Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2011-09-19 00:21
Antal inlägg: 4973

När mina grabbar gick i grundskolan. Var det många gånger vi föräldrar tog upp det här med att det var så rörigt på lektionerna, när vi hade föräldrarmöten.

Samtliga föräldrar tyckte att eleverna som störde skulle visas ut ur klassrummet, inget ramaskri alls, men däremot så sa lärarna att det inte var tillåtet.

Man skulle filma några lektioner och sedan visa filmen, för föräldrar och elever samtidigt. Så att man kan få se själv hur det ser ut ifrån lärarens och elevernas perspektiv. Men det är väl inte tillåtet, för det är säkert ett brott mot något.
Skolan är ju barnens "arbetsplats".Ingen vuxen med ett arbete skulle gå med på att ha det som barnen i skolan.

Det är mycket möjligt att ett ordingsbetyg inte löser något, men någonstans är det fel som det ser ut nu i skolorna.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-19 00:26
Antal inlägg: 11661

Konstig skola som inte skickade ut eleverna. Klart det är tillåtet.

elgen52011-09-19 04:28
Antal inlägg: 1740

NEJ till uppförande betyg!!! Om en lärare tex inte gillar en elev ska denna lärare då kunna behandla och säga till sin elev att jag tycker inte om din attityd du får minus i ditt betyg, hallåååååå skolan ska väll inte uppfostra nickedockor, det blir ju samma kontrollsamhälle som i Kina.
Barn ska lära sig att dom duger som dom är vett och ettiket får man lära sig endå.

Hinken76 - Ej medlem längre2011-09-19 06:00
Antal inlägg: 1194

För övrigt vill jag ge ett stort minus i kanten till de föräldrar som skjuter över ansvaret för sina barns uppfostran på skolan.
Vikarierade som lärare ett år och kan intyga att en del klasser är svårare än andra att undervisa. Men jag hade sån tur att vildingarna av någon anledning gillade mig och skötte sig helt OK. Vissa lektioner slogs de inte alls.

tötis - Ej medlem längre2011-09-19 14:51
Antal inlägg: 106

Den erfarenhet jag har fått under mitt år i skolvärlden är tyvärr att de barn som stör mest är de barn vars föräldrar inte alls skulle acceptera att deras barn blev utskickade ur klassrummet då de misskött sig. Föräldrar som vägrar lyssna och som skyller allt på skolan/läraren. Vi har föräldrar som mailar flera ggr i veckan till skolläraren för att klaga på att deras barn inte får den arbetsro de behöver i klassrummet och undrar hur läraren jobbar för att få det att funka..alltid samma föräldrar..och alltid föräldrar till de barn som väsnas mest.
Vet inte om ett betyg i uppförande och ordning skulle lösa några problem,förmodligen inte men helt klart måste nånting förändras så barnen kan tillgodogöra sig undervisningen.

skrabban2011-09-19 15:35
Antal inlägg: 1031

Jag tycker det är bra med betyg i ordning och uppförande. Det hade jag när jag gick i skolan. Idag har lärarna ingen pli på skolbarnen. Jag tror att det är på grund av att barnen inte har betyg i detta som gör att det blir så mycket våld och bråk och rån etc, barn gör ju som dom vill nu för tiden.

slånbär2011-09-19 16:10
Antal inlägg: 5539

Tötis-men vad säger man då till dessa föräldrar när dom klagar? Säger man att det faktiskt är deras egen unge som stör mest och faktiskt är en stor bidragande orsak till problemet eller jamsar man med och inte vågar/får vara ärlig? Skolan jag arbetar på 'r rätt mesig i mina ögon och föräldrarna ges ett väldigt stort inflytande när det gäller ganska mycket. Man vågar aldrig säga till föräldrarna som det är utan det ska lindas in i bomull. Jag skulle önska att man kunde vara mer ärlig och rak mot föräldrarna och faktiskt ha rätt att ställa lite krav på att dom måste jobba med istället för emot dom målen och normer som man sätter upp i skolan oavsett vad man själv anser om det. Om man tycker att skolan har helt vansinniga regler och krav på barnen och deras uppträdande så får man väl hitta en skolan som tänker som man själv gör eller köra med hemundervisning om det inte passar. Det handlar ju om att alla som vistas i skolan ska ha rätt till en bra arbetsmiljö och har man problem med att sitta still och vara tyst så är det väl dom barnen som ska gå ut en stund och inte dom som sköter sig???

När mina ungar gick i högstadiet och även nu i gymnasiet så hade dom den regeln att kom man för sent så stängdes dörrarna och man fick vänta tills läraren hade startat lektionen för dom som faktiskt hade kommit i tid, detta även om man var bara nån minut sen oavsett anledning. Därefter fick dom som var sena komma in , under tystnad, fick instruktioner av läraren och kunde jobba utan att övriga blev störda. På detta sätt kunde lektionerna starta i tid istället för som tidigare då elever kom släntrande in i klassrummet under tio femton minuter medan övriga fick vänta in dom innan man startade. Det funkade alldeles utmärkt.

tötis - Ej medlem längre2011-09-19 18:45

Jag är elevstödjare/resurs sen lite mer än ett år tillbaka hjälper till på lektioner hela dagarna .På skolan där jag jobbar är man noga med att informera föräldrarna om hur det är,både det som är bra och det som är sämre. Eftersom jag är så delaktig i undervisningen har jag fått sitta med vid ett flertal såna möten med föräldrar,vi visar på de problem som finns och tyvärr så tas det sällan emot på ett bra sätt. Man vill helt enkelt inte ta till sig att ens barn beter sig som dom faktiskt gör. Vad vi vill få till är ju ett nära samarbete mellan skola och hemmet för att göra skolsituationen bättre för alla barn,tror ju ärligt talat inte att dessa störiga barn egentligen mår speciellt bra av att ha det så heller.

En av våra lärare tog till metoden du nämner Slånbär,med resultat att eleven i fråga tog sin mobil,ringde hem och 10 min senare hade vi en rasande pappa som dundrade in i klassrummet och svor över inkompetenta lärare osv. Gissa om hans dotter visar någon som helst respekt för sin lärarinna?

markusfe2011-09-19 19:45
Antal inlägg: 90

tötis du skrev "Vissa föräldrar anser dessutom att det är skolans sak att se till att barnen sköter sig på lektionerna". Det är väl helt självklart att lärarna har ett ansvar för detta. Oavsett om en del barn har föräldrar som man skulle önska mer av kan man ju inte friskriva sig från detta ansvar.

För övrigt kan du väl inte lämna ut familjer på det sättet du gör ovan. Även skolpersonal har väl en viss sekretess.

slånbär2011-09-19 20:42
Antal inlägg: 5539

markus-självklart är det skolans ansvar att se till att det funkar på lektionerna men deras metoder måste ju ha stöd från föräldrarna annars blir det ju helt omöjligt att genomföra någonting överhuvudtaget. Att en förälder beter sig så som Tötis beskriver är ju helt galet. På mina ungars skola så har jag inte varit med om att någon har ifrågasatt de metoderna som används för att skapa lugn och ordning i klassrummen och skolan i övrigt. Det är ju barnens arbetsmiljö likaväl som lärarnas och man vill väl som förälder att den ska vara så optimal som möjligt. Föräldrarna måste ju jobba åt samma håll som skolan även om deras personliga åsikt angående metoderna skiljer sig från skolans. Då får man väl välja en annan skola om det inte passar. Jag blir skitförbannad på föräldrar som på allvar tycker att dras barn ska få ha "frihet" att höras och ifrågasätta precis allt. Det är alltid andra som får lida för att dessa barn ska göra som dom vill. Låt ungarna skrika och tjafsa hemma men lär dom visa respekt för andra i skolan.

tötis - Ej medlem längre2011-09-19 22:23

Självklart har skolan ett stort ansvar,har aldrig påstått annat men man måste ha stöd från hemmet om det ska fungera. För övrigt har jag inte lämnat ut någon,uppger inte nånstans i vilken kommun eller skola jag jobbar på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?