckt att många barn bara kastar i sig maten och att det omedvetet eller medvetet blivit en press på andra barn att göra likadant. Jag minns i alla fall hur det var när jag gick i skolan. Man åt väldigt fort för att hinna spela fotboll längre. Givetvis så var det flera som nog hade önskat äta i lugnare tempo som kände sig "tvungna" att jäkta. | |
| gnill | 2011-09-09 13:38 | |
![]() | Jag tycker att om vi verkligen vill göra något ska vi förändra miljön i matsalen. Det kan göras, men det kostar pengar, vilket är lika med att det inte kommer att hända. | |
| miss evelyne | 2011-09-09 13:39 | |
![]() | Oj när jag var liten så hade jag samma problem närjag började skolan som Gnills son... Shit.. sen stressade man upp sig som fan och nu när jag äter hemma mycket försöker jag lära mig att ta tid på mig och så igen.. men det är tusan inte lätt.. Men sen e ju jag en tjockis också så.. fail XD Oavsett tycker jag att barnen ska ha en lugn stund i matsalen.. ljudnivån och skriker går att minska om man delar upp matsalen i mindre avdelningar och har normala vett-regler som att man ska låta bli att skrika och äta lugnt prata i normal samtalston mm.. | |
| Pingvinfrack - Ej medlem längre | 2011-09-09 13:40 | |
![]() | Förresten, du säger att det finns överviktiga barn i klassen. Det har du återkommit till flera gånger. Barn blir inte överviktiga för att de äter mer BRA mat. Det är kanske just det faktum att de tidigare kastat i sig maten som är en anledning till att de i dag är överviktiga? Nämligen att de helt enkelt inte orkat göra något på dagarna. Dessutom så behövs bra mat och lugn och ro även för att många (de flesta? alla?) elever ska orka hålla sig koncentrerade i skolan. Och grunden till bra mathållning och annat ska ju läggas så tidigt som möjligt. Och som sagt stärker ju måltider gemenskapen. Du säger att hemma äter ni kanske under sex minuter...Sitter ni bara och tuggar mat då? När jag äter med familj och vänner så är det samtidigt en trevlig stund då vi pratar om allt möjligt. Har man barn som man dessutom säger är ute och leker väldigt mycket och rör på sig så blir jag förvånad över att måltiderna inte blir längre än så? När pratar ni hela familjen? Du säger vidare att du inte bryr dig om andra barns vikt, men det är ju det du som sagt återkommer till väldigt ofta. | |
| miss evelyne | 2011-09-09 13:40 | |
![]() | när jag gick i låg-mellanstadie skulle vi sitta i minst 25 minuter. Då vart det löst så också att rasten var avdelad från maten.. käckt..då hade du inget att springa till. | |
| wertigo | 2011-09-09 14:30 | |
![]() | Klart som korvspad att det är rätt att ungarna ska tagga ner o sitta still en stund Hur ts har det vill ingen veta tror jag, övriga föräldrar, inklusive mig själv uppskattar att det är på det viset Lek o bus hinns med ändå | |
| pinklady90 | 2011-09-09 14:39 | |
![]() | Rätt att sitta ner minst 15 min. För annars är risken stor också att man hoppar över lunchen eller bara äta 1 potatis för man vill leka. DÅ har man ingen ork till att koncentrera sig alls på eftermiddagen. Jag stöder det till 110 % Vilket jag tycker ska gälla hemma också. Att samla familjen och tillsammans sitta ner i lugn och ro äta middag utan mobiler eller annats som stör- | |
| meimse | 2011-09-09 15:07 | |
![]() | Varför inte ha rasten först, sedan äta och därefter en seg, sömnig lektion? Gissar att barn med mycket spring i benen skulle sitta ganska länge och äta då. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-09 15:13 | |
![]() | Det allra bästa vore väl om alla tjockisar, barn som vuxna, var ute och sprang hela tiden och åt en morot i farten... | |
| Shylster | 2011-09-09 15:23 | |
![]() | Remvanrijn: Shylster: jag tycker det är dumt med lagar och regler i trafiken, bara för att några trafikanter inte har vett att anpassa sig efter rådande situationen. Jag tycker det är dumt med lagar mot diskriminering av alla slag, bara för att vissa skulle diskriminera om lagen inte fanns. dessutom kan lagtvånget göra att de utsatte uppfattar vårt icke diskriminerande som framtvunget.. Jag tycker det är dumt med lagar och regler om minimilöner och arbetstider, bara för att vissa arbetsgivare inte skulle va schjyssta annars.. Synd att du missade att jag sa onödiga regler för annars kunde din parallell nästan ha fungerat eller?... Har fler exempel på regler som kommit utav att vissa ungar misslyckas vilket gör att dessa regler blir en form av kollektiv bestraffning. I mellanstadiet hade vi en regel att man fick ta max 5 köttbullar! Detta pga att vissa ungar inte kunde äta upp maten som dom lassat upp. Detta gjorde då att jag som hade koll på läget och visste att jag alltid utan problem åt minst 10köttbullar fick utstå ett jävla liv varje gång köttbullar serverades. Vi hade en brottningslek som pågick i mellanstadiet men vilket förbjöds så fort EN unge gick överstyr och började slåss på allvar. Svårt att förbjuda en unge istället för 30% av mellanstadiekillarna? Finns massor med regler som uppkommer pga att vissa ungar inte har koll och då straffas automatiskt ungarna som har koll. Nej det är inte alls farligt att sitta o inte göra nånting i 5-10minuter för att jag var tvungen o vara i matsalen i 15minuter däremot det som är så galet irriterande med sådanna regler är att man tänker: ''varför måste jag sitta här när det är andra ungar som springer ut på rast utan att ha käkat?'' . Alltså det är skillnad på onödiga regler som angränsar till kollektiv bestraffning och nödvändiga LAGAR som skolplikt och trafikregler o allt vad folk listade... | |
| slånbär | 2011-09-09 15:26 | |
![]() | Meimse-bra ide det där faktiskt. För övrigt så håller jag med om att miljön i många matsalar inte är lugn och stillsam direkt men detta beror ju faktiskt på ungarna själva och att dom tillåts gapa och skrika. På vår skola är det inte lugnt men långt ifrån så stojigt som det är på en större skola. Vi har strax under 100 matplatser och lunchen serveras mellan 11 och 12. Barnen äter i omgångar och har 25 min på sig att äta. Det räcker gott och väl för dom flesta men är det någon som behöver längre tid på sig då finns det alltid platser kvar så dom kan stanna tills dom är klara. Det värsta jag vet är när personalen stressar på ungarna för att dom inte hinner vänta. Nu har vi även förskolebarn som äter i matsalen och dom får ju inte bli lämnade ensamma kvar för att bli klara som dom lite äldre skolbarnen kan. Personalen har ju förstås också tider, raster och så som ska pusslas ihop och då blir det ofta så att barnen stressas på för att bli klara. Vi som arbetar i köket försöker påpeka detta men vi har blivit noggrant upplysta om att vi minsann inte är några pedagoger och ska låta dom som kan ta hand om barnen. Så många gånger står vi hjälplösa inför detta faktum att vissa barn stressas på för att personalen inte har tid. | |
| bulimi4 | 2011-09-09 15:42 | |
![]() | Apropå ett inlägg, en aning utanför ämnet. Men det skrevs tidigare så jag frågar ändå. Jag är älskad av gud, står det här, men hur fan vet man det? Har gud sagt det, eller har det kommit i en uppenbarelse? Hur vet man? Eller kommer det genom taskig matsmältning pga dåliga matvanor? Undrar bara | |
| Brovallen - Ej medlem längre | 2011-09-09 15:52 | |
![]() | Låt ungarna sitta tills de ätit färdigt. Vem fasen skulle känna matro med en klockande matvakt runt borden? För övrigt finns det kommuner med skolor som är så överbefolkade att ungarna får sitta MAX en kvart. I de kommunerna har man förmodligen inga större problem med fetma... ;) | |